يکشنبه 12 دی 1395-22:54

کنسرت با طعم نوستالوژی

اجرای قطعات ارکسترال موسیقی مازندران پس از 35 سال

«محسن بافنده» به همراه گروه ارکستر فیلارمونیک سونات که 90 درصد نوازندگان آن مازندرانی هستند، مدت‌هاست که برای اجرای کنسرت موسیقی مازندرانی تنظیم شده توسط «محمدرضا درویشی در اوایل دهه 60، در حال تمرینات فشرده است تا نخستین اجرای این قطعات پس از 35 سال با کیفیتی مناسب انجام شود.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، اشکان جهان آرای: ارکستر فیلارمونیک سونات به رهبری «محسن بافنده» پایان ماه جاری به یاد استاد «احمد محسن‌پور» برای نخستین بار قطعات موسیقی مازندرانی تنظیم شده توسط «محمدرضا درویشی» در دهه 60 را اجرا می‌کند.

به گزارش همشهری، این کنسرت با خوانندگی «محمود شریفی»، «غلامرضا رضایی»، «پرویز سیاه‌دشتی»، «ابوالحسن خوشرو» و «نورالله علیزاده» برگزار می‌شود.

«بهنام افضلی» کنسرت مایستر اجراست و «سید جمال محمدی» سولیست کمانچه این کنسرت است.

«کمیل مرادی» نیز مدیریت ارکستر را بر عهده دارد.

این کنسرت قرار است در روز‌های پنجشنبه و جمعه، 30 دی و یکم بهمن در سالن هلال احمر ساری روی صحنه برود.

قطعات تنظیم شده موسیقی مازندرانی توسط «محمدرضا درویشی» در دهه 60 از فنی‌ترین آثار موسیقایی مازندران هستند که آن زمان توسط ارکستر ملی ایران اجرا شد.

«محسن بافنده» به همراه گروه ارکستر فیلارمونیک سونات که 90 درصد نوازندگان آن مازندرانی هستند، مدت‌هاست که برای اجرای این کنسرت در حال تمرینات فشرده است تا نخستین اجرای این قطعات پس از 35 سال با کیفیتی مناسب انجام شود.

«محمدرضا درویشی» نیز بر این اجرا نظارت خواهد داشت.

بلیت این کنسرت در سایت www.iranconcert.com هم‌اکنون عرضه می‌شود. آکادمی موسیقی سونات و شهرکتاب‌های استان نیز بلیت این کنسرت را عرضه می‌کنند.

آوای «بادهای مخالف» در آمل

خبر دیگر حاکی از آن است که کنسرت موسیقی «بادهای مخالف» 23 و 24 ماه جاری در آمل برگزار می‌شود.

در این کنسرت «آرش زمانی»، «نوا سلیمانی»، «فؤآد قهرمانی»، «میلاد محمودی» و «امیرحسین نجفی» به عنوان نوازنده به اجرای موسیقی می‌پردازند و «حسن پاکیزه» نیز خواننده گروه است.

قطعات اجرا شده در این کنسرت توسط «آرش زمانی» و «امیرحسین نجفی» ساخته شده است.

برنامه در دو قسمت تکنوازی و گروه نوازی اجرا می‌شود. در بخش تکنوازی تار اجرا با نگرشی وفادارانه نسبت به ریشه‌های سنت تکنوازی در موسیقی ایران ساخته و پرداخته شده است. اما در عین وفاداری به آن، با این سنت به دیالکتیک می‌پردازد. مهم‌ترین عنصری که در این گفت‌وگو با سنت اجرای تکنوازی به مناظره می‌نشیند تلاش برای تأویل‌پذیر کردن کلیت اجرا است. به طوری که اثر ارائه شده برای مخاطب شناختنی

و تجربه‌پذیر باشد.

در بخش دوم تلاش بر یافتن چشم‌اندازهایی تازه برای افزایش امکانات بیانی موسیقی ایرانی است. این تلاش به صورت ارائه متفاوت عناصری از قبیل چند صدایی، روش سازبندی، دینامیک گذاری، فرم و پیوند شعر و موسیقی تجربه می‌شود.

«بادهای مخالف» قرار است از ساعت 18 روزهای 23 و 24 دی در سالن آمفی‌تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل واقع در اندیشه 49 اجرا شود. آموزشگاه‌های آوا، سمفونی و صراحی در آمل، شهر کتاب آمل و کتابفروشی شباویز این شهر، آموزگاه آریا در نور و آموزشگاه مهرگان در محمودآباد بلیت‌های این کنسرت را عرضه می‌کنند