سه شنبه 16 شهريور 1395-10:7

در گفتگو با نرگس کمالی، مرمر فیروزپور و ویدا صیادی نژاد بیان شد:

گامی نو در عرصه مدیریت شهری/ اعتماد به بانوان در شوراها

نرگس کمالی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی استان ها: باید پذیرفت در طول چند سال گذشته توانایی بانوان در عرصه مدیریت شهری جدی گرفته نشد- توان مدیریتی آقایان شورا را نقض نمی کنم، اما این انتخاب ها می توانست در سال های ابتدایی یا میانی شورا باشد نه در سالی که به انتهای عمر شورا ختم می شود/ مرمر فیروزپور، رییس جدید شورای شهر بابل: نگاه جامعه به زنان در حال تغییر است- آسیب ها به سمت زنانه شدن پیش می روند/ ویدا صیادی نژاد، عضو شورای شهر چالوس: شایستگی ای که بانوان از خود نشان دادند سبب شد تا ریاست به بانوان برگردد- همکاران شورا پیشنهاد داده اند نامزد ریاست شورای شهر چالوس شوم.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، رضا شریعتی: در دنیای نوین یکی از مهمترین معیارها جهت سنجش درجه توسعه یافتگی یک کشور، میزان اهمیت و اعتباری است که زنان آن کشور دارند. هر چه حضور زنان در اجتماع، فعال تر و مؤثرتر باشد، کشور پیشرفته تر و توسعه یافته تر خواهد بود.

شوراها جامعه ای برای برون رفت از برخی مشکلات شهری است و زنان هم بخشی از این جامعه هستند که چند سالی است حضور فعالی در شورا دارند.

در مازندران نرگس کمالی -رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی استان ها- ده سالی است که در این کمیسیون حضور دارد. مرمر فیروزپور هم سابقه 4 دوره حضور در شورای شهر بابل را دارد.

اتفاق جدیدی که در روزهای اخیر در فضای رسانه ای و سیاسی استان جالب بوده، کسب گرسی های ریاست شورای شهر توسط چند بانوی مازندرانی است.

شعله مصطفی پور، مرمر فیروزپور و زینت کاظمی به ترتیب رئیسان شورای شهر نوشهر، بابل و کجور شده اند. از طرفی شنیده شده در چالوس هم ویدا صیادی نژاد شانس به دست آوردن ریاست شورای شهر را دارد.

*گامی نو در عرصه مدیریت شهری

نرگس کمالی -رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی استان ها و نماینده شورای عالی استان ها در کمیسیون فرهنگی مجلس- که اهل سوادکوه است، در گفت وگو با مازندنومه با بیان اینکه به نوبه خود خدا را شکر می کنم که اعتماد به بانوان به گامی نو در عرصه مدیریت شهری تبدیل شد، اظهار کرد: باید پذیرفت در طول چند سال گذشته توانایی بانوان در عرصه مدیریت شهری جدی گرفته نشد و در گذشته شاهد آن بودیم رجال سیاسی در سمت ریاست سطح مدیریت شهری  قرار می گرفتند.

وی با بیان اینکه حضور بانوان و اعتماد به آنان در شورا به دلیل نگاه آنان به مسائل می تواند کارآمد باشد، افزود: آقایان در شورای چند شهر نظیر بابل، نوشهر و کجور به بانوان اعتماد و آن ها را به عنوان رئیس انتخاب کردند.

کمالی با بیان اینکه حضور بانوان در سال آخر شورا اگرچه مثبت اما کافی نیست، تصریح  کرد: توان مدیریتی آقایان شورا را نقض نمی کنم، اما این انتخاب می توانست در سال های ابتدایی یا میانی شورا باشد نه در سالی که به انتهای عمر شورا ختم می شود.

عضو شورای شهر زیراب با بیان اینکه زنان به دلیل جنسیت و روابط اجتماعی موفق تر عمل می کنند، خاطر نشان کرد: قدردان اعتمادی که به جامعه زنان شده هستم و تقاضا دارم از زنان نخبه در عرصه مدیریتی استفاده شود.

