يکشنبه 23 آبان 1395-22:54

برداشت امید با بذر نیکوکاری

بیش از 45 درصد مدارس ما تخریبی بوده و نیاز به مقاوم سازی دارند/ کمک نیکوکاران به تامین زمین تجهیزات، ساخت و کمک هزینه جاری مدرسه سالانه بالغ بر 25 میلیارد تومان است.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، فاطمه نوری: انجمن خیران مدرسه‌ساز نهادی غیردولتی و از سازمان‌های بزرگ مردم‌نهاد در ایران است. یکی از فعالیت‌های مقدماتی این انجمن در شهرها و استان‌ها برپایی جشنواره در داخل و خارج کشور برای تامین زمین و هزینه ساخت مدارس جدید است.

جامعه خیران مدرسه‌ساز به عنوان بازوی توانمند مردمی، مدرسه‌های زیادی در سراسر ایران ساخته و در ساخت فضاهای آموزشی و تامین تجهیزات در جامعه نقش بسزایی دارد. «سید حسین هاشمی» -مدیرعامل مجمع خیران مدرسه‌ساز مازندران- به پرسش‌های همشهری در ارتباط با عملکرد جامعه خیران مدرسه‌ساز به‌عنوان یک نهاد مردمی پاسخ داد.

    چند درصد مدارس مازندران فرسوده‌اند و نیاز به نوسازی دارند؟

بر اساس شناسنامه ساختمان فضاهای آموزشی اداره کل نوسازی مدارس، بیش از 45 درصد مدارس ما تخریبی بوده و نیاز به مقاوم سازی دارند.

    در حال حاضر بیشترین نیاز مدارس در چه زمینه‌ای است؟

نیاز مدارس در بخش نوسازی و تجهیزات بوده که در دوره‌های مختلف متفاوت است. در حال حاضر تامین نیاز هنرستان‌ها و مراکز فنی‌وحرفه‌ای در اولویت کمک برای بهبود فضای آموزشی قرار دارد. با بررسی وضع موجود در فضا و تجهیزات آموزشی هنرستان‌ها در می‌یابیم با کمبود اعتبارات مالی مواجه هستیم که پاسخگوی نیاز امروز دانش‌آموزان و تحولات محیطی آن‌ها نیست. در حال حاضر که کمبود امکانات و تجهیزات در هنرستان‌ها حاد شده، بهتر است اولویت آموزش‌و‌پرورش و نیکوکاران برای توسعه و تامین تجهیزات به روز هنرستان‌ها باشد. همچنین تکمیل سالن‌های ورزشی و تفریحی نیمه‌تمام، سبب توسعه ورزش شده و دستاوردهای مثبتی را به همراه دارد. ضعف در مراکز اردوگاهی هم یکی از کاستی‌های مدارس استان بوده که تامین و تکمیل تجهیزات آن‌ها توسط نیکوکاران مدرسه‌ساز نشاط و شادابی را برای دانش‌آموزان به همراه دارد.

    انجمن خیران مدرسه‌ساز مازندران ارتباطات خارج از استانی هم دارد یا فقط از ظرفیت‌های داخل استان استفاده می‌کند؟

اتفاقاً سال گذشته همایش مازندرانی‌های خارج از استان در سالن بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد که نیکوکاران زیادی آمادگی خود را برای تامین خواسته‌های آموزش و پرورش و ایجاد بستر لازم و تسریع در یاری‌رسانی اعلام کردند. در حال حاضر تکمیل مدارس نیمه‌تمام با مشارکت نیکوکاران خارج از کشور در حال انجام است و جامعه نیکوکاران کشور در خارج از ایران هم مجمع خیران مدرسه‌ساز را تشکیل داده است.

    این انجمن در فعالیت‌های خود چه چالش‌ها یا موانعی پیش رو دارد؟

در حال حاضر انجمن به دلیل محدودیت منابع مالی برای تأمین هزینه جاری مدارس با مشکلاتی روبه‌رو است که مدیران مدارس با آن درگیر هستند. اما اولیای محترم به همراه دانش‌آموزان و با مشارکت نیکوکاران توانستند این محدودیت‌ها و تنگناها را کاهش دهند. در بررسی حوزه‌های مختلف مدارس شاهد هستیم این مشارکت‌ها و حمایت‌ها با همت نیکوکاران توسعه می‌یابد.

