جمعه 30 مهر 1395-21:37

در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری؛

همایش ملی کشت ارگانیک برگزار شد

دومین همایش ملی ازدیاد گیاهان دارویی و کشت ارگانیک، صبح پنج شنبه در سالن شهیدان گمنام دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد.


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، شبنم لشگری: دومین همایش ملی ازدیاد گیاهان دارویی و کشت ارگانیک، صبح پنج شنبه ۲۹مهر، در سالن شهیدان گمنام دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد.


دکتر حسین صادقی -دبیر علمی برگزاری همایش- با بیان این که ۱۹۸مقاله به دبیرخانه این همایش و ۱۳۶مقاله به تایید داوران رسید، گفت: مقاله ای در بخش گیاهان ارگانیک دریافت نشد.

 دکتر محمدباقر رضایی -رئیس انجمن گیاهان دارویی کشور- سخنران بعدی بود که تاکید کرد: ارگانیک یعنی دور کردن هر گونه مواد شیمیایی و کشور ما تا کنون موفق به کشت محصول ارگانیک نشده است.

وی با بیان این که برخی به خاطر سودجویی توجهی به خسارت وارده به خاک، آب و هوا و حتی انسان ندارند، افزود: با توجه به بحران آب، توصیه ام این است که مناطق تخریب شده احیا و گیاهان باقیمانده حفاظت شوند.

رضایی در ادامه با اشاره به این که در صنعت اسانس در حد صفر هستیم، ادامه داد: به دلیل نداشتن استاندارد محصولات، نمی توانیم صادرات داشته باشیم و تا سیستم مکانیزه نشود، در این زمینه موفق نخواهیم شد.

دکتر ولی الله مظفریان -گیاه شناس برجسته کشور- سخنران بعدی بود که گفت: در میان ۲۵۰۰گونه گیاه دارویی و معطر، حدود ۸۵۰گونه در ایران وجود دارد که ۴۷۰گونه ی آن بومی هستند.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ما در ایران باید برندهای معتبر داشته باشیم، گفت: در ایران عرق آویشن را حدود ۵۰ کارخانه تولید می کنند که هر کدام ترکیبات متفاوتی دارند، باید سعی کنیم محصولات مان را با استاندارد جهانی تولید تا بتوانیم صادر کنیم.

وی در ادامه به معرفی گیاهان دارویی پرداخت و گفت: در ایران باید به پتانسیل های طبیعی موجود بیشتر توجه کرد و هر گیاه دارویی اگر به لانه زیستی خود نرسد، حداقل بازدهی را نخواهد داشت .

در ادامه بخشی از مقالات برگزیده استادان و دانشجویان ارائه و در پایان بیانیه همایش قرائت شد.

*بیانیه پایانی

در بیانیه پایانی همایش به این موارد اشاره شد:

-حفظ و حراست از گونه های دارویی ازگونه های گیاهی در رویشگاه های طبیعی ضروری است.

-جمع آوری گیاه از رویشگاه های خودرو، موجب تخریب محیط زیست و وقوع فجایع طبیعی خواهد شد. همانطور که بسیاری از کالا ها که منشا قانونی نداشته باشند قاچاق تلقی می شوند پیشنهاد می شود جمع آوری این گیاهان هم قاچاق محسوب و برخورد قانونی صورت گیرد.

-کشت و کار و تولید گیاهان دارویی با روش های علمی در اقلیم طبیعی به منظور عرضه مدوام آنها امری ضروری است و پیشنهاد می شود در نقاطی که تولید آنها یک مزیت محسوب می شود با پشتیبانی علمی و اجرایی و مالی مورد حمایت قرار گیرد.

-عرضه گیاهان دارویی به شکل سنتی و صنعتی و صادرات به داشتن حداقل مواد موثر به منظور پذیرش جامعه نیاز دارد، پیشنهاد می شود تا استاندارد مشخصی برای عرضه آنها تعیین شده، توریع و صادرات نیز پس از عیارسنجی صورت گیرد.

-تولید بسته بندی و توریع و بازاریابی گیاهان دارویی یک زنجیره تولید محسوب و پیشنهاد می شود مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی به صورت تیمی، تمامی عرصه مورد نیاز  این زنجیره را مورد پژوهش قرار دهند.

-کشت ارگانیک نیاز به شیوه های تولید خاص دارد بنابراین پیشنهاد می شود با حمایت بخش خصوصی با تولید مداوم مواد و تاسیسات مورد نیاز تداوم  کشت ارگانیک میسر گردد.
-برگزاری کارگاه های ارگانیک گیاهان دارویی

گفتنی است مقرر شد دبیرخانه دارویی در زمینه ارگانیک، در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری دایر شود.