شنبه 12 تير 1395-9:52

بلاتکلیفی 10 ساله یک مجتمع تجاری در نور

نگین در مخمصه

در گزارش مازندنومه با پروژه ای به نام نگین شمال در نور آشنا می شوید که 10 سال است بلاتکلیف مانده است. مهم‌ترین نتیجه منفی اختلاف نظرهای بین شهرداری و سرمایه‌گذار در نزدیک به یک دهه اخیر آسیب‌های اقتصادی وارد شده به برخی شهروندان است که به امید رونق گرفتن وضعیت شغلی‌شان، سرمایه‌ خود را در این پروژه هزینه کردند.


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، اشکان جهان‌آرای: چند سالی هست که در ورودی شرقی شهر نور بنایی بزرگ ساخته شده است. مجتمعی تجاری که قرار بود به رونق اقتصادی این شهر کمک کند و به مرکز خریدی شناخته شده و پویا در شهرهای غربی استان تبدیل شود، اما هر چه از ساخت این بنا گذشت، رکود فعالیت‌ها در آن بیشتر شد.

البته زمزمه‌های مربوط به وجود اختلاف نظر درباره این مجتمع از زمان ساخت آن شنیده می‌شد، اما این موضوع زمانی بیشتر نمایان شد که از تعداد غرفه‌های فعال مجتمع نگین کم شد و کار به جایی رسید که این مجتمع فقط چند غرفه انگشت‌شمار فعال را در خود ببیند.

حجم سرمایه‌گذاری انجام شده در این مجتمع طبیعتاً بالاست. از طرفی افراد زیادی برای سرمایه‌گذاری اقدام به پیش‌خرید واحدهای تجاری کردند. در این شرایط بسیاری از خریداران امروز خود را زیان‌دیده می‌دانند و به این فکر می‌کنند که اگر سرمایه خرید این واحدها را صرف کاری دیگر می‌کردند شاید امروز خروجی بهتری را از فعالیت خود شاهد بودند. اختلاف نظر‌های شهرداری و سرمایه‌گذار چندین سال است که ادامه دارد و هر بار هم که کورسوی امیدی برای حل این اختلافات ایجاد می‌شود، امیدها به یأس می‌انجامد.

گذری بر آغاز طرح تا بلاتکلیفی

حدود 9 سال پیش بود که مدیریت شهری نور تصمیم گرفت برای رونق اقتصادی شهر، مجتمعی در خور جایگاه و موقعیت مناسب این شهر گردشگرپذیر تاسیس کند. طبیعی است که ساخت چنین پروژه‌هایی باید با حضور و مشارکت سرمایه‌گذار انجام شود. بر همین اساس مذاکراتی انجام شد و پس از طی مراحل مورد نیاز، سرمایه‌گذار انتخاب شد. نقشه پروژه نیز توسط مهندس مشاور طراحی شده و به تایید مجموعه مدیریت شهری وقت رسید.

همه این مراحل -از پیشنهاد، تصویب و آغاز اجرای طرح- در دوره دوم شورای اسلامی اتفاق افتاد. در آن زمان هم شهروندان و هم مسئولان وقت چشم‌انداز روشنی را برای این طرح می‌دیدند. تصویری که از این مجتمع در ذهن شهروندان نقش بست، مجتمعی تجاری با ویژگی‌های ممتاز در منطقه بود که نهایتاً تا 2-3 سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

 اما از همان ابتدای کار و در حالی‌که پیش‌فروش واحدهای تجاری مجتمع نگین آغاز شده بود و سرمایه‌های مردمی در حال جذب شدن به این پروژه بودند، زمزمه‌هایی مبنی بر بروز اختلاف نظر بین سرمایه‌گذار و کارفرما –شهرداری- شنیده شد. رفته رفته اختلافات بین سرمایه‌گذار و شهرداری بیشتر خود را نشان داد.

  این مسائل سبب شد که شورای اسلامی دوم نور نتواند به بهره‌برداری رسیدن این پروژه را ببیند. کار به شورای سوم رسید. ورود یک شهردار دیگر این امید را در افراد مرتبط با پروژه ایجاد کرده بود که ممکن است اختلافات برطرف شود. امیدی که خیلی زود رنگ یأس به خود گرفت.

بخش‌هایی از مجتمع نگین که در این زمان تا حدی شکل و ظاهر خود را یافته بود، برای بیشتر دیده شدن –و شاید هم کسب درآمد موقت- در اختیار دستفروشانی از استان‌های همجوار قرار گرفت. هرچند این اقدام پیمانکار سبب شد تا پای شهروندان برای خرید به مرکز تجاری در حال ساخت نگین باز شود، اما این کار به مذاق شهردار وقت خوش نیامد و سبب افزایش اختلافات شد. اختلاف‌نظرها تا جایی پیش رفت که علاوه بر خروج دستفروشان از مجتمع، فرآیند ساخت بنا نیز آهسته آهسته رو به رکود و سکون حرکت کرد و در برهه‌ای زمانی هم از حرکت ایستاد. بنابراین عمر 6 ساله شورای سوم نیز برای به نتیجه رسیدن این پروژه بزرگ تجاری کفاف نداد و پرونده به شورای اسلامی چهارم رسید.

