جمعه 2 مهر 1395-8:36

با حضور صاحب نظران و پژوهشگران؛

نشست هم‌اندیشی دانشنامه تبرستان و مازندران برگزار شد

دولت آبادی، یکی از سخنرانان مراسم: آقای استاندار، برای فرهنگ باید سرمایه‌گذاری شود و یک بار هزینه ساخت پل و آسفالت خیابان را به کار فرهنگی اختصاص دهید، چراکه با فراموش شدن فرهنگ، فرزندان ما نمی‌توانند عاشق ایران باشند.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، آتنا فلاحتی: نشست هم‌اندیشی و گزارش پیشرفت کار دانشنامه تبرستان و مازندران عصر پنج‌شنبه در سالن سلمان هراتی اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران، باحضور علی‌اصغر یوسف نژاد، احد جاودانی، جهانگیر نصری اشرفی، کریم‌الله قائمی، عبدالحسین آذرنگ، جاپاریتزا و برادزه ایران شناسان گرجی و ... برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران با گرامی‌داشت یاد و نام احمد محسن‌پور -هنرمند فقید مازندرانی- گفت: وی از هنرمندان فعال در حوزه اندیشه استان بود که تلاش او سبب شد تا قلم‌ که دستان برای نوشتن چنین کار عظیمی گرد هم آیند.

احد جاودانی با تجلیل از تلاش شبانه‌روزی جهانگیر نصری اشرفی -سرپرست دانشنامه تبرستان- اظهار داشت: دانشنامه تبرستان کاری بس بزرگ است و تاکنون چنان که باید نتوانستیم از نویسندگان آن قدردانی کنیم. دست ما خالی است اما تلاش اشرفی در خلق این اثر ستودنی است.

وی در پایان با اشاره به اینکه امروز در حوزه تفکر مرزی وجود ندارد، افزود: مازندران برای خلق آثار بزرگ برای علاقه‌مندان در سراسر دنیا، استعدادهای بزرگی را در دل خود جای داده است.

*در انتظار برگزاری جشنواره‌ای به یاد احمد محسن‌پور هستیم

جهانگیر نصری اشرفی -سرپرست دانشنامه مازندران- ابتدای سخنان خود احمد محسن‌پور را پدر موسیقی مازندران خواند و گفت: گردآوری دانشنامه مازندران نتیجه تلاش و اراده او است و یاد او همیشه در فرهنگخانه مازندران گرامی است.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: همچنان در انتظار برگزاری جشنواره‌ای به یاد احمد محسن‌پور و موسیقی و اشعار او از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران هستیم، چراکه در حفظ فرهنگ ما همت گماشته است.

وی دانشنامه مازندران را ثبت، بازنمایی و انتشار فرهنگ رو به فراموشی‌ ما دانست و اظهار داشت: در زمینه فرهنگ، سیاست‌گذاری از بالا به طور کامل نتیجه‌بخش نخواهد بود و سیاست‌گذاران باید به متخصصان احترام بگذارند.

*برگ برگ دانشنامه نتیجه یک عمر تلاش گردآورندگان آن است

درادامه این مراسم چند نفر از نویسندگان و دست‌اندرکاران نگارش دانشنامه تبرستان و مازندران درباره روند پیشرفت بخش‌های گوناگون آن سخنرانی کردند و اطلاعاتی را به حاضران در سالن ارائه دادند.

کریم‌الله قا‌ئمی، سرگروه بخش فرهنگ مردم و چهره ماندگار پژوهش گفت: دانشنامه‌های منتشر شده پیشین در ایران، بیشتر به تاریخ و مشاهیر پرداخته است و اطمینان دارم هیچ دانشنامه‌ قومی با این وسعت به موضوع فرهنگ‌شناسی و مردم‌نگاری روی نیاورده است و از این رو، دانشنامه مازندران می‌تواند الگویی برای نویسندگان و گردآورندگان باشد.

وی سپس، برگ برگ دانشنامه تبرستان را نتیجه یک عمر تلاش گردآورندگان آن خواند و آن را سند بزرگی برای دانش نسل کنونی و پس از ما عنوان کرد.

محمود جوادیان، سرگروه بخش زبان و ادبیات گفت: بخش زبان و آفریده‌های تبری از مهمترین بخش‌های دانشنامه است که پایه آن، آفریده‌های زبانی ادبی و پژوهشی مانده از سده چهارم به این سو است.

*دانشنامه تبرستان و مازندران، افزون بر جنبه ملی، جایگاهی بین‌المللی دارد

پس از سخنرانی جوادیان، گروه موسیقی ترکمنی قطعه‌ای را در سبک خیوه‌یولی نواختند. خیوه‌یولی یکی از چهار سبک مهم در موسیقی ترکمنی است که ریتم و تمپو آن، تحت تاثیر خنیاگری ایرانی است.

پروفسور برادزه -ایران شناس گرجی- درباره دانشنامه مازندران گفت: بیش از 5 سال از آشنایی با گردآورندگان این مجموعه می‌گذرد و در این مدت شاهد تلاش فراوان گروهی بی‌مانند بودم.

وی درباره اهمیت و جایگاه دانشنامه مازندران اظهار داشت: به عنوان یک خارجی خاطرنشان می‌کنم که دانشنامه تبرستان و مازندران، افزون بر جنبه ملی، جایگاهی بین‌المللی دارد، چراکه به دست دانشمندان ایرانی با بالاترین سطح علمی روز گردآوری شده است.

