دوشنبه 5 مهر 1395-9:25

رئیس انجمن جهانی جراحان مغز و اعصاب در ساری بیان کرد:

عمل های بی خود و زیادی در کشور انجام می شود/ در حوزه پزشکی به اشباع رسیده ایم

پروفسور مجید سمیعی: پزشکان مخصص مغز و اعصاب ایران در مقایسه با دیگر کشورها در وضعیت خوبی قرار دارند و دکتر کتابچی، نمونه ای از پزشکان موفق در این حوزه است که از نخستین شاگردان من بود/ از مسئولان کشور بپرسید چه میزان از بودجه به سمت پژوهش هدایت می شود/ عمل های بی خود و زیادی انجام می شود بدون اینکه تشخیص دقیق انجام دهند/ حوزه ستون فقرات مانند جنگل است. هفته ای 5 تا 6 مریض دارم که جراحی ستون فقرات انجام دادند در حالی که نباید تحت عمل قرار می گرفتند/ در حوزه پزشکی به اشباع رسیده ایم.


مازندنومه؛ سرویس کلینیک، کلثوم فلاحی: پروفسور مجید سمیعی -جراح معروف مغز و اعصاب- روزهای یک شنبه و دوشنبه مهمان مازندران است. او عصر یک شنبه در نشست خبری که در دفتر نماینده ولی فقیه در مازندران برگزار شد در پاسخ به سوالی مبنی بر جایگاه پزشکان مغز و اعصاب ایران  نسبت به سایر کشورها، اظهار داشت: از من کسی نمی تواند سوالی بپرسد که مشکلی ایجاد شود، من همه چیز را به شما جواب می دهم اما این سوال را از یک جوان ایرانی که از خارج به کشور بازگشته، نپرسید.

وی با بیان اینکه پزشکان مخصص مغز و اعصاب ایران در مقایسه با دیگر کشورها در وضعیت خوبی قرار دارند، افزود: دکتر کتابچی، نمونه ای از پزشکان موفق در این حوزه است که از نخستین شاگردان من بود.

سمیعی گفت: به جای این سوال، باید از مسئولان کشور بپرسید چه میزان از بودجه به سمت پژوهش هدایت می شود. چرا این سوال را از سیاستمداران نمی پرسید؟ ما همیشه با حقیقت زندگی می کنیم، شعار نمی دهیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مشکلات بیماری های مزمن در آینده، تصریح کرد: جامعه پزشکی در آینده با مشکل بیماری های مزمن روبه رو خواهد بود که مسئله مشکل و سختی برای اجتماع است چون زندگی و کار این افراد با اخلال همراه است.

رئیس انجمن جهانی جراحان مغز و اعصاب با بیان اینکه در حوزه ستون فقرات جراحان بسیاری داریم که تعلیم کافی نگرفتند، ادامه داد: عمل های بی خود و زیادی انجام می شود بدون اینکه تشخیص دقیق انجام دهند و این مسئله در همه جای دنیا صدق می کند.

این جراح سرشناس با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد این جراحی ها، نتیجه منفی دارد، خاطرنشان کرد: در سراسر دنیا، حوزه ستون فقرات مانند جنگل است. هفته ای 5 تا 6 مریض دارم که جراحی ستون فقرات انجام دادند در حالی که نباید تحت عمل قرار می گرفتند.

سمیعی درباره احداث مرکز علوم درمانی اعصاب در مازندران اظهار داشت: اگر بخواهیم این مرکز را که نیاز مازندران است راه اندازی کنیم و جوانان ما در همین سرزمین مشغول به کار شوند ابتدا باید منابع احداث را تامین کنیم. پس از این مرحله، نقشه منابع انسانی را به شخصه قبول می کنم.

