يکشنبه 19 دی 1395-23:26

شخصیت ها و مدیران مازندران از آیت الله هاشمی می گویند

خلاء هاشمی جبران ناپذیر و نگران کننده است

بسته یکم/گفتگوی مازندنومه با فرمانداران سوادکوه شمالی و میاندورود، مدیرکل میراث فرهنگی مازندران و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران کشور + پیام های تسلیت جمعی از نماینده ها و مدیران دستگاه های اجرایی استان مازندران در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی.


 مازندنومه؛ سرویس سیاسی، کلثوم فلاحی: برخی شخصیت ها و مدیران استان مازندران در گفتگو با مازندنومه، دیدگاه ها و تالمات خود را نسبت به رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی بیان داشتند.

در زیر ابتدا نظرات محمدرضا منصوریان فرماندار سوادکوه شمالی، ارسطو قادری فرماندار میاندورود، دلاور بزرگ نیا مدیرکل گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی مازندران  و اسفندیار عشوری عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران کشور را می خوانید و در ادامه در همین زمینه چند پیام تسلیت از برخی نمایندگان و مسئولان استان از نظرتان می گذرد.

* محمدرضا منصوریان، فرماندار سوادکوه شمالی: خلاء هاشمی نگران کننده است

بسیار متاثر هستیم که یکی از ارکان انقلاب اسلامی را از دست دادیم که حامی و پشتیبان گرمی برای انقلاب و دوستداران نظام اسلامی بود. باید مراقب باشیم اتحاد و انسجام همچنان حفظ شود و از بیانات و رفتار آقای هاشمی درس بگیریم و فراموش نکنیم که ایشان همواره بر حفظ انقلاب تاکید داشتند.

خلاء ایشان بسیار سخت و نگران کننده برای ملت ایران است. امیدواریم گذشته، سرنوشت و بیانات آقای هاشمی، این خلاء را پر کند.

دوستداران آقای هاشمی می توانند با پشتیبانی از شخصیت های دیگری که همسو با آقای هاشمی بودند نبود ایشان را جبران کنند.

هاشمی وزنه سنگینی در جمهوری اسلامی و از اثرگذاران انقلاب بود که  برای نظام اسلامی زحمات بسیاری متقبل شد. به جرات می توان گفت او امیرکبیر دوم ایران بود.

هاشمی در مسائل توسعه سیاسی به ویژه در چند سال اخیر، نقش گویا و تاثیرگذار داشت. به همین دلیل کسانی که تمایلی به توسعه سیاسی و اقتصادی کشور نداشتند تحمل تفکراتش را نداشتند و با آن مقابله می کردند.

می توان گفت هاشمی در دو دهه اخیر پیش قراول اصلی در توسعه سیاسی کشور بود.

*ارسطو قادری، فرماندار میاندورود: خلاء هاشمی جبران ناپذیراست

هاشمی از یاران باوفای امام راحل و مقام معظم رهبری و از ثمرات نظام اسلامی و ناجی و یار مردم بود و صدای مردم را به گوش مسئولان می رساند. از برجستگی های هاشمی این بود که با مردم بود و با مردم رفت.

در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی از محوری ترین شخصیت های کشور بود و از همه دولت ها حمایت می کرد و حمایت ویژه ای از دولت یازدهم هم داشت.

مخالفان از ترور شخصی ایشان راه به جایی نبردند و رو به ترور سیاسی آوردند. مردم و چهره های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، نگران نبودشان هستند.

او تنظیم کننده حوزه های مختلف بود و به نوعی سر همه را کنار هم جمع می کرد. خلاء ایشان جبران ناپذیر است.

*دلاور بزرگ نیا، مدیرکل میراث فرهنگی مازندران: هاشمی برای بسیاری از فعالان سیاسی، پناهگاه و تکیه گاه بود

اگر ما نقش آفرینان سیاست ورزی و حوزه سیاسی را به چند گروه بشناسیم، باید بدانیم آقای هاشمی در کدام طیف قرار می گیرد.

معتقدم ایشان را باید جزو گلادیاتورهای سیاسی بشناسیم، چون نیروهای فعال سیاسی، سهم ارزنده ای در شکل دهی روند سیاسی دارند و چنین فردی وقتی در این مقام قرار می گیرد، قطعا در زمان بدرود حیات، خلا کوچکی نیست.