برادزه مازندران را زمرد سبز ایران خواند و ادامه داد: مازندران همواره مورد توجه دانشمندان و فرهنگ‌دوستان غیر ایرانی بوده است و تمام دانشمندانی که چشمی به ایران دارند، در انتظار انتشار این دانشنامه هستند.

*با فراموش شدن فرهنگ، فرزندان ما نمی‌توانند عاشق ایران باشند

در ادامه، علی‌اصغر یوسفی‌نیا از پژوهشگران و نویسندگان غرب استان، گفت: با وجود قرار گرفتن غرب مازندران میان دو حوزه فرهنگ مازندران و گیلان، این منطقه عاشقانه‌ترین سرودها را برای مازندران می‌سراید و آن را ارج می‌نهد، چراکه صلابت مازندران و ظرافت گیلان را در خود جای داده است.

یوسفی‌نیا که بخش تاریخ دانشنامه را در دست دارد، این مجموعه را آوای قومی مازندران عنوان کرد و ادامه داد: هر ملتی با کتاب خود را معرفی می‌کند و صدای خود را در جهان انعکاس ‌می‌دهد. با توجه به میزان گستردگی اطلاعات و دانش گردآوری شده در این مجموعه، دانشنامه مازندران آوای قومی این استان را بلند و رسا به جهانیان خواهد شناساند.

حسن دولت‌آبادی سرگروه بخش هنرهای نمایشی با بیان اینکه داشتن جامعه متعادل راهی جز حمایت از فرهنگ ندارد، گفت: نارسایی‌های اجتماعی با نگاه یک‌جانبه برطرف نخواهد شد و به حمایت مسئولان و دولت از هنرمندان نیازمند است.

وی خطاب به استاندار مازندران که مهمان غایب برنامه بود، خاطرنشان کرد: برای فرهنگ باید سرمایه‌گذاری شود و یک بار هزینه ساخت پل و آسفالت خیابان را به کار فرهنگی اختصاص دهید، چراکه با فراموش شدن فرهنگ، فرزندان ما نمی‌توانند عاشق ایران باشند.

دولت‌آبادی با انتقاد از دغدغه‌های حوزه چاپ و فرهنگ‌نویسان اظهار داشت: تا کی باید نگران هزینه چاپ آثار فرهنگی باشیم؟ فرهنگخانه مازندران برای گسترش فرهنگ به صورت بی‌ادعا، اما طلبکار برای ملت به وجود آمد و در این مسیر نیازمند همراهی مادی و معنوی مسئولان استان است.

وی در ادامه، حمایت مالی برای تامین بودجه فرهنگخانه و دانشنامه مازندران را ازعلی‌اصغر یوسف‌نژاد، نماینده مجلس حاضر در مراسم خواستار شد و گفت: مدام نگوییم برای فرهنگ جامعه برنامه داریم، چراکه از بیرون از مرزها برای ما نقشه کشیده‌اند و اگر دیر به خود بجنبیم، فرهنگ را برای ما می‌سازند.

در ادامه فرزاد امامی -مسئول پروژه عکاسی دانشنامه مازندران- خاطرنشان کرد: دانشنامه نمونه درخشان از همکاری افرادی است که از خود می‌گذرند و به سود همگانی می‌اندیشند، به همین دلیل باید به دقت و با حمایت اجزای آن کنار هم قرار گیرد تا در گذر زمان از هر گزندی در امان باشد.

وی تعداد عکس‌های جمع‌آوری شده، عکاسی شده و منتشر شده در دانشنامه مازندران را چندین هزار عکس عنوان کرد و افزود: گستره مازندارن چنان است که پویش درست آن، نیازمند سال‌ها زمان و عکاسی همراه با تلاش بود که در این دانشنامه، با دقت و تلاش در دورترین و دشوارترین مسیرهای مازندران اتفاق افتاد.

* دانشنامه‌نویسی از دهه 60 خورشیدی آغاز شد

عبدالحسین آذرنگ -پژوهشگر برجسته کشور و عضو شورای علمی دانشنامه جهان اسلام و دانشنامه ایران- گفت: دانشنامه‌نویسی از دهه 60 خورشیدی آغاز شد و دهه 70 چنان گسترش یافت که می‌توان از آن به عنوان جنبش دانشنامه‌نویسی یاد کرد.

وی با اشاره به بیش از 100 دانشنامه نگارش شده با بیش از 2 هزار نویسنده‌ در ایران تاکید کرد: فعالیتی با چنین دامنه گسترده‌ای از انگیزه برای ثبت تاریخ، فرهنگ و ... هم طراز با ایران در جهان دیده نشد، چنانکه همواره مایه تعجب دانشمندان خارجی است.

آذرنگ خاطرنشان کرد: این جنبش تاثیرها و نتیجه‌هایی در تمامی زمینه‌ها دارد که ادامه داشتن آن نیازمند بررسی، توجه و حمایت است.

در ادامه این مراسم با دوتار نوازی و آواز مسلم فهیمی قطعه‌ای از موسیقی مازندرانی با نام توتل اجرا شد و پس از آن، با اهدای لوح یابود و هدیه‌ای از حامیان مالی دانشنامه تبرستان و مازندران قدردانی شد.