سه شنبه 15 تير 1395-2:30

هزار راه نرفته

در نشست استاندار مازندران با جمعی از اصلاح طلبان مطرح شد: از دوستانی که سال 92 در کنار شما بودند مشاوره نگرفته اید و به سراغ اینها نرفته اید/ افرادی که اعتقادی به برنامه ها و اندیشه های روحانی ندارند چگونه می خواهند تغییر ایجاد کنند؟/ چند اصلاح طلب در کنار شما هستند؟ چند فرماندار اصلاح طلب دارید؟ از استاندار گلایه دارم چون اعلام کرده بود کسانی که روحانی را قبول ندارند نباید مسئولت داشته باشند در حالی که با حمایت رئیس دفتر استاندار، مدیرکل احمدی نژادی، مسئول بازرسی انتخابات مجلس در بهشهر می شود/ روابط عمومی ها در دولت یازدهم عملکرد خوبی ندارند/برخی معاونان شما از دولت گذشته انتخاب شده اند/ فضای رسانه ای دولت قوی نیست.


 مازندنومه، سرویس سیاسی: شنبه این هفته نشست مشترک استاندار مازندران با جمعی از اصلاح طلبان استان برگزار شد. در این نشست گلچینی که از نیروهای اصلاح طلب استان حضور داشتند، در غیاب برخی بزرگان جریان اصلاح طلبی استان که یا دعوت نشده بودند و یا به خاطر انتقادهای فراوان، حاضر به شرکت در این جلسه نشدند، اظهاراتی رد و بدل شد که به خاطر طولانی بودن زمان جلسه، مازندنومه بخش هایی از آن را از فایل صوتی 130 دقیقه ای، انتخاب کرده و در زیر انتشار می دهد.

پیش تر باید به دو نکته اشاره کنیم؛ نخست آن که آشکار نیست چرا برای حضور در این نشست هیچ رسانه ای دعوت نشد؟ مگر احتمال به چالش کشیده شدن استاندار توسط برخی مهمان ها و پیشگیری از رسانه ای شدن آن و نکته دوم خودستایی استاندار مازندران در این نشست که گفت: «بنده در دولت آقای خاتمی در مازندران مسؤلیت نداشتم، اما بسیار بسیار این اعتقاد را دارم در ارتباط با مدیریت در دولت خاتمی که صرفا دولت اصلاح طلبان بود، وضعیت ما بهتر است! بیائیم با زبان آمار صحبت کنیم. استانداران آن دوره و مدیرانی که در آن زمان بودند را با این دوره قضاوت کنید و باهم صحبت کنیم.» استاندار این جمله را گفت و بدون شنیدن حرف معترضان، فورا" سالن جلسه را ترک کرد.

به هر روی مسایل مطرح شده این نشست و فایل صوتی بخش پایانی سخنان ربیع فلاح که ادعا کرد وضعیت الان بهتر از دوره خاتمی بوده، در ادامه می آید.

*هیچ نگرانی بابت ماندن دولت تدبیر و امید در چهار سال آینده وجود نخواهد داشت

سعید میرزایی از حزب اسلامی کار در نشست اصلاح طلبان با استاندار مازندران اظهار کرد: کنار هم بودن تشکل های سیاسی همسو و همفکر و به میدان آوردن مردم باعث تهییج و تشویق افکار عمومی و آگاهی بخشی از عملکرد دولت در قالب همایش می شود.

وی با بیان اینکه برخی از خدمات و زحمات دولت در داخل و خارج به خاطر بعضی از بداخلاقی ها به گونه دیگری انعکاس داده می‌شود، افزود: افراطی گری از هر دو جناح چپ و راست بد و مذموم است و خروجی خوبی برای مردم نخواهد داشت.

میرزایی با اشاره به اینکه گفتمان اعتدال برای در کنار هم بودن همه نیروهای همسو شکل گرفته است، گفت: برخی از دوستان همفکر ما تلاش کرده اند که حتی دیگران در جلسه مشترک با استاندار شرکت نکنند و این افراطی گری است.

وی با بیان این که این دلسوزی برای مردم، نظام و مملکت نیست، تاکید کرد: ما که درون یک گفتمان هستیم باید کنار هم بنشینیم و صحبت کنیم. تحریم جلسه و قهر کردن خیلی عقلانی نیست.

رییس شورای شهر قائم شهر ادامه داد: باید مطابق با واقعیت های جامعه و شرایط سخت اقتصادی، مشکلات دولت و محدودیت اعتباری استانداری، خواسته خودمان را از دولت و بدنه اجرایی آن در استان و شهرستان بیان کنیم.

