چهارشنبه 10 شهريور 1395-13:47

روابط عمومی استانداری مازندران؛ ناکارامد و کم فروغ

 کاملاً مشخص است رسانه های حامی دولت از وضعیت موجود ناراحت و نگران هستند. البته انتظارات شان كاملاً منطقي و طبيعي است، چرا که بعد از 8 سال دولت گذشته که مورد بی مهری قرار گرفته بودند، در این دولت نیز به آن ها توجه نشد/ در استانداری مازندران بسیاری از جلسات و کارگروه ها بدون حضور خبرنگاران برگزار می شود و استانداری برای بسیاری از جلسات خود به حضور خبرنویس سایت داخلی استانداری بسنده می کند/ از استاندار مازندران برای اثبات این که مدیر این دولت است، انتظار می رود برای تقویت تیم رسانه ای مجموعه استانداری وارد عمل شود و در گام اول در روابط عمومی استانداری و مدیریت آن تغییر ایجاد کند.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، محمد تیموری: امروزه رسانه ها نقش های متعددی می توانند داشته باشند که یکی از اینها، القای پیام یا داده‌های اطلاعاتی به صورت اثرگذار برای مردم است.

اثرگذاری پیام در هر بخشی از اطلاع‌رسانی، اصل مهم برای جهت ‌دهی افکار عمومی است؛ اما فراموش نکنیم که این اثرگذاری و ایجاد تغییر و تأثیر همه جانبه بر ذهنیت افکار عمومی، زمانی می‌تواند کارا باشد که ما درک درستی از شیوه‌های پیام رسانی مؤثر داشته باشیم. این شیوه‌های پیام‌رسانی مؤثر وابسته به نحوه‌ی سیاستگذاری هدفمند در رسانه است.

اکنون که دولت در حال عملی کردن شعارهای خود است و در استان نیز به تبع آن اقداماتی انجام و یا نتایجی حاصل شده، متاسفانه تیم رسانه ای همسو برای اطلاع رسانی عملکرد وجود ندارد و سیاستگذاری خاصی در این عرصه صورت نگرفته است.  برخی رسانه های همسو با دولت در استان نیز به لحاظ همفکری و دلسوزی که نسبت به دولت تدبیر و امید دارند سعی در اطلاع رسانی عملکرد دولت در استان را دارند.

گویا برخی مدیران در استان تصور ندارند که فردا روزی دوباره انتخابات است و افکار عمومی تشنه دانستن است و هر روز هم به دلیل نبود اطلاع رسانی صحیح در رابطه با عملکردها، فاصله میان تیم مدیران ارشد استان و جامعه بیشتر می شود که دلیل اصلی آن سیاست های نادرست روابط عمومی استانداری و ناهماهنگی و انسجام مناسب میان رسانه های همسو با دولت است.

با بررسی مطالب رسانه های حامی دولت اعتدالگرا کاملاً مشخص است که از وضعیت موجود ناراحت و نگران هستند. البته انتظارات شان كاملاً منطقي و طبيعي است، چرا که بعد از 8 سال دولت گذشته که مورد بی مهری قرار گرفته بودند، در این دولت نیز به آن ها توجه نشد.

باید به مدیران ارشد استان یادآوری کرد همین رسانه ها بودند که هنگام انتخابات ریاست جمهوری زمینه پیروزی بزرگ دولت تدبیر و امید را  در استان رقم زدند و اکنون نیز اميد را در جامعه زنده نگه می دارند.

 پیروزی دولت در عرصه های مختلف میسر نمی شود مگر با پشتیبانی رسانه های همسو با دولت در مقابل این همه هجمه منتقدان و مخالفان.

 آن چه از عملكرد استانداری مازندران دیده می شود رسانه های حامی دولت در استان مورد بی مهری واقع شده اند و يا اینکه اصلاً شناسايي‌ نشده اند و به نظر مي‌رسد اصولاً توجهي به اين بخش نشان داده نشده است.

ضعف مدیران در استان در ارايه توضيح کافی به افكار عمومي در ایجاد برخی نارضايتي‌ها بي تاثير نبوده است و باید این حوزه مورد توجه قرار گیرد تا دستاوردهای دولت به مردم شناسانده شود.

در استانداری مازندران بسیاری از جلسات و کارگروه ها بدون حضور خبرنگاران برگزار می شود و استانداری برای بسیاری از جلسات خود به حضور خبرنویس سایت داخلی استانداری بسنده می کند و رسانه ها مجبورند خبر را به نقل از سایت روابط عمومی استانداری کار کنند که چنین خبرهایی ارزش خبری چندانی برای رسانه ها ندارد.  

از استاندار مازندران برای اثبات این که مدیر این دولت است، انتظار می رود برای تقویت تیم رسانه ای مجموعه استانداری وارد عمل شود و در گام اول در روابط عمومی استانداری و مدیریت آن تغییر ایجاد کند تا شاید بدین گونه  در تیم اطلاع رسانی دولت تدبیر و امید در استان خانه تکانی انجام شود.

روابط عمومی استانداری مازندران در ارتباط با رسانه ها، کارایی کمی دارد و شاید مهمترین دلیل آن وجود فردی در راس این مجموعه به عنوان مسئول است که اساساً رابطه خوبی با رسانه‌ های حامی دولت ندارد.

همچنین یکی از نقاط ضعف مدیر روابط عمومی استانداری این است که او اساسا اهمیتی برای رسانه های مکتوب قائل نیست و فضای مجازی را ترجیح می دهد و  بیشتر به برخی سایت ها تمایل دارد.

برخلاف ادعای استاندار که داعیه رسانه ای بودن و ژست ژورنالیستی به خود می گیرد، شمشیر را از رو برای رسانه های منتقد اما حامی دولت بسته و اجازه نداده اند که در جلسات استانداری حضور یابند.

متاسفانه در دعوت خبرنگاران به جلسات استانداری و حتی در سفرهای مقامات عالی رتبه، گزینشی و سلیقه ای خبرنگار انتخاب کرده، با تمام محدودیت هایی که برای خبرنگاران قائل می شوند انتظار پوشش دستاوردهای دولت را هم دارند.

به عنوان رسانه به آقای استاندار یادآوری می کنیم  تا زمانی که تیم رسانه ای مستقر در استانداری مازندران را تغییر ندهد، انتقادها بر او و شیوه مدیریتش ادامه خواهد داشت و تغییری را در این حوزه شاهد نخواهیم بود.

در نشست 31 مردادماه استاندار مازندران، ربیع فلاح که همواره از مدیرانش دفاع کرده است پس از طرح پرسش هایی از عملکرد تیم رسانه ای دولت در استان گفت: « در حوزه اطلاع رسانی باید بیشتر تلاش کنیم و موارد عنوان شده درباره سیستم اطلاع رسانی را قبول داریم.» قبول داشتن تنها کافی نیست. اقدام عملی لازم است.