شنبه 6 آذر 1395-8:40

برف مسئولان را غافلگیر کرد، خدا نکند زلزله بیاید!

وقتی مسوولان شهر و اعضای ستاد مدیریت بحران نمی توانند برای بارش برفی که از روزهای قبل بارها و بارها سازمان هواشناسی در اطلاعیه های گوناگون هشدار داده بود، تمهیداتی بیندیشند، اگر خدایی ناکرده ناغافل با حوادث غیر مترقبه ای همانند زلزله -که قابل پیش بینی نیست- مواجه شوند، چه خواهند کرد؟


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، محمدصفرلفوتی: چالوس همانند بسیاری از شهرهای دیگر، روزهای برفی را پشت سر گذاشت. باید این نعمت خداداد را شاکر بود. اما آیا این مردم سزاوار این همه بی اعتنایی از سوی مسوولان هستند؟ آیا شهر چالوس که عنوان قطب گردشگری و توریست پذیر استان مازندران را به خود گرفته است  شایسته این همه اهمال کاری است؟

کافی بود شما روز چهارشنبه از صبح تا عصر در خیابان های اصلی شهر حرکت کنید. مسوولان شهر کمترین زحمت را برای برف روبی خیابانها انجام نداده و هنگام عصر، زمانی که هوا سرد و سردتر می شد، تمام سطح خیابانها به قطر چند سانتیمتر یخبندان  وجود داشت، تا جایی که به دلیل بُکس و باد کردنِ چرخ خودروها و لیز خوردن اتومبیل ها، تصادف هایی را شاهد بودیم.

چند نفر از عابران را خودم دیدم که در جوی های آبی که زیر برف های سفید و زیبا پنهان شده بودند افتادند و با تنی خیس و دست و پایی ضرب دیده راهی اورژانس شدند!

فیلم های کوتاه متعددی از خودروهای در برف مانده و مردم آسیب دیده در سطح شهر تهیه کرده ام. اگر همت شهروندان نبود و عابرین پیاده و یا سرنشین دیگر خودروها به هم کمک نمی کردند شاید وضعیت بدتری را شاهد می شدیم.

 چهارشنبه شب رئیس شورای شهر چالوس در یکی از گروه های تلگرامی  منطقه ای ضمن اینکه گفت: دیگر تصمیمی برای کاندیدا شدن ندارد و نیازی به تبلیغ ندارد، شهروندان چالوسی را به دو دسته خوب و بد تقسیم کرد و بیان داشت: من فقط برای آن هایی نگرانم که در این برف و سرمای شدید از ماشین های شان پیاده می شوند و تشکر می کنند، نه آنهایی که فقط ایراد می گیرند و انتقاد می کنند!

او در ادامه افزود: ماهم می دانستیم برف شدیدی در راه است و از قبل با صاحبان ماشین آلان خصوصی راهداری  گفتگو کرده بودیم، ولی متاسفانه دست ما را در حنا گذاشتند و پاسخ تلفن هارا ندادند و بدقولی کردند. بنابراین مجبورشدیم دست به دامان نوشهری ها شویم!

ظاهرا آقای رییس شورای شهر فراموش کرده اند که سه سال پیش نیز بحران برفی شدیدتری داشتیم و همین حرف ها و بهانه ها و دلایل را برای توجیه  کم کاری مدیران شهری به بنده و تعدادی دیگر از همکاران در دفتر مرکزی نشریه پیک سبز ارائه داده بودند و نمی دانم چرا در این مدت سه سال به این فکر نکرده بودند که شاید بازهم چنین بحرانی اتفاق بیفتد؟!

یکی از عزیزان مسئول گفته است وقتی درخت رروی سیم برق می افتد و برق قطع می شود به ما چه ربطی دار! آیا این جمله پاسخی قانع کننده است؟! همه می دانند بارش برف همراه با کولاک شدید درختان شهر را هم  سفیدپوش می کند و سنگینی برف به حدی است که سبب شکستن شاخه های بیشتر درختان می شود. آیا نمی شد با هرس کردن به موقع درختانِ شهرداری، ازاین اتفاق ها جلوگیری کرد؟

وقتی مسوولان شهر و اعضای ستاد مدیریت بحران نمی توانند برای بارش برفی که از روزهای قبل بارها و بارها سازمان هواشناسی در اطلاعیه های گوناگون هشدار داده بود، تمهیداتی بیندیشند، اگر خدایی ناکرده ناغافل با حوادث غیر مترقبه ای همانند زلزله -که قابل پیش بینی نیست- مواجه شوند، چه خواهند کرد؟!

