سه شنبه 23 شهريور 1395-13:31

بیست و هشتمین جشنواره تئاتر مازندران از 27 تا 29 شهریور

معاون فرهنگی ارشاد: جشنواره را به انجمن نمایش واگذار کردیم

عباس زارع: بیش از  دوهزار نفر در حوزه تئاتر مازندران فعالیت دارند/ امسال برای نخستین بار برگزاری جشنواره تئاتر استانی به انجمن نمایش واگذار شد.


 

مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: عباس زارع در نشست خبری بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی با بیان اینکه ۳۷ گروه تئاتر ثبت شده در مازندران وجود دارد که۲۰۵ نفر هسته اصلی این گروه ها را تشکیل می دهند، اظهار کرد: بیش از دوهزار نفر در حوزه تئاتر مازندران فعالیت دارند.

وی افزود: ۱۴ اثر از شهرستان های تنکابن، نوشهر، محموآباد، بابلسر، آمل، بابل، قائم شهر و بهشهر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که پس از داوری پنج اثر به جشنواره راه یافت.

زارع با اشاره به واگذاری فعالیت های فرهنگی و هنری به انجمن های مرتبط، بیان کرد: امسال برای نخستین بار برگزاری جشنواره تئاتر استانی به انجمن نمایش واگذار شد و از تجربه های به دست آمده در رفع نواقص و مشکلات جشنواره های بعدی استفاده می کنیم.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و  ارشاد  اسلامی مازندران تصریح کرد: امسال برای نخستین بار به گروه های برگزیده جشنواره مبلغ ورودی پرداخت شد.

وی با اشاره به پخش چهار مستند در طول برگزاری جشنواره از شبکه تبرستان، اظهار کرد: در اختتامیه جشنواره، قدردانی از خانواده شهید مدافع حرم را در برنامه داریم.

این مسئول با بیان اینکه پنج داور مازندرانی در بخش دوم، داوری آثار هنرمندان را برعهده داشتند، گفت: برگزیدگان جشنواره بیست و هشتمین تئاتر استانی به جشنواره بین المللی فجر راه پیدا می کنند.



همچنین میثم زندی در این نشست اظهار کرد: از 37 گروه ثبت شده تئاتر در مازندران 14 گروه فعالیت می کنند و اثر به جشنواره می فرستند و 23 گروه دیگر غیرفعال هستند.

وی با بیان اینکه اقدام مبارکی است که انجمن هنرهای نمایشی در مازندران شکل گرفت، افزود: امیدواریم ظرفیت های فرهنگی و هنری لازم وجود داشته باشد تا این فرصت را به تهدید تبدیل نکنیم.

دبیر بیست و هشتمین جشنواره تئاتر مازندران گفت: 14 اثر به دبیرخنه جشنواره ارسال شد و هیات انتخاب، 5 اثر را برگزید. معدل سنی این افراد 25 سال است و نسل جدیدی در تئاتر مازندران معرفی می شود.

زندی با بیان اینکه جشنواره از 27 تا 29 شهریور برگزار می شود و دو اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر معرفی می شوند.، تصریح کرد: هر یک از این آثار که بتواند مولفه های حضور در جشنواره را کسب کند به جشنواره تئاتر فجر راه می یابد.

وی با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر استانی باید متاثر از فرهنگ و زبان مازندران باشد، ادامه داد: در حوزه نمایشنامه نویسی نیاز به آموزش و پرورش داریم تا آثاری منطبق با فرهنگ مازندران تولید کنند. برای رفع این مشکل باید فستیوال نمایشنامه نویسی راه اندازی کنیم تا انگیزه ای برای نمایشنامه نویسان شود.

زندی خاطرنشان کرد: نمایش زنان مهتابی مرد آفتابی به نویسندگی چیستا یثربی و کارگردانی فرشته و فروغ پیاده‌روحی از بابل، روی زمین به نویسندگی افروز فروزند و کارگردانی مرتضی صادقیان از آمل، گمشدنم تقریبا قطعی است به نویسندگی و کارگردانی فاطمه زندی از نوشهر، نمایش اگزیستنس به نویسندگی پیام لاریان و کارگردانی سینا علیپور از بابلسر و نمایش گل خون به نویسندگی و کارگردانی مهیار هزارجریبی از بهشهر به جشنواره راه یافتند.