این فعال سیاسی ادامه داد: هیچ نگرانی بابت ماندن دولت تدبیر و امید در چهار سال آینده وجود نخواهد داشت و اقتدار دولت باید با آرای بالاتر از سال 92 حفظ شود.

* سه سال پیاپی برنامه 24 خرداد در آمل، نیمه کاره ماند

 عضو شورای هماهنگی اصلاح طلبان آمل اظهار کرد: مردم ما در خرداد 92 توانستند با اتکا به آموزه های دینی و فرهنگی، تغییر ایجاد کنند و کشور را از پرتگاه مهم نجات دهند

اصغر رستم زاده با بیان اینکه کمتر از یکسال به انتخابات ریاست جمهوری 96 باقی مانده و مهم ترین و بزرگ ترین رقیب آقای روحانی در سال 96، لشکر مایوسان و ناامیدان خواهد بود به اضافه تحریمی ها، تصریح کرد: مهم ترین رقیبی که اصلاح طلبان در دوره های مختلف انتخابات داشتند تحریمی ها بودند. باید در حوزه سیاسی استان، اینها را شناسایی کنیم که چگونه می توانیم از حجم ناامیدان کم کرده و به حجم امیدواران اضافه کنیم.

وی با اشاره به اینکه هر روز دولت با بحران های متنوعی مواجه است، ادامه داد: از هر طریق می خواهند دستاوردهای دولت را در سطح جامعه کمرنگ جلوه دهند.

رستم زاده با بیان اینکه در انتخابات مجلس با بهره برداری هایی که داشتند اما نتوانستند به اهداف خود دست یابند، افزود: نمی گوییم اصلاح طلبان اما اعتدالیون در مازندران بیش از 54 درصد کرسی ها را کسب کردند.

این فعال سیاسی افزود: در چنین شرایطی بحران ها تزاید می شود و آخرین بحران هم بحث فیش های حقوقی است که در افکار عمومی مطرح شده است.

وی با طرح این پرسش که آیا مشاوران رسمی و غیررسمی شما در مازندران می توانند به دور از مصالح و منافع، با این بحران ها مقابله کنند؟ تصریح کرد: جناب آقای استاندار، مشاور دلسوز کسی است که بتواند با شما چالش ایجاد کند. یعنی اگر سناریویی مانند "فیش گیت" در مازندران اتفاق افتاد، چطور این مسئله را مدیریت می کنید؟ دولت روحانی در ماجرای فیش گیت با وجود برخورد و حتی عذرخواهی، تاحدودی غافلگیر شد و اثرات منفی در افکار عمومی بر جای گذاشت.

این فعال سیاسی خطاب به استاندار مازندران خاطرنشان کرد: انتخابات 96  اعم از میزان و نرخ مشارکت و نوع آرایی که به روحانی داده خواهد شد تابعی از تصمیمات و رفتارهای شما در استان خواهد بود.

رستم زاده گفت: مشاوران شما باید از لایه های اداری، عیوب و نارضایتی ها را منعکس کند. 

وی با بیان اینکه قدرت افکار عمومی در انتخابات 94 با وجود تمام سختی ها، خودش را نشان داد و باید به این ظرفیت توجه کرد، ادامه داد: تیم رسانه ای شما قوی نیست و ساماندهی نشده است و نمی تواند عملکردهای مثبت را تقویت و ضعف ها را شناسایی کند.

رستم زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در دولت گذشته هیچ کار کارشناسی برای انتقال آب دریای مازندران به سمنان نشده بود و اغلب کارشناسان با این طرح مخالف هستند، افزود: اگر چنین موضوعی اتفاق افتد بر میزان آرای روحانی در مازندران تاثیر خواهد گذاشت چرا که این طرح، کارشناسی شده و قابل دفاع نیست.

وی با بیان اینکه سه سال پیاپی است که در برنامه بزرگداشت 24 خرداد در آمل، اخلال به وجود می آید، گفت: می توان با تدبیر شما، این موضوع را مدیریت کرد چون ارتباط سازنده ای با دستگاه قضایی در استان دارید. این مسئله نباید ادامه پیدا کند که سه سال پیاپی برنامه 24 خرداد در آمل، نیمه کاره بماند و حامیان روحانی در آمل تحقیر شوند.

* آرای بانوان در انتخابات دیده نمی شود

در ادامه  یکی از بانوان حاضر در این نشست،  سخنان خود را با چند سوال آغاز و اظهار کرد: زنان مازندران در دولت تدبیر و امید چه جایگاهی دارند؟ چقدر به بانوان اهمیت داده شده و از ظرفیت و توانایی این قشر استفاده شده است؟ به نظر می رسد که رضایتمندی زنان در دولت تدبیر و امید کسب نشده است.

