جمعه 12 آذر 1395-19:16

درباره جوان رامسری که برای خود شغل ایجاد کرده است

از ایده تا واقعیت

این جوان رامسری در مغازه پدری، با 15 میلیون تومان، یک دستگاه روغن گیری خریده، چند جا در شهر تبلیغات محیطی زده و حالا مردم و مسافران برای خرید روغن کنجد نزد عمار می آیند.


مازندنومه، سرویس اجتماعی: نامش عمار کاکویی است، پسر جوانی که در یکی از محلات قدیمی رامسر، با کم ترین هزینه برای خود شغل ایجاد کرده است. خوش برخورد است و هرچه از او بپرسی با لبخند و کامل پاسخ می دهد. با این که خیلی سن و سال ندارد، کارش را اما بلد است.

در مغازه پدری، با 15 میلیون تومان، یک دستگاه روغن گیری خریده، چند جا در رامسر تبلیغات محیطی زده و حالا مردم و مسافران برای خرید روغن کنجد نزد عمار می آیند.

او فقط از کنجد روغن نمی گیرد، هر گیاهی را به او بدهی روغنش را درمی آورد! از فندق و گردو  وسیاه دانه و بادام شیرین و نارگیل و آفتابگردان گرفته تا کدو که این آخری برای همه جالب است. کم تر کسی گمان می کند کدوی معروف مازنی ها هم روغن داشته و پر از خاصیت هم باشد.

عرقیات را از جاهای مختلف می آورد، ولی روغن ها کار خودش است. جلوی مشتری هم برای او از کنجد روغن می گیرد، تازه و گرم. هر لیتر 27 هزار تومان.

عمار می گوید حدود شش ماهی می شود در مغازه پدری به این کار مشغول است و حالا از استان های دیگر هم سفارش دارد. کنجدها اغلب وارداتی هستند. او هیچ ماده افزودنی به روغن نمی افزاید و مغازه و سبک کارش نشان می دهد که بهداشت را رعایت می کند.

روغن کنجد یکی از بهترین روغن هاست که بیش از ده بار هم می توان آن را مصرف کرد. این روغن کاهش دهنده سطح کلسترول بد خون است و نیز باعث کاهش فشارخون در افراد مبتلا به فشار خون بالا می شود.

جلوگیری از سرطان‌های سینه، پروستات و سرطان‌های دستگاه گوارش، جلوگیری از تصلب شرایین و بسته شدن عروق، جلوگیری از بروز سکته قلبی، جلوگیری از بروز آب مروارید، شفافیت و لطافت پوست به دلیل غنی بودن از ویتامین ای، مناسب برای سرخ کردن به دلیل مقاومت بالای حرارتی و جلوگیری از بیماری‌های مفصلی و آرتروز برخی از خواص روغن کنجد است. ضد آلزایمر هم هست که بلای قرن ما شده است.



کاکویی می گوید: یک دستگاه روغن کشی استاندارد جهت استحصال روغن سالم و بهداشتی باید دارای چندین ویژگی باشد. مهمترین ویژگی قابلیت استحصال روغن از دانه روغنی به گونه ای که دمای روغن خارج شده کمتر از 45 درجه سانتیگراد باشد.

همچنین باید کلیه قسمتهای دستگاه دارای روکش استیل ضد زنگ جهت قابلیت شستشو و ضد عفونی کردن باشد. رعایت اصول ایمنی و حفاظت در بخشهای مکانیکی و الکتریکی از دیگر ویژگی های یک دستگاه روغن گیری استاندارد است.

او نخست کنجدها را با دست از هم باز می کند، سپس در محفظه دستگاه می ریزد و کلید برق را که می زند، روغن آرام آرام در ظرف جمع می شود. سپس بسته بندی است و زدن برچسب فروشگاه خودش.

هیچ چیز اینجا دور ریخته نمی شود. عمار، تفاله ها را هم پس از روغن گیری، کیلویی 1200 تومان می فروشد.

مازندران بیش از 150 هزار بیکار و بیش از 13 هزار فارغ التحصیل بیکار در رشته کشاورزی دارد. عمار کاکویی هم اگر چنین ایده ای به ذهنش نمی رسید، در شمار لشکر بیکاران مازندران در می آمد.