کمالی با بیان اینکه استانداری و مدیریت کلان در استان ها جز چند مورد به زنان عرصه مدیریتی ندادند، خاطر نشان کرد: فقط در مجموعه ای نظیر امور بانوان خانم جمشیدی انتخاب شد که در این سمتی است که حتما" باید مسئول آن  یک بانو باشد.

*نگاه جامعه به زنان در حال تغییر است

مرمر فیروزپور رئیس جدید شورای اسلامی شهر بابل در گفت وگو با مازندنومه با بیان اینکه در شورای چند شهر به بانوان فرصت مدیریتی دادند، اظهار کرد: تحلیل من از این انتخاب ها آن است که نگاه جامعه به زنان در حال تغییر است و اعتماد به بانوان در حال شکل گیری است

وی با بیان اینکه این موضوع می تواند سبب ایجاد انگیزه در جامعه بانوان شود، اظهار کرد: امیدواریم این اتفاق در شهرهای دیگر هم روی دهد و مسئولان به جامعه بانوان اعتماد کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر بابل با بیان اینکه در سال آخر شورای شهرها به سر می بریم، تصریح کرد: شوراها در سال آخر با مشکلات عدیده ای مواجه هستند و در حال حاضر شهرداری ها مشکلات مالی دارند.

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه و بودجه تعریف شده پیش می رویم، خاطر نشان کرد: به اعتقاد من بخشی نگری به بانوان صرفا به واسطه جنسیت یا به دلیل ریاست یک بانو اشتباه است و باید به تمام بخش های جامعه نگاه مثبت و متوازنی داشته باشیم چرا که در شورا نماینده تمام آحاد جامعه هستیم.

فیروزپور با تاکید بر آن که می توانیم با اعتماد به یک زن در جامعه زنان اعتماد سازی کنیم، خاطر نشان کرد: آسیب ها به سمت زنانه شدن پیش می روند و به دنبال آن هستیم تا با  همکارانمان در شورا های شهرهای مختلف از بسط این آسیب ها جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به طرح ایجاد گرمخانه بانوان در بابل، اظهار کرد: خانم نوروزی دیگر بانوی همکار من در شورا و برادران شورای شهر بابل با نگاه حمایتی از جامعه زنان این طرح را
در دستور کار دارند.

رئیس شورای اسلامی شهر بابل با بیان اینکه آمار دقیقی از بانوان آسیب دیده از آسیب های اجتماعی وجود ندارد، افزود: باید با اعتماد به زنان به آنان فرصت داد تا نقش پر رنگ تری در جامعه ایفا کنند.

*پیشنهاد نامزدی ریاست شورا دارم

ویدا صیادی نژاد -عضو شورای شهر چالوس- هم در گفت وگو با ما با بیان اینکه زنان می توانند در عرصه مدیریتی تحول آفرین باشند، اظهار کرد: شایستگی ای که بانوان از خود نشان دادند سبب شد تا ریاست به بانوان برگردد که دلیل آن اعتماد آقایان و توانمندی بانوان است.

وی با بیان اینکه جامعه باید شناخت بیش تری نسبت به توانایی بانوان بیابد، خاطر نشان کرد: بانوان در برخی عرصه ها موفقیت های چشم گیرتری نسبت به آقایان کسب کرده اند.

عضو شورای شهر چالوس در پاسخ به سوال خبرنگار مازندنومه در خصوص زمزمه هایی که در زمینه نامزدی او برای ریاست شورای شهر چالوس شنیده می شود، گفت: در این زمینه همکاران شورا به من لطف داشته و پیشنهادهایی دادند.

حال باید منتظر ماند ودید در شورای شهرهایی که انتخابات برگزار نشده است زنان می توانند مدیریت پارلمان شهری را بر عهده بگیرند.