وی در پاسخ به سوال مازندنومه مبنی بر اینکه با توجه به افزایش خطای پزشکی چه توصیه ای به همکاران خود دارید، گفت: توصیه می کم درس بخوانند و پس از کسب مدرک، به سرعت سراغ درمان نروند. ابتدا چند سال نزد یک استاد تجربه کسب کنند بعد به سراغ درمان افراد بروند. فکر نکنند با این جراحی چه قدر درآمد خواهند داشت، اگر تجربه کسب کنند درآمدهای آن ها افزایش می یابد. در آمریکا هم پزشکان می خوهند خیلی زود به درآمدهای بالا برسند.

سمیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره تاثیر سلول های بنیادین در بیماری های مغز و نخاع، ادامه داد: تاکنون هیچ نتیجه مثبتی در این زمینه نداشته ایم و همه نتیجه ها منفی بوده اند. کسانی که نسبت به این کار اقدام می کنند جنایت پزشکی انجام می دهند و دیپلم طبابت را باید از این افراد بگیرند.

این جراح معروف افزود: در بعضی کشورها مثل چین، مغازه ای برای این کار باز شده  و مردمی که هیچ راه چاره دیگری ندارند به سراغ استفاده از سلول های بنیادین در بیماری های مغز و نخاع می روند.

وی درباره افزایش تعداد پزشکان در کشور و رسیدن به مرز اشباع در این حوزه، گفت: برای ایجاد دانشگاه، جهش خوبی در کشور شکل گرفت و تصور نمی کنم هیچ کشور دیگری این اندازه دانشگاه داشته باشد. ما 5 میلیون دانشجو در کشور داریم.

این دانشمند بزرگ ایرانی با اشاره به این که قدرت آلمان در کارهای فنی، دستی است، چیزی که در کشور نداریم، ادامه داد: اگر یک میلیون جوان ایرانی به آلمان بروند برای آموزش کارهای فنی دستی و بعد به کشور برگردند به زودی به سود سرشاری دست می یابند. ما در حوزه پزشکی به اشباع رسیده ایم.

سمیعی در پایان این نشست با بیان اینکه امیدوارم این سفر، یک سفر تاریخی باشد و مردم مازندران نتیجه این سفر را در آینده نزدیک لمس کنند و امیدوار به آینده شوند، تصریح کرد: این آرزوی من برای هم مازندران است.

وی با اشاره به اینکه ملت شمال ایران، ملتی با فرهنگ غنی هستند، ادامه داد: منتظر نمانید کسی بیاید و سطح علمی استان را ارتقا دهد، خودتان این کار را انجام دهید.

 رییس بیمارستان خصوصی علوم عصبی هانوفر آلمان با بیان اینکه افتخار می کنم که ایرانی هستم، تصریح کرد: در دنیا من را به عنوان یک ایرانی می شناسند نه شهروند آلمانی و یا اهل کشوری دیگر.

این جراح مغز و اعصاب گفت: برای همه کسانی که به آمریکا مهاجرت کردند در هر سطحی که قرار دارند دلم می سوزد که غریب زندگی می کنند.

*مرکز تشخیصی درمانی علوم اعصاب در مرکز استان ساخته می شود

همچنین نماینده ولی فقیه در مازندران هم در سخنانی اظهار کرد: خوشحالیم که مهمان بزرگی بر ما وارد شده که منافع بسیاری به همراه دارد.

آیت الله نورالله طبرسی با بیان اینکه پروفسور سمیعی مربوط به مازندران و گیلان نیست، بلکه یک شخصیت جهانی است و شخصیت حقیقی این جراح، مرز ندارد، افزود: امروز قرار بود دکتر سمیعی در مالزی جایزه اجلاس زنان جهان اسلام را دریافت کند اما ترجیح داد به مازندران بیاید و این فقط ایثار، فداکاری، عشق و علاقه به وطن و دانش و دانشجویان است.

وی با اشاره به اینکه مرکز تشخیصی درمانی علوم اعصاب در مرکز استان ساخته می شود، گفت: این مرکز علاوه بر مازندران می تواند استان های همجوار را هم زیر پوشش قرار دهد.