    اگر فرد یا افرادی بخواهند خارج از بخش مادی هم به مدارس کمک کنند، شرایط برای آن‌ها فراهم می‌شود؟

بله. آن دسته از افرادی که دانش و مهارتی دارند از جمله پزشکان، مشاوران، اصناف صاحب مهارت اجتماعی و کارگاهی خدمات خود را به آموزش و پرورش اعلام کنند تا دانش‌آموزان در کنارکسب دانش به مهارت زندگی نیز دست یابند. همه ما هر آنچه را که بکاریم همان را درو می‌کنیم و شایسته است بهترین را بکاریم.

    آماری از رقم تقریبی کمک‌های نیکوکاران مدرسه‌ساز در مازندران دارید؟

کمک نیکوکاران به تامین زمین تجهیزات، ساخت و کمک هزینه جاری مدرسه سالانه بالغ بر 25 میلیارد تومان است. مبلغ ریالی و خدماتی که خیران مدرسه‌ساز به آموزش و پرورش اهدا می‌کنند مهم نیست. بلکه عشق، علاقه آن‌ها به امر آموزش، ارزش و منزلت‌شان را برجسته می‌کند. این نیت قلبی برای رضای خدا و خدمت به همنوع ستودنی است. وظیفه اجتماعی و کمک به همنوع موجب می‌شود که خیران، فرهیختگان جامعه محسوب شوند. فرآیند به‌کارگیری رفتارهای مناسب توسط نیکوکاران در نوع کمک و خدمت به خلق الگوی خوبی برای مردم عادی است.

    کدام خیران استان در کار مدرسه‌سازی مشارکت داشته‌اند؟

ایجاد بنیادهای فرهنگی از جمله بنیاد فرهنگی «آرش» با 20 مدرسه و 3‌هزار دانش‌آموز توسط مهندس «فرهاد شاهسوارانی» -نیکوکار مدرسه‌‌ساز مازندرانی- نمونه بارز و الگوی فعالیت و تلاش نیکوکاران استان است. همچنین بنیاد داراب که توسط خانواده زنده‌یاد «عبدالحمید داراب» ساخته شده، زنده‌یاد نوشیروانی بابل، آقای باقری از شهرستان نکا، آقای فاطری و اصغرپور از بابل و افراد علاقه‌مند به ساخت مدارس در شهرهای مختلف که حاضر نیستند نام آنها به عنوان نیکوکار برده شود، الگوی مناسبی برای نیکوکاران کشور هستند.

    چه برنامه‌هایی در دستور کار خیران مدرسه‌ساز مازندران وجود دارد؟

در سال تحصیلی جدید خیران مدرسه‌ساز علاوه بر موضوع فیزیکی ساختمان مدارس، پوشاک، درمان و تغذیه دانش‌آموزان را مورد توجه قرار دادند. اما این کمک‌ها به‌دلیل فقر و تنگدستی بسیار زیاد خانواده‌ها کافی نبوده و انتظار داریم سایر اقشار جامعه در بحث درمان، پوشاک و تغذیه حضور خود را توسعه دهند. نیکوکاران مدرسه‌ساز همچنین ارتقای سطح علمی و فرهنگی جامعه در مدارس، اجرای برنامه‌های مدون برای دانش‌آموزان و برگزاری نشست‌های راهبردی اتاق فکر را در دستور کار خود قرار داده‌اند تا با اجرای نشست‌های دانش‌آموزی و بهره‌گیری از افراد خلاق و توانمند در آموزش و پرورش دوره‌های آموزش خانواده‌ها و آموزش ضمن خدمت معلمان را برگزار کنند.

    نیکوکاران مدرسه‌ساز سال گذشته چند مدرسه و کلاس درس را ساختند؟

از پروژه‌های نیمه‌تمام سال 94، ساخت 32 مدرسه با زیربنای 6 هزار و 347‌متر مربع با تعداد 159 کلاس درس بوده که بالغ بر 236 میلیون و 752هزار ریال هزینه شده است. در جشنواره هجدهم نیز، 35 مدرسه با 170 کلاس درس با اعتباری بالغ بر 226 میلیارد و 661 هزار ریال ساخته شد.

    سخن پایانی...

مازندران یکی از استان‌های برتر کشور در مدرسه‌سازی و مشارکت‌های مردمی است. اگر سهم دولت به موقع پرداخت شود شاهد رشد هر چه بیشتر و حضور مردم در حوزه تکمیل و ساخت مدارس خواهیم بود. حضور گسترده نیکوکاران و مردم شریف استان در امر مدرسه‌سازی نقش بسیار ارزنده‌ای در کسب موفقیت‌های حوزه آموزش و پرورش دارد. با توجه به مشکلات و کمبود اعتبارات دولتی در چند سال اخیر ظرفیت نیکوکاران برای اجرای پروژه‌های مختلف در ساخت‌و‌ساز و تجهیز مدارس بسیار پررنگ است.