پنجشنبه 31 تير 1395-11:3

دبیر جشنواره:

سطح جشنواره لیلم بالا است/استعدادیابی می کنیم

عباس زارع: سطح جشنواره بالا است و استعدادیابی در کنار جشنواره از محاسن غیرقابل انکار است. با توجه به اجرای خوب تک نوازی، آواز و ... داوران از سطح جشنواره راضی هستند+گفت و گو با سه داور و کارشناس جشنواره لیلم


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: جشنواره موسیقی لیلم از 29 تیرماه در ساری آغاز شده و تا یکم مردادماه ادامه دارد. در حاشیه برگزاری این جشنواره با دبیر و برخی داوران جشنواره لیلم گفت و گو کردیم.

*سطح جشنواره بالا است

دبیر جشنواره لیلم اظهار داشت: با توجه به اجرای خوب تک نوازی، آواز و ... داوران از سطح جشنواره راضی هستند.

عباس زارع افزود: رضایت داوران، پیام خوشی دارد و این که سطح جشنواره بالا است و استعدادیابی در کنار جشنواره از محاسن غیرقابل انکار است.

معاون فرهنگی ارشاد مازندران درباره حمایت از پیشکسوتان موسیقی استان گفت: تا آنجا که بتوانیم از این افراد حمایت می کنیم و با هماهنگی که با صندوق اعتباری هنر داریم بیمه و بازنشستگی پیشکسوتان موسیقی مازندران را پیگیری می کنیم.

زارع تصریح کرد: ارشاد مازندران با وجود مشکلاتی که دز حوزه مالی دارد 100 درصد از ترویج فرهنگ موسقی بومی استان حمایت می کند.

*  لیلم از نظر اصالت ساز، سطح بالایی دارد

یکی از داوران جشنواره لیلم گفت: ایجاد انگیزه از اهداف رقابت است که هدف تمام جشنواره ها  است.

علی حسن نژاد با بیان اینکه در مازندران به دلیل تنوع اقلیم، تنوع موسیقی خوبی دارد، ادامه داد:  چهار خاستگاه موسیقی با چهار ابزار موسیقی را در مازندران شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه جشنواره موسیقی لیلم در سال نخست با هر سطحی که برگزار شود چندین قدم به جلو است، چون این جشنواره می تواند برای شرکت کنندگان ایجاد انگیزه کند، افزود: در بخش کیفی کار، نواقصی وجود دارد که نخستین نقص آن به نوازنده و هنرمند برمی گردد. تجربه جشنواره می تواند در ارائه  هنر موثر باشد.



حسن نژاد با بیان اینکه سازهای غیرمازندرانی از جشنواره حذف شدند، اظهار داشت: سازهایی مثل کمانچه، قرنه و دوتار که اصالت مازنی ندارد اما به دلیل کاربرد زیاد، مازندرانی شده اند در جشنواره حضور دارند و  لیلم از نظر اصالت ساز، سطح بالایی دارد.

وی ادامه داد: توجه به هویت و اصالت در جشنواره مورد توجه است و شرکت کنندگان در دوره های بعدی می دانند در چه محورهایی کار کنند..

* وقتی هزینه نمی شود، نمی توان انتقادی کرد

دیگر داور جشنواره که خود نوازنده دوتار به سبک استاد نظام شکارچیان است گفت: جوانان کارهای خوبی ارائه کردند و آثار بسیار عالی به جشنواره رسیده است.
نصیر شیردل با بیان اینکه رشد موسیقی بومی در این منطقه بسیار خوب بوده، اظهار داشت: هر اندازه جشنواره های بیشتری برگزار شود می توانیم موسیقی استان را بهتر گسترش دهیم.

وی با اشاره به محدود بودن سطح تبلیغات جشنواره لیلم، ادامه داد: انتقاد را باید در سطح داشته ها مطرح کرد، وقتی هزینه نمی شود، پس نمی توان انتقادی کرد.

داور جشنواره لیلم با بیان اینکه جوانان ما که در موسیقی سنتی کار می کنند از نظر اخلاق، روش و  نوع زیستن انسان های متفاوتی هستند، افزود: باید داشته های خودمان را تقویت کنیم تا بتوانیم در مقابله با تهاجم فرهنگی، حرکتی انجام دهیم.

 شیردل ادامه داد: وقتی کسانی مانند استاد طیبی در جشنواره های بین المللی موفق به کسب مقام دکترا می شود یعنی موسیقی ما حرفی برای گفتن دارد. ما بهترین هنر را داریم. باید با دانش، جوانان را به سمت موسیقی بومی سوق دهیم و آموزشگاه ها هم فضای کار داشته باشند تا موسیقی را توسعه دهند.



* برای شکوفا شدن استعدادها باید بیشتر هزینه کنیم

مسلم فهیمی هم در حاشیه برگزاری جشنواره لیلم گفت: جشنواره بسیار عالی است البته  کم و کاستی دارد و امیدواریم سال های بعد این کاستی ها جبران شود.

این نوازنده دوتار ادامه داد:  تصور نمی کردم این همه دوتارنواز در استان داشته باشیم و این برای من جای خوشحالی است که دوتارنوازان بسیاری در جشنواره شرکت کرده اند.
وی با بیان اینکه برای شکوفا شدن این استعدادها باید بیشتر هزینه کنیم و آموزش ها افزایش یابد، گفت: کسانی که در عرصه موسیقی فعالیت می کنند پیشنهاد می کنیم در عرصه موسیقی بومی بیشتر کار کنند.