در هر جامعه ای تلاش برای دستیابی به یک زندگی دموکراتیک است و جوامع وقتی به این هدف دست می یابند که تکثر منابع قدرت سیاسی را باور کنند، احزاب در دنیا این نقش را بر عهده دارند.

تفکیک قوا از اصول قانون اساسی است و به آن اعتقاد داریم و چهره های سیاسی ممتاز هم چنین نقشی دارند، چون حوزه فعالیت های سیاسی را بر سر آحاد جامعه می گسترانند.

بی تردید هاشمی برای بسیاری از فعالان سیاسی، پناهگاه و تکیه گاه بود. چنین شخصیت هایی در تکثر منابع قدرت سیاسی، نقش بسیار مهمی دارند.

* اسفندیار عشوری، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران کشور: هیچکس نمی تواند جای هاشمی را پر کند

آیت الله هاشمی همیشه قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از ارکان اصلی نظام اسلامی بود و در مبارزات به همراه امام راحل نقش بسزایی در پیروی انقلاب داشت.

او در شورای انقلاب فرهنگی از مهره های کلیدی بود و در زمان جنگ به عنوان جانشین کل قوا و نماینده تام الاختیار امام راحل، نقش ویژه ای داشت.

بعد از ارتحال امام هم در کنار مقام معظم رهبری به عنوان رئیس جمهوری، نقش آفرینی کرد.

آسیب های بسیاری از جنگ باقی مانده بود و تنها کسی که می توانست کشور را جمع کند و در مسیر سازندگی قرار دهد آقای هاشمی بودند.

نقش هاشمی در اصلاح کشور و در شکل گیری روند اصلاحات در دوم خرداد و برگزاری انتخابات بی شائبه و سالم، مشخص است. وی بستر را برای اصلاحات در کشور فراهم کرد.

هاشمی امیرکبیری بود که در شب شهادت امیرکبیر، ملت ایران را تنها گذاشت. هیچکس نمی تواند جای هاشمی را پر کند. نقش هاشمی در همیشه تاریخ ایران مانند نام امیرکبیر زنده خواهد ماند و بدخواهان بدانند به فرموده امام راحل هاشمی زنده است تا نهضت زنده است.

هاشمی فردی اعتدال گرا و مصلحت اندیش و خواستار سرافرازی ایران اسلامی بود. به دور از جریانات سیاسی، همیشه و در مقاطع حضورش باعث می شد جمهوری اسلامی از انحراف فاصله بگیرد. او در تمام مقاطع در مجادلات سیاسی و کنش های اجتماع کشور مانند یک پدر رفتار می کرد.

ضایعه درگذشت ایشان را به ملت ایران و جمهوری اسلامی باید تسلیت گفت.

*پیام های تسلیت

پیام تسلیت نماینده بابل در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی:

با تاسف و تاثر ارتحال يار ديرين امام و انقلاب و رهبری حضرت آيت الله هاشمی رفسنجانی را محضر رهبری معظم انقلاب، ملت ايران و بيت شريف و همه علاقه مندان و ارادتمندان ايشان تسليت عرض می‌كنم.

نام هاشمی در تاريخ معاصر ايران به روشنی می‌درخشد. انقلابی بودن و ايثار و شهامت و عقلانيت و اعتدال هاشمی، بر كسی پوشيده نبود. او سياستمداری بود كه سياست را خردورزی و تدبير می‌آموخت.

از خداوند متعال، شادی روح آن فقيه مجاهد و سياستمدار برجسته و صبر و اجر برای بيت شريف ايشان مسالت می‌نمايم.

 علی نجفی خوشرودی، نماینده مردم شهرستان بابل در مجلس شورای اسلامی


پیام تسلیت فرماندار بابل:

 بانهایت تاسف و تالم رحلت جانگداز عالم مجاهد،یار و یاور امام راحل و  مقام معظم رهبری فقید سعید عالم جلیل القدرآیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی ، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را به محضر مبارک  آقاامام زمان(عج)، مقام معظم رهبری و مردم شریف ایران اسلامی تسلیت عرض می نمایم.

تاریخ بزرگ انقلاب شکوهمند اسلامی، خاطرات مجاهدت های فراوان  و اسارت آن عالم نستوه را همواره در یاد خواهد داشت.

از خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات و برای بیت گرانقدرشان اجر و صبر جزیل مسئلت دارم.

