پنجشنبه 8 مهر 1395-10:43

فرصت‌سازی‌های تابستان شاد

در تابستان شاد ساری برنامه‌های مختلفی برگزار شد که بسیاری از ساکنان این شهرستان تا پیش از تابستان به اجرای آن‌ها حتی فکر نمی‌کردند.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، اشکان جهان‌آرای: تابستان 95 به پایان رسید و پرونده یک تعطیلات 3 ماهه دیگر هم بسته شد. تعطیلاتی که هر سال برای بهره‌برداری مناسب از آن برنامه‌ریزی‌های زیادی می‌شود تا شهروندان در همه سنین و از هر قشری زمان‌های آزاد خود را بتوانند با کیفیت بهتری بگذرانند.

دستگاه‌های اجرایی و خدماتی هم برای تابستان تا حد توان و امکان از خود مایه می‌گذارند تا پایان تابستان، عملکردی مناسب از خود به جا گذاشته باشند.

 با همین نگاه امسال در ساری یک رویداد اجتماعی بزرگ و فراگیر رقم خورد. «تابستان شاد» که ساروی‌ها و شاید بسیاری از شهروندان شهرهای دیگر در تابستان امسال با نام یا تصاویر و طرح‌های مرتبط با آن آشنا شدند، از سوی فرمانداری ساری طراحی و اجرا شد تا همه فعالیت‌های مربوط به تابستان در قالب یک زنجیره و به صورت جامع و فراگیر اجرا شود.

 فرماندار ساری با این نگاه که توجه به فرهنگ و اجرای برنامه‌های تفریحی زاویه‌ای با امور نظارتی و مدیریتی ندارد، دست به کار شد تا با اجرای برنامه‌های مختلف در 90 روز، با کمک 22 دستگاه اجرایی و اداری شهرستان یک حلقه از رویدادهای فرهنگی و تفریحی ایجاد کند.

تابستان شاد را به واسطه فراگیری شهرستانی، استمرار و به هم پیوستگی برنامه‌ها، تنوع در اجرای برنامه‌ها، توجه به همه ذائقه‌های فرهنگی، تعریف برنامه برای همه رده‌های سنی، استفاده از توان نیروهای بومی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و بسیاری از مؤلفه‌های دیگر می‌توان یک تجربه موفق از برنامه‌ریزی فرهنگی و فعالیت زنجیره‌ای نهادهای اجرایی در یک شهرستان دانست.

تقریباً برای نخستین بار بود که دیده می‌شد بیشتر دستگاه‌های اجرایی یک شهرستان با یک هدف و زیر نام یک برنامه وارد عمل شدند. در واقع فرمانداری به عنوان عالی‌ترین نهاد اجرایی و سیاسی شهرستان در تابستان 95، علاوه بر طراحی و اجرای برنامه‌های متفاوت با تشکیل یک ستاد فرهنگی، مسیرهای مختلف و پراکنده اجرای برنامه‌ها را به همدیگر متصل کرد تا یک نظم ساختاری در اجرای برنامه‌ها ایجاد شود و برنامه‌های دستگاه‌های مختلف پرمخاطب‌تر برگزار شوند.

 اما این‌که چنین اقدامی چه اثری در جامعه هدف دارد به مراتب مهم‌تر از هویت ظاهری و گذرای آن است. نخستین نکته پراهمیت اثبات این موضوع است که در یک شهرستان امکان برگزاری برنامه‌های بلندمدت فرهنگی وجود دارد و فقط کافی است که هماهنگی‌ها افزایش یابد. این دستاورد به نوعی یک ضعف اجرایی را در جامعه مدیریتی نیز نشان می‌دهد. این‌که با وجود چنین توانی، سال‌هاست بهره‌ای گرفته نمی‌شود.

اثرگذاری دیگر معرفی ظرفیت‌های تفریحی و فرهنگی یک شهرستان است. در تابستان شاد ساری برنامه‌های مختلفی برگزار شد که بسیاری از ساکنان این شهرستان تا پیش از تابستان به اجرای آن‌ها حتی فکر نمی‌کردند. برپایی تورهای تفریحی طبیعت‌گردی، بازدید از اماکن تاریخی شهر به بهانه اجرای برنامه‌های تفریحی، برگزاری مسابقات ورزش‌های کمتر شناخته شده مانند تیراندازی، رالی خانوادگی، مسابقات تفریحی در مناطق مختلف شهرستان و بسیاری از اقدامات دیگر در تابستان شاد، تقریبا برای نخستین بار بود که در ساری برگزار شد و خانواده‌ها را با تجربه تفریح‌های اجتماعی جدید در شهرستان آشنا کرد.

یک اتفاق مهم دیگر در اجرای تابستان شاد ساری، وارد کردن مسئولان محلی و منطقه‌ای به امور اجرایی و تقویت خودباوری برای اجرای برنامه‌های مختلف در سراسر شهرستان به ویژه روستاهاست. برگزاری جشنواره‌های مختلف در روستاهای شهرستان ساری و اجرای نمایشگاه و جشنواره «روستا در شهر» با همکاری دهیاران روستاهای مختلف نشان داد که توان مدیریتی بومی و منطقه‌ای مناسبی در شهرستان وجود دارد. توانی که در سایر شهرستان‌ها نیز قطعا وجود دارد و باید فرصتی برای ظهور و بروز بیابد تا شایستگی‌های خود را نشان دهد. در این بخش باید به پای کار آمدن هیأت‌های ورزشی کمتر شناخته شده نیز اشاره کرد که با وجود کمتر دیده شدن، در جریان‌های فرهنگی و اجتماعی گسترده نشان دادند می‌توانند بیشتر از حد تصور مخاطب داشته باشند. اتفاقی که می‌تواند به استعدادیابی و پشتوانه‌سازی برای ورزش حرفه‌ای هم کمک کند.

در این بین یک دستاورد بسیار مهم دیگر را می‌توان از «تابستان شاد» استخراج کرد که آن هم ایجاد مطالبه‌گری در شهروندان است. بسیاری از ساکنان شهرستان ساری چه در شهرها و چه در روستاهای این شهرستان در تابستان امسال برنامه‌های متنوعی را دیدند و در آن‌ها شرکت کردند. حالا ساکنان شهرستان ساری و حتی مسافرانی که در برخی از برنامه‌های تابستان شاد حضور داشتند در ذهن خود برای سال‌های آتی نیز برنامه‌هایی را برای ساری متصور می‌شوند. این مطالبه‌گری و ایجاد تقاضا خودبه‌خود به افزایش تلاش مدیران برای اجرای برنامه‌های فرهنگی منجر می‌شود. با این رویکرد می‌توان گفت که «تابستان شاد» گام بزرگی برای ایجاد یک جریان اجتماعی و فرهنگی در ساری بود که فراگیر شدن آن در سراسر استان می‌تواند مازندران را به استانی پر از جشنواره‌های نه تنها تابستانی، بلکه در طول سال تبدیل کند. برنامه‌هایی که به خاطر استمرار و گستردگی برد اجتماعی بیشتری دارند و طبیعتاً اثرگذاری‌شان هم ماندگارتر خواهد بود.