سه شنبه 13 مهر 1395-10:7

درباره نماینده ساری و میاندورود در مجلس

یوسف نژاد؛ متفاوت تر از دیگران

علی اصغر یوسف نژاد نماینده ی پرتلاشی است که خستگی نمی شناسد و جالب تر این که از ماشین مجلس هم استفاده نمی کند. به هیچ روی وقت صرف غذایش تنظیم نیست، اصلاً مهم هم نیست و همیشه کم خوابی و کم خوراکی پای ثابت دوندگی هایش است. کاری که او در جلسه علنی اخیر در پرسش نماینده های تندور از دکتر ظریف کرد، در تاریخ معاصر مجلس ماندگار خواهد ماند.


 مازندنومه، سرویس سیاسی: با توجه به نطق ها، تذکرات و مصاحبه های نمایندگان مازندران در 6 ماه نخست امسال، می توان به تفکیک نماینده های مازندرانی را به سه دسته فعال، نیمه فعال و غیرفعال تقسیم بندی کرد:

نماینده های فعال: علی اصغر یوسف نژاد، علی محمد شاعری، عزت الله یوسفیان ملا و قاسم احمدی لاشکی.

نماینده های نیمه فعال: محمد دامادی، حسین نیازآذری، علی نجفی خوشرودی، علی ادیانی راد، عبدالله رضیان و ولی الله نانواکناری.

نماینده های غیر فعال: شمس الله شریعت نژاد و علی اسماعیلی.

بی تردید علی اصغر یوسف نژاد -نماینده ساری و میاندورود در مجلس- یکی از فعال ترین و فنی ترین نماینده های حال حاضر مجلس است. او پس از کسب رای خیره کننده در انتخابات اسفندماه گذشته، بدون لکنت زبان به عضویت فراکسیون امید مجلس درآمد و توانست به کمک اعضای این فراکسیون، به عضویت هیئت رییسه نیز درآید.

با وجود این که حداقل 9 نماینده کنونی مازندران از فهرست امید به مجلس دهم راه یافته اند، اما تنها دو نفر آن ها در جلسات فراکسیون اصلاح طلبان مجلس حضور می یابند؛ علی اصغر یوسف نژاد و تا حدودی هم علی نجفی خوشرودی، نمایندگان ساری و بابل.

عبدالصمد زراعتی جویباری -فعال سیاسی اصلاح طلب- یادداشتی برای ما ارسال کرده که به دیدار اخیر او و یوسف نژاد مربوط می شود. متن یادداشت را بخوانید:

*متفاوت تر از دیگران

اخیراً چند باری فرصتی دست داد تا در تهران، ساعاتی را در معیت دکتر علی اصغر یوسف نژاد به دوایر دولتی، نهاد ها و مراکز علمی سر بزنم.

سال های درازی است که نمایندگان مجلس و توانایی آن ها را می شناسم، کم و بیش پر تلاش و پی گیر هستند و قصد خدمت دارند.

یوسف نژاد را قدری متفاوت تر دیدم، کارها دسته بندی شده و پی گیری هایش مستمر و مداوم است. در کمال سادگی از صبح پس از نماز، کارهایش آغاز می شود و یک نواخت با تلفن بخشی از کارهای مربوط به مسوولیت اش را در هیات رییسه پی گیری و هم زمان، کارهای کلان استان را دنبال می کند.

بخش زیادی از اوقات او را مراجعات مردمی پر کرده است، چاره ای هم نیست باید پاسخ گوی مردم هم بود.

بسیاری از دوستانش، از پاسخ گو نبودن او به تلفن هایش گلایه دارند، ولی حوزه ی کاری نمایندگان با مدیریت اجرایی متفاوت و رسمی است که از گذشته بنا نهاده شده و گریزی از آن نیست. با این حال او در خیابان های تهران، به همراه مراجعه کنندگان می دود و از لا به لای ماشین ها می گذرد، تا هر چه زودتر به کار آنان رسیدگی کند!.

 ساده و صمیمی، در عین حال هوشیار و با تخصص، کار ها را پی می گیرد.

برنج کاران و تولیدات آن ها و بازار آن، در توجه او هست تا سیاست های ناصحیح، موجب خسارت برای تن های خسته ی کشاورزان نشود.