سام دلیری با بیان اینکه آرای بانوان در انتخابات دیده نمی شود، افزود: نگاه آقایان نسبت به توانمندی بانوان افزایش یابد.

*خروجی جلسات باید مشخص باشد

همچنین عضو شورای هماهنگی اصلاح طلبان نوشهر در این نشست گفت: در اسفند 94 حماسه ملی در راستای تقویت دولت اتفاق افتاد.

جعفر قمی با بیان اینکه چرا بعضی از دوستان و همفکران، قدر این نعمت را نمی دانند و به این نکته نرسیده اند که پیروزی ما به دلیل نبود تفرقه است، ادامه داد: امروز برخی دوستان به دلیل واهی سعی نکرده اند که خود را با جریانات غالب، همسو کنند.

وی خطاب به معاون سیاسی استاندار مازندران خاطرنشاان کرد: خروجی جلسات باید مشخص باشد. متولی جلسه را معلوم کنید. برخی دوستان گلایه دارند، کمیته پیگیری و برنامه ریزی داشته باشید.

قمی با اشاره به اینکه باید به مردم پاسخ داد که ماجرای فیش های حقوقی از چه زمانی شروع شده است، تصریح کرد: مگر این دولت باعث این کار بود؟ این دولت آمد مسیرها را باز کرد و در اتاق شیشه ای قرار داد؟ دولت یازدهم اشتباه کرد که مصوبه دولت قبلی را لغو نکرد. باید کمیته تشکیل شود و شبهات را برای مردم رفع کند.

*مسئولان دچار روزمرگی شده اند

در ادامه مسئول حزب مردمی اصلاحات مازندران خطاب به استاندار مازندران گفت: کارنامه دولت در این استان چه بوده است؟ مردم در انتخاب مدیران بسیار گلایه دارند و در انتخاب فرمانداران هم به شایسته سالاری توجه نشده است. رشد منفی اشتغال را داریم و در اجرای طرح هادی به ضوابط و شرایط محیطی و منطقه ای توجه نمی شود.

اسلام دستگذار ادامه داد: ظاهرا قرار نیست مسئولان صاحب عملکرد خوب، جابه جا شوند. مسئولان دچار روزمرگی شده اند. چه کنم چه کنم می گویند، چون تعدادی از مسئولان متناسب با جایگاه خود، تخصص و تجربه ندارند.

وی با بیان این که تداوم این مسئله باعث نارضایتی مردم از دولت می شود، تاکید کرد: دولت باید در این فرصت باقی مانده با تغییر مدیران ناکارآمد در حوزه های مختلف، تغییرات اساسی ایجاد کرده و امید را در دل مردم زنده نگه دارد تا در انتخابات آینده جریان اصلاح طلب، حرفی برای گفتن داشته باشند.

*آمارها در زمینه بیکاری درست نیست

دبیر حزب اراده ملت در این نشست گفت: اگر نتوانیم انتقاد کنیم به بیراهه می رویم. با به به و چه چه نتیجه نمی گیریم. باید اشکالات را بگوییم و افراد از روحیه نقدپذیری برخوردار باشند. اصلاح طلبی، توانایی درک تفاوت ها است.

تورج ناییج پور با بیان اینکه در طول 8 سال دولت گذشته درد زیادی کشیدیم، تصریح کرد: ما در نظام حداقلی هستیم و بر اساس حداقل ها خودمان را راضی نگه می داریم.

وی با اشاره به اینکه آمارها در زمینه بیکاری درست نیست، ادامه داد: زمانی من رئیس نظام مهندسی استان بودم و 30 هزار مهندس داشتیم و اکنون حدود 18 هزار نفر از اینها بیکار مطلق هستند. خودم هم قبل از عید، تعدادی را برای بیمه بیکاری فرستادم. بیکاری فاجعه عظیمی است که دامن استان را گرفته است.

ناییج پور با بیان اینکه عدم کاربری کارشناسی در استان حاکم است به ویژه در زمینه ساخت و ساز؛ ساماندهی به معناس نساختن نیست بلکه در درست ساختن است، خاطرنشان کرد: مواضع کارشناسی استان در زمینه ساخت و ساز، انفعالی است. نارضایتی از اجرای طرح هادی در همه روستاها وجود دارد. طرح های هادی بدون کارشناسی انجام می شوند.

دبیر حزب اراده ملت در مازندران با اشاره به اینکه باید حرف همه را شنید حتی آنهایی که گفتند به این جلسه نمی آییم، گفت: باید جلسه ای برگزار کرد و همه حرف ها را شنید. از دوستانی که سال 92 در کنار شما بودند مشاوره نگرفته اید و به سراغ اینها نرفته اید.

