چهارشنبه 19 آبان 1395-10:36

کمپین در شرق و غرب/ منطقه آزاد در ابهام

در شرق و غرب مازندران، برای حمایت از منطقه آزاد شدن امیرآباد و نوشهر دو کمپین جداگانه در فضای مجازی تشکیل شده است. اگر یکپارچگی و اتحاد کامل بر سر تعیین منطقه آزاد، بین کنشگران سیاسی و اجتماعی و مسئولان استان حاکم بود، به دلیل مخالفت نمایندگان استان های دیگر، گرفتن رای مثبت در مجلس بسیار دشوار بود، اینک اما با وجود این اختلاف ها که کودکانه و مضحک شده است، امید چندانی به طی شدن مراحل بعدی طرح و ایجاد منطقه آزاد در هیچ نقطه مازندران وجود ندارد.


مازندنومه، سرویس سیاسی: اعلام تایید اولیه دولت برای تشکیل منطقه آزاد در بندر امیرآباد، باعث شد زخم کهنه اختلاف شرق و غرب مازندران سر باز کند و حالا فعالان اجتماعی و سیاسی دو طرف، با ایجاد کمپین و ارسال نامه به رییس جمهوری، در پی فشار مردمی برای رسیدن به خواسته ها و منافع منطقه خود هستند.

چند روزی است در فضای مجازی کمپین «نجات و توسعه مازندران، حمایت از منطقه آزاد امیرآباد» تشکیل شده است. این کمپین که در آن برخی فعالان رسانه ای، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حضور دارند، تا کنون حدود 4 هزار و 600 عضو دارد.

بانیان این پویش، نامه ای را خطاب به رییس جمهوری تهیه و درخواست کرده اند موافقان ایجاد منطقه آزاد امیرآباد آن را امضا کنند.

در بخشی از این نامه خطاب به حسن روحانی آمده: «ایجاد یک منطقه آزاد صنعتی-تجاری که فرصت های بسیاری برای کل استان فراهم می کند، همواره خواسته دیرینه مردم استان مازندران بوده است. در میان مناطقی که ظرفیت های مناسب را برای این مهم دارا می باشند، بندر امیرآباد از بالاترین امتیاز برخوردار است.»

در پایان این نامه هم از رییس جمهوری درخواست شده است با بررسی کارشناسانه، علمی و در نظر گرفتن تمامی امکانات و ویژگی های موجود، محل مناسب برای تبدیل شدن به منطقه آزاد تجاری-صنعتی را انتخاب کند.

اما در غرب مازندران که نماینده ها و برخی فعالان سیاسی  واجتماعی آن، ایجاد منطقه آزاد نوشهر را خواستارند، کمپینی تشکیل شده و به دنبال جمع آوری 50 هزار امضا هستند.

بانیان این پویش که تاکنون چند بیانیه در فضای مجازی صادر کرده اند، گفته اند این حرکت كاملا" مردم محور است و به هيچ جريان سياسي وابسته نیست.

متولیان کمپین منطقه آزاد شدن نوشهر، مکان هایی را مانند قنادی، دفاتر خدماتی، آرایشگاه ها، موبایل فروشی، عکاسی، آشپزخانه مرکزی، کافی نت، میوه فروشی، پروتئینی، سوپری، ساندویچی، کافی شاپ، رستوران، مشاور املاک، باشگاه ورزشی، بوتیک، پیتزافروشی و مانند این ها در غرب استان انتخاب کرده اند تا مردم برای امضا به آن جا بروند.

به گزارش مازندنومه، برخی کارشناسان بر این باورند اگر یکپارچگی و اتحاد کامل بر سر تعیین منطقه آزاد، بین کنشگران سیاسی و اجتماعی و مسئولان استان حاکم بود، به دلیل مخالفت نمایندگان استان های دیگر، گرفتن رای مثبت در مجلس بسیار دشوار بود، اینک اما با وجود این اختلاف ها که کودکانه و مضحک شده است، امید چندانی به طی شدن مراحل بعدی طرح و ایجاد منطقه آزاد در هیچ نقطه مازندران وجود ندارد.

*مطالب مرتبط:

مراقب آتش باشید

در برکات «منطقه آزادی»

بخشی نگری غیرمسئولانه