دکتر یوسف نژاد، یکی از نخبگان ملی در عرصه ی آگاهی از حوزه های صنعتی است و برای کارخانه های تولیدی و صنعتی استان نگران است.بخشی از دوندگی های او هم به صنعت و تجارت بر می گردد.

آخرین پی گیری او، تخصیص اعتبار ارزی برای صادرات محصولات باغی مازندران بود که طبق برنامه از کلاس تدریس دانشگاه، به بانک مربوطه رسید. کار گروه مربوطه را تلفنی از قبل هماهنگ کرده بود؛ تا این اتفاق برای باغداران مازنی بیفتد، بحث ها فنی و کاربردی بود و سرانجام این جلسه با نتیجه به پایان رسید.

کسی در مترو، تاکسی، اتوبوس های تندرو (V I P) علی اصغر یوسف نژاد را نمی شناسند و نمی دانند عضو هیات رییسه ی مجلس، در کنار آدم های انبوه ایستاده، نماینده ی پرتلاشی است که خستگی نمی شناسد و جالب تر این که از ماشین مجلس استفاده نمی کند!

به هیچ روی وقت صرف غذایش تنظیم نیست، اصلاً مهم هم نیست و همیشه کم خوابی و کم خوراکی پای ثابت دوندگی هایش است.

این ها و ده ها مزیت و توانایی های او در شناخت کارها و مديران سطوح ملی و وزرا، او را قادر ساخت که به عنوان چهره ای ملی، در عین حال بی آلایش و بدون ادعا، تمام روز را در تکاپو باشد.

 من تنها بخش کوچکی از گستردگی کارهای بیرون از مجلس دکتر یوسف نژاد را ترسیم کردم. اما در مجلس شورای اسلامی نیز، هوش و سبقه ی کار قانون گذاری، آن هم در جایگاه هیات رییسه،  از او چهره ای متفاوت ساخته است.

کاری که او در جلسه ی علنی اخیر در پرسش نماینده های تندور از دکتر ظریف کرد، در تاریخ معاصر مجلس ماندگار خواهد ماند.

دکتر لاریجانی طی شش سال گذشته، همواره بر خلاف آیین نامه ی داخلی مجلس به جای به رای گذاشتن پرسش نماینده ی سئوال کننده، پاسخ وزیر را به رای می گذاشت، که به خاطر حضور نیافتن تعدادی از نمایندگان در صحن علنی، رای گیری از نمایندگان حاضر همواره و یا در اغلب موارد، منجر به رای آوردن نصف به علاوه یک می شد و وزیر مربوطه، از مجلس کارت زرد دریافت می کرد.

اما کار تاریخی این عضو بر جسته ی مجلس در تذکر آیین نامه ی مربوطه به دکتر علی مطهری که در جلسه ی اخیر پرسش آقای کریمی قدوسی از دکتر ظریف، موجب شد که دکتر مطهری، با شجاعتی وصف ناپذیر، سئوال نماینده ی مذکور را به رای بگذارد.

این اولین بار بود که چنین اتفاقی می افتاد و باعث بحث و گفت و گو در جایگاه هیات رییسه شد و معترضان هم آن جا جمع شدند.

کار به همین جا ختم نشد، بلکه به جلسه هیات رییسه نیز کشیده شد و گویا مورد بررسی قرار گرفت. شنیده های موثق حاکی از میدانداری دکتر یوسف نژاد دارد، به طوری که او از آن آیین نامه دفاع و منجر به رای گیری شد که آیا سئوال نماینده باید مد نظر قرار گیرد تا رای گیری شود یا پاسخ وزیر و سووال شونده!؟ که نظر قانونی دکتر یوسف نژاد رای آورد و من بعد بر اساس آیین نامه عمل خواهد شد.

این حرکت هوشمندانه یوسف نژاد، دولت را در بزنگاه دشوار یاری رساند و اهرم فشار را از روی آنان برداشت و موضوع کارت های اخطار به دولت و وزرا،  تقریباً به صفر رسید.

این افتخار مازندرانی ها است که نماینده ای هوشمند و کار آشنا و مقاوم را در راس قانون گذاری دارند، باید قدرش را دانست و در فضای استانی،  به او یاری و مشورت داد و از پتانسیل او، در جهت ارتقای استان بهره مند شد.