پنجشنبه 27 آبان 1395-8:56

روایتی از سبک زندگی مردم مازندران در «بوریم بازار»

جدیدترین کتاب «مهری ماهوتی» -شاعر اهل مازندران- فضای بازارهای محلی مازندران را در قالب شعر به تصویر می‌کشد.


مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: «بوریم بازار» مجموعه شعر مهری ماهوتی برای کودکان هفت تا 9 سال منتشر شد.

تصویرگری‌های هاله لادن با این شعرها همراه شده‌اند تا بخشی از فضای بومی مازندران به کودکان آموزش داده شود. مخاطبان با مطالعه این اثر می‌توانند با برخی کلمات مازنی، لباس مردم این خطه و سبک زندگی آنان آشنا شوند.

ماهوتی در این کتاب از گویش مازندرانی استفاده نکرده تا کودکان سراسر ایران بتوانند به راحتی با شعرها همراه شوند. از سویی تصویرگر کتاب هم در بهره‌گیری از نشانه‌های بومی موفق بوده است تا اثری قابل تامل در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.

در شعر پنج شنبه بازار آمده است:

«یک پنجشنبه بازار/ صد دانه جوجه سیکا/ پنجاه دانه ریکا/ پنجاه دانه کیجا/ پر شد تمام بازار/ از جیغ جوجه اردک/ پر شد کنار بابا/ از بچه‌های کوچک/ هر بچه با خودش برد/ یک دانه جوجه سیکا/ من ماندم آخر کار/ تنها کنار بابا»

این کتاب در قطع خشتی، به بهای سه هزار و 500 تومان قابل خریداری از تمامی فروشگاه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور است.

مهری ماهوتی 26 فروردین سال 1340در بابل به دنیا آمد. دوره راهنمایی و دبیرستان را در همین شهر گذراند و برای ادامه تحصیل به تهران آمد. اما رشته بانکداری برای او که با اعداد و ارقام قهری پایان‎ناپذیر داشت قابل تحمل نبود. برای همین آن را رها کرد و پس از آن، آشنایی با اهل قلم انگیزه‎ای شد برای جدی گرفتن تلاش تازه در مطبوعات. اولین قصه کودکانه‎اش در کیهان بچه‎ها چاپ شد و اولین کتابش به نام «مثل خورشید» در سال 1372 به چاپ رسید.



برخی آثار ماهوتی به این قرارند:

- «قار قار قار کلاغ و مار»، انتشارات سوره مهر؛

- «قلب قلب آب ماهی و قلاب»، انتشارات سوره مهر؛

- «شیر شاه و خرگوش شجاع»، انتشارات سوره مهر؛

- «چشمه‎ی ماه»، انتشارات سوره مهر؛

- «بنگ بنگ بنگ شکار زرنگ»، انتشارات سوره مهر؛

- «جنگ جویان کوچک»، انتشارات سوره مهر؛

- «جوامع الحکایات - قصه های شیرین ایرانی»، انتشارات سوره مهر؛