جمعه 19 شهريور 1395-16:59

با حضور نگارگر برجسته کشور؛

نشست «یک هنر، یک هنرمند» در حوزه هنری مازندران برگزار شد

صادق گنجوی: اگر با استاد تاکستانی آشنا نمی شدم شاید الان راننده آژانس بودم/ اگر استاد نداشته باشی راه 20 ساله را باید صد ساله طی کنی.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: صادق گنجوی در نشست تخصصی نگارگری با نام «یک هنر، یک هنرمند» که در حوزه هنری مازندران برگزار شد، گفت: مانند همه هنرمندان که از دوران کودکی، به موضوع خاصی علاقه مند می شوند من هم از کودکی به این حوزه علاقه داشتم.

وی با بیان اینکه در دوره ابتدایی، علاقه ام به نقاشی بود، افزود: در دوران راهنمایی با تشویق معلمم، وارد هنرستان شدم و سال 72 نگارگری را شروع کردم.

این استاد نگارگری با اشاره به اینکه سال 77 وارد خدمت سربازی شدم، اظهار داشت: آشنایی ام با استاد تاکستانی به سال 79 برمی گردد. در طول دوران خدمت هر زمان که به مرخصی می آمدم در خانه کار نگارگری انجام می دادم.

گنجوی با بیان اینکه اگر با استاد تاکستانی آشنا نمی شدم شاید الان راننده آژانس بودم، تصریح کرد: ماهی یک بار به دیدار استاد در قم می رفتم. فضایی در اختیارم قرار داده بود که بتوانم آنجا کار کنم. اگر استاد نداشته باشی راه 20 ساله را باید صد ساله طی کنی. حضور استاد در زندگی افراد بسیار موثر است.

وی درباره تفاوت مینیاتور و نگارگری گفت: در مینیاتور همه چیز کوچک است و نقاشی ایرانی سنخیتی با این موضوع ندارد، هرچند که کار در نقاشی ایرانی ظریف باشد.

این هنرمند با بیان این که نقطه اشتراک مینیاتور و نقاشی در انحنا و فرم نقاشی و در رنگ‌گذاری است، یادآور شد: نقاشی ایرانی دارای درخشندگی رنگ است.

گنجوی ادامه داد: کشورهایی مثل ترکیه، هنر و افغانستان در نگارگری خیلی کار می کنند اگرچه بیشتر تخصص آنها در تذهیب است.

این استاد نگارگری با بیان اینکه هر کسی بخواهد کار کند به نتیجه می رسد، خاطرنشان کرد: استاد تاکستانی کتاب های بسیار مناسبی در اختیار من گذاشت و توانستم از آن فضا استفاده کنم.

وی درباره وضعیت معیشت هنرمندان اظهار داشت: من هم مثل بقیه هنرمندان خواستم که کار هنری انجام دهم و تا امروز توانستم زندگی خود را از این مسیر پیش ببرم.

* رونمایی از کتاب ضرب المثل های مازندرانی را در برنامه داریم

مسئول واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری مازندران در حاشیه این نشست گفت: فعالیت های حوزه هنری چهارچوب مشخصی دارد و بیشتر در راستای اعتلای هنر در مسیر تاثیرگذاری بر جامعه، حفظ ارزش های انقلاب و ارتقای ارزش های دینی است.

پاک‌بین با اشاره به برگزاری برنامه های متعدد حوزه هنری در طول سال که  شامل جشنواره ها، نمایشگاه ها و کارگاه های آموزشی و مانند این هاست، افزود: ابتدای سال در هفته هنر انقلاب اسلامی که همزمان با سالگرد شهادت شهید آوینی بود با حضور جمعی از هنرمندان خوشنویسی، نگارگری و نقاشی و پوستر آثاری را تولید کردیم که مرتبط با زندگی و سخنان این شهید بود و بنا داریم این آثار را در هفته دفاع مقدس در گالری حوزه به نمایش بگذاریم.

وی ادامه داد: آثاری با موضوع معضلات قاچاق کالا در جامعه و حمایت از تولید ملی تولید شد که علاوه بر نمایش در گالری سوره حوزه هنری، در 31 مرکز استان در سایت های مجازی حوزه هنری به نمایش درآمد.

این مسئول با بیان اینکه رونمایی از کتاب ضرب المثل های مازندرانی را در برنامه داریم که کاری به تصویرگری گروه تصویرگری واحد هنرهای تجسمی حوزه است که در روز مازندران رونمایی می شود، گفت: در طول سال نشست های ماهانه داریم و در این گونه نشست ها برای اینکه غنی باشد از استادان توانا دعوت می کنیم.

وی درباره جایگاه هنرمندان نگارگری مازندران، تصریح کرد: مازندران در دو دهه گذشته رشد خوبی در حوزه نگارگری داشته است. در جشنواره هایی که هیچ اثری از استان نمی دیدیم شاهد هستیم هنرمندان جوان مازندرانی خیلی خوب ورود و جایگاه خاصی پیدا کردند.