سه شنبه 23 شهريور 1395-12:23

کوچ «حمزه محمدی» از موسیقی فولکلور به پاپ/ ارائه موسیقی مازندرانی با شیوه‌ای نو

حمزه محمدی: در نخستین قطعه ای که تولید کردیم با نام «بانوجان»، راهنمایی های دکتر «فردوس حاجیان» را مد نظر قرار دادیم/ مایل نیستم که بیشتر از 4-5 قطعه را بازخوانی کنم. هدفم این است که پس از مدتی در این سبک هم شعر مستقل و جدید و بامفهوم داشته باشیم+ پخش برای نخستین بار قطعه پاپ مازندرانی «بانوجان» با صدای میرکا محمدی.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی وهنری، اشکان جهان آرای: برادران محمدی برای علاقه‌مندان به موسیقی مازندرانی و موسیقی نواحی ایران نام آشنا هستند. خانواده ای هنرمند که بیش از 20 سال است در سراسر کشور و حتی سایر کشورها موسیقی مازندران را روی صحنه برده اند و تلاش می کنند تا نوآوری هایی نیز در موسیقی داشته باشند. آثار تولید و اجرا شده توسط هنرمندان این خانواده هم با اقبال اهالی فرهنگ و هنر و موسیقی دوستان قرار گرفته است.

هر چه که از عمر فعالیت های این گروه هنری-خانوادگی گذشت، ایده های موسیقایی در آن بیشتر دیده شد. از تشکیل گروه موسیقی نواحی ایران به نام «کایر» توسط «سید جمال محمدی» گرفته تا رونق گرفتن اجراهای گروه موسیقی تبری به سرپرستی «سید جلال محمدی» و اجرای کارهای پژوهشی در موسیقی مازندران توسط هنرمندان این خانواده.

«میرحمزه محمدی» با نام هنری «میرکا» کوچک ترین پسر خانواده محمدی هاست. او حدود 16 سال است که همراه با برادران و خواهرانش در موسیقی سنتی مازندران با نوازندگی و خوانندگی حضوری جدی دارد.

او تجربه های زیادی از بودن در کنار برادران خودش و چهره های شاخص موسقی مازندران و ایران کسب و تلاش کرده تا از نظر علمی هم موسیقی را فرا بگیرد. حمزه دیپلم موسیقی دارد و دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته جامعه شناسی از دانشگاه مازندران است.

به گفته خودش تلاش می کند شناختی که از موسیقی دارد را با دانش جامعه شناسی پیوند بزند تا از این راه موسیقی خوب را بیشتر بین مردم بشناساند. او مدتی است که تصمیم گرفته است ادامه فعالیت های خود، موسیقی مازندرانی را خارج از ساختار سنتی و فولکلوریک مرسوم ادامه دهد و به دنبال اجرای قطعاتی پاپ مازندرانی است.

«میرکا محمدی» همراه با «امین گلکار» در دفتر همشهری مازندران حضور یافت تا هم دلایل حضورش در این عرصه از موسیقی را بیان کند و هم به برخی پرسش های ما پاسخ دهد.

*آقای محمدی، چه شد که پس از 16 سال کار در ساختار سنتی به فکر اجرای قطعات پاپ مازندرانی افتادید؟

درباره این تصمیم معتقدم به یک نیاز درونی خودم و یک نیاز اجتماعی پاسخ دادم. از یک سو به اجرای کارهای بروزتر علاقه دارم و صدای من هم برای این سبک مناسب است و از سوی دیگر میل و علاقه مخاطبان و جوانان در شنیدن این قطعات را می بینم. در چند سال اخیر شدت علاقه مندی مخاطبان به این سبک از موسیقی مازندرانی بسیار چشمگیر بود. احساس کردم نباید این علاقه را نادیده گرفت.

*به عبارتی تصمیم گرفتید از اقبال مردم بهره بگیرید.

نمی توان گفت که این دلیل کاملی است. چون قصد من صرفا دیده شدن نیست. بلکه دوست دارم حالا که این اقبال وجود دارد، از فضا برای شناساندن موسیقی خوب استفاده کنم. قطعاتی تولید کنیم که فقط بار هیجانی نداشته باشند و چه از نظر علمی و چه از نظر محتوایی در آن حرفی برای گفتن وجود داشته باشد. قطعا به دنبال این نیستم که تعداد زیادی قطعه پاپ مازندرانی بدون پتوانه فکری منتشر کنم. نگاهم این است که وقتی فرصت برای شناساندن موسیقی خوب وجود دارد، آن را از دست ندهیم.

*تا کنون قطعات پاپ مازندرانی زیادی تولید و اجرا و منتشر شده، مخاطب آثار شما قرار است کارهای متفاوتی بشنود؟

تلاش من و «امین گلکار» این است. برنامه مان این است که از بزرگان موسیقی و فرهنگ و هنر هم کمک بگیریم تا آثار خوبی داشته باشیم. مثلا در نخستین قطعه ای که تولید کردیم با نام «بانوجان»، راهنمایی های دکتر «فردوس حاجیان» را مد نظر قرار دادیم. این روند را در سایر کارها نیز ادامه خواهیم داد تا هر کار بهتر از اثر پیشین شود. ضمن این که قصد داریم در پاپ مازندرانی برای نخستین بار سازهای بومی خودمان را هم رواج دهیم. در نخستین قطعه نیز این کار را کردیم. از کمانچه مازندرانی و دوتار خراسانی استفاده کردیم تا فضای بومی موسیقی مازندران زیر سایه هارمونی ها و ریتم های تند گم نشود. برای همین است که تاکید می کنم صرفا به دنبال تولید یک اثر و انتشار در بازار نیستیم.

*قطعه نخستی که در این سبک خواندید -بانوجان- تنظیمی از یک قطعه فولک است و به نوعی بازخوانی محسوب می شود. پیش از این هم همه قطعات تولید و منتشر شده پاپ مازندرانی بازخوانی با تنظیمی کمی بروزتر بودند. از سوی شما هم در این سبک قرار نیست تولید ملودی یا خوانش اشعار جدید مشاهده شود؟

برای تولید یک قطعه مستقل لازم است آهنگسازی با تجربه را در کنار خود داشته باشیم که مستلزم صرف هزینه های زیاد است. برای همین است که سراغ تنظیم آهنگ های قدیمی و خوانده شده می رویم. اما خود من هم مایل نیستم که بیشتر از 4-5 قطعه را بازخوانی کنم. هدفم این است که پس از مدتی در این سبک هم شعر مستقل و جدید و بامفهوم داشته باشیم و هم با استفاده از رنگ آمیزی و جمله بندی های موسیقی مازندرانی ملودی های جذاب و نو تولید شود. اما قطعا به اعتبار و بودجه نیاز داریم.

*فکر می کنید این گام شما چقدر مورد استقبال قرار می گیرد؟

می دانم که انتقاداتی به من خواهد شد. اما معتقدم هنرمند باید فرزند زمان خود باشد و نیازهای جامعه را بشناسد. در غیر این صورت فرصت را از دست داده است. در این بین فقط باید باهوش بود و آثار خوبی را تولید کرد که ذائقه هنری مردم با شنیدن آن ها ارتقا یابد. از سوی دیگر معتقدم خوسته یا ناخواسته این سبک مورد توجه عمده مخاطبان است.

* برای شنیدن نخستین تک آهنگ پاپ مازندران با صدای میرکا محمدی کلیک کنید: بانوجان