آغاز شورای چهارم هم برای افراد مرتبط با پروژه مانند گذشته امیدوار کننده بود. چرا که شورای چهارم شهرداری را روی کار آورد که در دوره دوم هم شهردار نور بود و طرح از زمان حضور او طراحی، تایید و آغاز شده بود. اما این تغییر هم نتوانست گره‌ای از مشکلات این پروژه باز کند. مسکوت ماندن این پرونده آن‌قدر ادامه یافت تا این‌که شهردار نور بازنشست شد و شهردار کنونی نور روی کار آمد. در تمام این مدت و تا همین روزهای اخیر نشست‌های متعددی بین مسئولان شهر و نمایندگان مالکان و هیأت مدیره مجتمع برگزار شد تا مشکلات به شکلی برطرف شود. اما به نظر می‌رسد همچنان مشکلات سر جای خود باقی هستند. چرا که مجتمع تقریباً تکمیل شده نگین، به دلیل برخی چالش‌ها هنوز مورد استفاده قرار نگرفته و جز چند واحد معدود، بخش بسیار زیادی از واحدها با وجود این‌که واگذار شده‌اند، مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

مهم‌ترین نتیجه منفی این اختلاف نظرهای بین شهرداری و سرمایه‌گذار در نزدیک به یک دهه اخیر آسیب‌های اقتصادی وارد شده به برخی شهروندان است که به امید رونق گرفتن وضعیت شغلی‌شان، سرمایه‌ خود را در این پروژه هزینه کردند.

طبق شنیده‌ها برخی از مالکان هنوز ملک‌های خود را چه از شهرداری و چه از سرمایه‌گذار تحویل نگرفته‌اند. البته به پیامدهای منفی این قبیل سرمایه‌گذاری‌ها که به طور مستقیم و غیرمستقیم زندگی بعضی از سهامداران و مالکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد اشاره‌ای نمی‌شود. از طرفی حرف‌هایی هم مبنی بر همخوانی نداشتن طرح ارائه شده به خریداران در زمان پیش‌فروش با واحدهای ساخته شده وجود دارد که می‌تواند به ضعف در نظارت بر ساخت از سوی کارفرما را مطرح کند. این موضوع تا حدودی مسأله افزایش بنا که شنیده می‌شد یکی از چالش‌های شهرداری با این پروژه بود را نیز تایید می‌کند.

خبرهای خوبی در راه است

رییس شورای اسلامی شهر نور در این زمینه معتقد است که طی سال‌های فعالیت شورای چهارم اقدامات خوبی برای تعیین تکلیف این مجتمع و رفع مشکلات مالکان انجام شد که در آینده نزدیک به نتیجه خواهد رسید.

«نعمت‌الله یوسفیان» به همشهری گفت: این پروژه 9 سال است دارای سرنوشتی نامعلوم است که قطعا برای مسئولان شهر هم خوشایند نیست. متأسفانه پرونده مجتمع آن‌قدر نامفهوم و گنگ بود که از نخستین روزهای فعالیت شورای چهارم توان زیادی را برای حل آن به کار گرفتیم. چون هم در قرارداد مشکلاتی داشت و در نحوه انتخاب پیمانکار. ضمن این‌که مشکلاتی در بحث افزایش بنا دیده می‌شد که مورد تأیید شهرداری وقت نبود و مشکلات مجتمع را افزایش داد. از طرفی مشکلات و تخلفاتی در اجرای طرح سبب شد که عملیات اجرایی برای مدتی متوقف شده و پرونده وارد جریان‌های حقوقی شود.

  وی با بیان این‌که نگاه شورای اسلامی نور برای حل معضلات موجود این مجتمع مثبت و تعامل‌جویانه است، اظهار کرد: با همین نگرش مثبت و همکاری‌هایی که داشتیم، بخش عمده‌ای از مشکلات حل شد. پرونده برای تعیین تکلیف افزایش بنا به کمیسیون ماده صد ارجاع داده شد. البته پیمانکار به نتیجه کمیسیون معترض بود که اکنون در مرحله تجدیدنظر هستیم. پس از اعلام حکم نهایی بخش دیگری از تکلیف مجتمع مشخص می‌شود. در حال حاضر یک سری کارهای اداری باقی مانده است که اگر مشکلاتی در این مسیر پیش نیاید، به سرانجام خواهد رسید. حکم تجدیدنظر کمیسیون ماده صد در ماه جاری صادر می‌شود، اگر موانع قانونی برطرف شود و شهرداری و پیمانکار هم طبق هماهنگی‌های انجام شده همکاری کنند، به احتمال زیاد تا پایان تابستان بخش قابل توجهی از مشکلات مجتمع برطرف می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: قرار شد شهرداری نیز همکاری کند و بخشی از اختلافات را بخشیده و پیمانکار هم نسبت به انجام برخی کارها برای جلب رضایت شهرداری اقدام کند تا مشکل به زودی برطرف شود. برای حل مشکل برق مجتمع نیز با رییس اداره برق شهرستان مذاکراتی داشتیم تا به مالکان غرفه‌ها که حدود 200 نفر هستند، کنتورهای برق واگذار شود که بتوانند فعالیت خود را آغاز کنند. همچنین شهرداری با نظام مهندسی برای از بین بردن برخی اختلافات وارد مذاکره شد.

  رییس شورای اسلامی نور افزود: این مجتمع حدود 400 واحد تجاری دارد که بقیه واحدها هنوز واگذار نشدند. در دوره جدید مدیریت شهری تصمیم گرفتیم تا زمانی که مشکلات مجتمع برطرف نشد، هیچ واحدی در قالب فروش یا تهاتر واگذار نشود.

یوسفیان با بیان این‌که بلاتکلیفی حدوداً 10 ساله یک پروژه تجاری برای شهر گردشگرپذیری مانند نور پسندیده نیست، افزود: به امید خدا و با همکاری مسئولان و پیمانکار پروژه، در آینده بسیار نزدیک خبرهای خوبی درباره این مجتمع تجاری منتشر خواهد شد.