ناییج پور با بیان اینکه آمار تلف شدن دام در روستاها ناشی از تب برفکی نگران کننده است و جهاد کشاورزی در این زمینه منفعل عمل کرده، اضافه کرد: ورود فاضلاب به رودخانه و انفعال محیط زیست و جهاد کشاورزی را هم شاهد هستم. باید مسائل را واقع بینانه نگاه کرد. بدنه کارشناسی در استان کند و کم تحرک شده است.

* چند فرماندار اصلاح طلب دارید؟

در بخش دیگری از این نشست عضو شورای هماهنگی اصلاح طلبان بهشهر اظهار کرد: هر تغییر و تحولی را که مردم ایجاد کنند تحت تاثیر عوامل محیطی، ساختاری و بیرونی قرار می گیرد.

عموزاد خلیلی ادامه داد: افرادی که اعتقادی به برنامه ها و اندیشه های روحانی ندارند چگونه می خواهند تغییر ایجاد کنند؟ در بهشهر دو سال و نیم فرمانداری داشتید که وقت ملاقات به ما نداد.

وی با بیان اینکه رویکرد انتقادی در حمایت از دولت داریم، تصریح کرد: این رمز بقا و موفقیت است. انتقاد، دشمن خودخواهی است و باعث پیشرفت می شود.

عموزاد افزود: چند اصلاح طلب در کنار شما هستند؟ چند فرماندار اصلاح طلب دارید؟ از استاندار گلایه دارم چون اعلام کرده بود کسانی که روحانی را قبول ندارند نباید مسئولت داشته باشند در حالی که با حمایت رئیس دفتر استاندار، مدیرکل احمدی نژادی، مسئول بازرسی انتخابات مجلس در بهشهر می شود.

* رسانه در اختیار مخالفان دولت است

همچنین مهدی احمدی فولادی در این نشست اظهار کرد: استاندار بر مجموعه استانداری نظارت کند.

این فعال اصلاح طلب با بیان اینکه دولت گذشته 380 میلیارد تومان برای دولت فعلی، بدهی بر جای گذاشت، افزود: ضمن اینکه حدود 800 میلیارد دلار را هم بر باد داد. 22 میلیارد دلار ارز از کشور خارج شد و نرخ ارز را از قیمت کمتر از هزار اومن به بیش از 4هزار تومان افزایش دادند. باید فجایع و مشکلات گذشته را که میراث دولت روحانی است به مردم بگوییم.

وی با اشاره به اینکه رسانه در اختیار مخالفان دولت بوده و دولت روحانی مظلوم است، گفت: برخی مدیران این دولت، با دولت گذشته همسو هستند که باید تغییراتی در این حوزه انجام شود.

*روابط عمومی ها در دولت یازدهم عملکرد خوبی ندارند

یکی دیگر بانوان حاضر در این نشست در سخنانی اظهار کرد: دولت یازدهم در حوزه زنان و مدیریت سیاسی عملکرد خوبی داشته است.

رحمانی ادامه داد: با وجود همه اقدامات دولت اما روابط عمومی ها در دولت یازدهم عملکرد خوبی ندارند.

*فضای رسانه ای دولت قوی نیست

همچنین عضو انجمن اسلامی معلمان در این نشست گفت: تیم دولت روحانی برای دفاع از حملات، صلابت لازم را ندارد. فضای رسانه ای دولت قوی نیست.

جعفر خلیلی خاطرنشان کرد: برخی معاونان شما از دولت گذشته انتخاب شده اند، انتظار بر این است در مدت باقی مانده تغییراتی در برخی از معاونت ها صورت دهید.

*این همه هجمه روا نیست

در ادامه این جلسه دبیر خانه کارگر مازندران اظهار کرد: روا نیست به دولت مظلوم روحانی که یک دولت ورشکسته را تحویل گرفته این اندازه هجمه وارد شود.

نصرالله دریابیگی تصریح کرد: باید از تشکل های کارگری برای پشبرد امور دولت بهره برد.  اگر به مسائل کارگران در تصمیم گیری های اقتصادی توجه شود این قشر به دولت اعتماد می کنند و لبیک خواهند گفت.

*وضعیت ما بهتر از دوره خاتمی است

ربیع فلاح افزود: مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور درباره حضور برخی مدیران از دولت گذشته، اعلام کرده این بحث را مطرح نکنید چون این یک سیاست شده است و اینها سه سال است که کار می کنند و الان هم دیگر جای این بحث نیست بلکه باید ببینیم چگونه تعامل کنیم.

