جمعه 8 مرداد 1395-22:35

معاون عمرانی استاندار مازندران:

اجرای پروژه زباله سوز دغدغه دولت است

در گزارش مازندنومه مدیرکل محیط زیست مازندران بیان داشته همان طور که در مورد گرد و غبار اولویت کشور استان خوزستان است، در زمینه پسماند نیز اولویت باید استان‌های شمالی باشد. کارشناسی هم اظهار داشته کارخانه زباله سوز به واسطه بالا بودن سطح آب های زیرزمینی در شمال کشور گزینه ای مطلوب محسوب می شود. در این زمینه معاون عمرانی استاندار مازندران نیز گفته اجرای پروژه زباله سوز دغدغه دولت تدبیر و امید است.


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، رضا شریعتی: محل هاي دفن بهداشتی زباله باید استاندارد هاي زیست محیطی جلوگیري از آلودگی آب و هوا  و فاصله منطقی  از  شهرها را داشته باشند  تا  هزینه  حمل  و  نقل  خیلی بالا نرود.

همواره یافتن محل مناسب دفن زباله مقدور نیست. در مازندران روزانه نزدیک به سه هزار تن زباله درشهرهای مختلف تولید و جمع آوری می شود.

 با اجرای طرح های نوین مربوط به جمع آوری زباله و تفکیک آن در مبدا یعنی در منازل مردم، می توان به طور اصولی از مزایای این طلای سیاه بهره برد، اما به دلیل اجرا نشدن این شیوه، هزینه هنگفتی را متحمل می شویم.

امروزه پسماند در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان به عنوان یک صنعت مطرح است و شیوه های نوین برای استفاده درست از آن با بهره برداری از دستگاه های زباله سوز، تولید برق، کمپوست و روش پلاسما به کار گرفته می شود تا پسماندهای کثیف به مزیتی برای درآمدزایی تبدیل شود.

در استان های شمالی ایران نظیر مازندران شیوه فعلی دفع زباله مشکلات بسیاری دارد و شهرداری ها همه ساله هزینه سنگینی را برای جمع آوری و دفع پسماند صرف می کنند.

*زباله سوز در ساری و نوشهر

علی نبیان- معاون عمرانی استاندار مازندران- در گفت وگو با مازندنومه با بیان اینکه در بخش زباله سوز دو طرح در حال پیگیری و پیشرفت فیزیکی بالای60 درصد است، اظهار کرد: این دو پروژه در شهرهای آمل و نوشهر قرار دارد.

وی با بیان اینکه بخشی از  تجهیزات خریداری شده است، اظهار کرد: اجرای پروژه زباله سوز دغدغه دولت تدبیر و امید است و به همین منظور پیگیری جدی را در این خصوص انجام گرفت.

معاون عمرانی استاندار مازندران با تاکید برآنکه با تامین منابع تا ابتدای سال 96 طرح به اتمام می رسد، اظهار کرد: در خصوص جانمایی کارخانه زباله سوز ساری بحث ها انجام شده بود و  کلنگ زنی آن توسط رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و در محل شهرک صنعتی انجام شد.

این مسئول درباره احداث زباله‌سوز در شهرستان ساری و نوشهر گفت: برای احداث کارخانه زباله‌سوز در نوشهر و ساری، محیط‌زیست استان ورود پیدا کرد و مجوز احداث کارخانه زباله‌سوز در این دو شهر صادر و حتی 65 درصد عملیات اجرایی این طرح نیز انجام شد.

نبیان در خصوص اعتبارات عمرانی سال 95 اظهار کرد: در این خصوص پس از تخصیص اعتبار ودر زمان مقرر صحبت خواهم کرد.

معاون عمرانی استاندار مازندران با بیان اینکه بحث هایی هم در خصوص نیروگاه زباله سوز در آمل مطرح شده است، تصریح کرد: مطالعات این طرح در حال انجام است و طرح در مرحله مقدماتی قرار دارد.

وی هم چنین به فرهنگ سازی تفکیک زباله از مبدا اشاره کرد و افزود: باید فرهنگ سازی لازم میان شهروندان از سوی نهادهای مربوط صورت گیرد تا بتوان در بازیافت پسماند ها موفق عمل کرد.

*مشکل اعتباری داریم

ناصر مهردادی-مدیرکل محیط زیست مازندران-  در گفت وگو با ما در ارتباط با ساماندهی پسماند در استان مازندران گفت: در هر ۲۴ ساعت حدود ۳ هزار تن زباله در استان مازندران تولید می‌شود و با وجود اقداماتی که صورت گرفته، هنوز در برخی مناطق ساماندهی پسماند به شکل مطلوب نیست و در این زمینه با مشکل کمبود اعتبار روبه رو هستیم.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع پسماند در استان مازندران از حدود دوسال پیش مصوب شده است، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، استان مازندران را به مناطق شرقی، مرکزی و غربی تقسیم کردیم تا با برنامه‌ریزی برای هرمنطقه بتوانیم ساماندهی مطلوبی را در زمینه پسماند این مناطق داشته باشیم.

مدیرکل محیط زیست مازندران  با اشاره به اینکه استان‌های شمالی کشور در ایام تعطیل پذیرای بیش از ۱۰ میلیون مسافر هستند، تصریح کرد: بنابراین مشکل پسماند استانهای شمالی یک مشکل فرااستانی‌ست که نیاز به توجه ویژه دارد، همان طور که در مورد گرد و غبار اولویت کشور استان خوزستان است در زمینه پسماند نیز اولویت باید استان‌های شمالی باشد.

*کارخانه زباله سوز گزینه ای مطلوب است

رضا احمدزاده -کارشناس حوزه مدیریت پسماند هم در گفت و گو با مازندنومه- گفت: کارخانه زباله سوز به واسطه بالا بودن سطح آب های زیرزمینی در شمال کشور گزینه ای مطلوب محسوب می شود و این شیوه در کشورهایی نظیر سوئد نیز رواج دارد، به گونه ای که در این کشور نزدیک به 70 درصد زباله ها سوزانده می شود.

وی افزود: در  مازندران با  برنامه ای جامع می توان با احداث دو تا سه کارخانه زباله سوز و چند کارخانه کمپوست، مساله زباله را مدیریت کرد.