جناب فرماندار چالوس دقیقا چه ساعتی و چند ساعت بعد از بارش شدید جلسه ستادمدیریت بحران تشکیل دادید دادید؟ آیا شما به عنوان مدیر ستاد بحران در این مدت توانسته اید برنامه ای جامع و از قبل نوشته شده تهیه و شرح وظیفه تک تک روسای ادارت و نهادها را مشخص کنید؟

آیا روسای ادرات خدمات رسان برنامه ای جامع ندارند که در این گونه مواقع به صورت خودجوش هریک از پرسنل آنها از شرح وظیفه ی خود آگاه باشند و به تشکیل جلسه و چه کنم، چه کنم نیازمند نباشند؟

  قبلا در زمان وقوع آتش سوزی جنگل پیله کوه بخش مرزن آباد نوشته بودم که مسوولان محترم کتاب مدیریت بحران از نگاه مرحوم استاد بیژن دفتری ، پدر امداد و نجات ایران را مطالعه کنند. مدیریت بحران یعنی ساعات طلایی و اگر اولین ساعات طلایی را از دست دهید کنترل اوضاع از اختیار خارج می شود.

اینکه جناب شهردار با هماهنگی های دوستان شان از شهرداری های گرمسار و شمشک چند کامیون نمک و یک دستگاه برف روب نمک پاش وارد منطقه کرد، بسیار خوب است و ممنونیم؛ ولی آقای شهردار چرا این قدر دیر؟ آیا جنابعالی اطلاع نداشته اید که ماشین آلات تان در شهرداری نمی تواند بیشتر از چند ساعت خدمت رسانی کند؟

هر کسی که اطلاعات اندکی از راه و جاده و مدیریت شهری داشته باشد، می داند مشکل شهر کوچکی همانند چالوس در بحران برفی با دو لودر و یک گریدر و دو کامیون نمک، حل شدنی نیست.

شهرداری چالوس که بارها شنیده ایم می گویند حدود 70 یا 80 نفر نیروی مازاد دارد، اگر هرکدام ازاین پرسنل عزیز ماموریت داشتند تا با یک بیل اقدام به پخش نمک کنند، حتی نیاز به دستگاه میکس نمک پاش هم نبود!

مگر چه اندازه زحمت داشت که از اولین ساعات صبحگاهی و آغاز بارش تگرگ و برف دست کم خیابان های اصلی شهر را تمیز می کردند تا رفت و آمد مختل نشود؟

هر کدام از ما عوارض شهرداری می پردازیم که شهری سالم و زیبا داشته باشیم نه اینکه مجبور به تحمل کم کاری برخی افراد شویم.

نماینده منطقه در ایام انتخابات بیان داشت که مقام اول نطق میان دستور را درمجلس نهم کسب کرده، آیا عمل فقط در حد و اندازه همان نطق بوده؟ یعنی طی این مدت توانمندی و قدرت چانه زنی را نداشتید که بتوانید شهرداری های منطقه را به تجهیزات مناسبی مجهز کنید که در بحران جا نمانند؟

البته تلاش های این یکی دو روز نیروهای شهرداری، شهردار، اعضای شورای شهر، پلیس راهور و نیروی انتظامی، اداره راه، بسیج و سپاه، نیروی دریایی ارتش، هلال احمر، ادارات خدمات رسان برق و آب و گاز و... برهیچکس پوشیده نیست، اما چرا نباید پیش بینی های قبلی وجود داشته باشد و تمهیدات لازم از پیش اندیشیده نشود؟

امیدواریم یکبار هم که شده دادستانی دراین مورد مهم ورود پیدا کند و در راستای حمایت از حقوق عامه، این موضوع را با جدیت بررسی و رصد کند.