وی با بیان اینکه این یک سیاست تعریف شده است نه دلخواه من و شما، ادامه داد: دولت، شرکت خصوصی نیست که بخواهیم اقدامات دلخواه انجام دهیم و هر کسی را منصوب کنیم. اینجا یک مجموعه نظام مند و دارای چهارچوب است.

این مسئول با اشاره به اینکه به صفحه 42 طرح آمارگیری زمستان سال 93 مراجعه کنید، گفت: مازندران از نرخ بیکاری 14.2 درصد به نرخ بیکاری 11 درصد در سال گذشته رسید. اشتغال را بهبود بخشیدیم. مبنای تحلیل نباید بر اساس مشاهدات فردی باشد.

فلاح با بیان اینکه میزان مشارکت اشتغال افزایش یافت، تصریح کرد: در نرخ رشد مشارکت بخش خصوصی، مازندران چهارمین استان در سطح کشور است.

وی خطاب به رستم زاده خاطرنشان کرد: شما در مقام منتقد نباشید بلکه باید پاسخ دهید. شما در معاونت کار می کنید و مسئولیت دارید. چرا مسائل را پیگیری نکردید و به دوستان پاسخ ندادید؟ مگر محدودیت داشتید؟ کسی جلوی شما را گرفته است؟ مازندران با کیفیت ترین سازمان مدیریت را دارد که در رتبه اول تا سوم است.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه در ساخت و سازهای غیرمجاز هم مازندران در حال تخریب و ویرانی بود، ادامه داد: همه باغات در حال از بین رفتن بود و ما این روند را متوقف کردیم. شما باید روی این موضوع اذعان داشته باشید. اگر حتی یک مورد ساخت و ساز غیرمجاز در مازندران انجام می شود را به ما نشان دهید که به شما جایزه دهیم. قبلا این کار را متوقف کردیم و اکنون دیگر گزارشی در زمینه ساخت و ساز غیرمجاز نداریم.

این مسئول با بیان اینکه من متخصص کشاورزی هستم، افزود: در بخش کشاورزی رشد اقتصادی داشتیم. سال 92 برف باعث از بین رفتن باغات شد اما در سال گذشته رشد فزاینده باغات را شاهد بودیم و امسال هم رشد داریم و به دنبال صادرات محصولات باغی هستیم.

فلاح با اشاره به اینکه یکسری مشکلات وجود دارد، ادامه داد: مگر ما می گوییم مشکل وجود ندارد؟ طرح های هادی مشکل دارند. مسائل را نسبی در نظر بگیرید.

وی با بیان اینکه انتقال آب دریای مازندران در حد بررسی و مطالعات است، تصریح کرد: از دوران قبل از انقلاب کتابچه های متعددی در این زمینه وجود داشت. من اینها را مطالعه کردم. این بحث جدیدی نیست. اخیرا موضوع میانکاله هم مطرح شده که به سرعت به رئیس جمهوری اطلاع دادیم و جلوی کار را گرفتیم.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه تعجب می کنم برخی می گویند شما برنامه ندارید، ادامه داد: من سال های سال در بخش برنامه ریزی کار کردم. مگر می شود یک استاندار توسعه گرا باشد و کار هم بکند و دارای سوابق اجرایی باشد و برنامه نداشته باشد؟ در بخش کشاورزی، گردشگری، زیربنایی و اقتصاد مقاومتی برنامه خوب داریم و تمام این برنامه ها را در 6 ماه نخست امسال تمام می کنیم.

این مسئول با بیان اینکه مشکل بدهکاران بانکی را حل می کنیم، گفت: در بحث محیط زیست و پسماند برنامه های خوبی داریم که در حال اجرایی شدن است و وعده سر خرمن نمی دهیم.

وی خاطرنشان کرد: ما در انتخابات مجلس نقش بانوان را محدود نکردیم حتی یک خانم هم نتوانست از مازندران کرسی نمایندگی مجلس را کسب کند. کمیته های کاری برای ارتقای بانوان تشکیل شده است.

استاندار مازندران در پایان این نشست گفت: بنده در دولت آقای خاتمی در مازندران مسئولیت نداشتم. این اعتقاد را دارم بسیار بسیار در ارتباط با مدیریت دولت خاتمی در استان که صرفا دولت اصلاح طلبان بود، وضعیت ما بهتر است. بیاییم آماری صحبت کنیم. استانداران آن دوره و مدیرانی که در آن زمان بودند را با این دوره قضاوت و صحبت کنیم

فراز پایانی اظهارات ربیع فلاح را اینجا بشنوید.