محمد تقی عباسپور
معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان بابل

پیام تسلیت نماینده شرق مازندران:

روح بلند و ملكوتى حضرت آیت الله  هاشمى رفسنجانى يار با وفاى امام خمينى (ره) و رهبر فرزانه انقلاب به خدا پيوست.

اينجانب اين مصيبت بزرگ را به محضر رهبر معظم انقلاب و مردم متدين و انقلابى ايران اسلامى تسليت عرض نموده و از خداى بزرگ  ميخواهم روح ملكوتى آن عزيز را با امام بزرگوار و شهيدان محشور گرداند.

على محمد شاعرى، نماينده مردم شريف بهشهر، نكا و گلوگاه و رئيس كميسيون كشاورزى مجلس شوراى اسلامى.


پیام تسلیت فرماندار ساری:

مجاهد نستوه، فرزند انقلاب، یار حضرت امام و رهبری، جان به جان آفرین تسلیم کرد و خیل دوست‌داران حضرت الله آیت هاشمی در غم و اندوه از دست دادن آن یار سفر کرده، لباس ماتم به تن کردند.

روحانی انقلابی و مجاهدی که عمر پربرکت خود را صرف خدمت به انقلاب کرد، مبارزی که زندان های رژیم طاغوتی را در راه پیروزی انقلاب به جان خرید و از هر آن چه در توان داشت در این راه دریغ نکرد.

خدمات آیت الله هاشمی بر ملت ایران پوشیده نیست و مردم به درستی از تلاش های این فرزند انقلاب، مطلع و آگاه هستند.

پس از ارتحال امام راحل، غم درگذشت آیت الله هاشمی،  ماتمی بزرگ برای ملت ایران است.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به مناسبت رحلت آیت الله هاشمی، از درگاه خداوند منان، علو درجات را برای آن بزرگمرد انقلابی، خواستارم.

احمد حسین زادگان
فرماندار ساری


پیام تسلیت نماینده ساری:

خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی موجب تاسف و تالم خاطر گردید. مردی بزرگ، آموزگار صبر و اعتدال که صفت یار دیرین اما و رهبری الحق برازنده ایشان بود. این ادعا را تاریخ انقلاب بارها و بارها ثابت کرده است.

اینجانب مصیبت وارده را به رهبر معظم انقلاب، همه دوستداران نظام مقدس جمهوری اسلامی و خانواده ایشان تسلیت عرض کرده و از درگاه احدیت برای آن مرحوم مغفور، رحمت واسعه و برای بستگان صبر و اجر مسئلت می کنم.

محمد دامادی
نماینده مردم ساری و میاندورود
رئیس مجمع نمایندگان مازندران


پیام تسلیت نماینده قائم شهر:

خبر ارتحال عالم مجاهد و یار دیرین امام و رهبری، ضایعه ای اسفناک برای یاران امام راحل و دلدادگان به خلف صالح ایشان، امام خامنه ای تلقی گردیده و شخصیت انقلابی و وابستگی او به نیروهای انقلاب و خاطرات شیرین از او در  ذهن و دل هسته های اولیه انقلاب اسلامی و رزمندگان ارزشمند دوران دفاع مقدس و دیگر کارنامه های قابل قبول او در طول دوران مباره با رژیم شاه و حوادث بعد از انقلاب، نام او را در تاریخ ایران و انقلاب اسلامی تثبیت و ماندگار نموده است.

 روحش شاد باد.
اللهم اجعل عواقب امور خیرا

سید علی ادیانی
نماینده مجلس شورای اسلامی


پیام تسلیت حزب مردمسالاری مازندران :

ماییم و غم یار و شب تار و دگر هیچ...

بدخواهان بدانند هاشمی زنده است چون نهضت زنده است.
 امام خمینی (ره)

دلم که می گیرد یاد امام آرامم می کند.
  آیت ا... هاشمی

روح یار دیرین امام(ره)و همراه همیشگی رهبری معظم انقلاب به ملکوت اعلی پیوست.

همگان هاشمی را می شناسند؛ مرد مبارزه در روزهای سخت، اسطوره مقاومت، رزمنده ای شجاع، رییس مجلسی قانونمند، سردار سازندگی، خار چشم دشمنان داخلی و خارجی، رکن رکین انقلاب و نظام، حامی رهبر معظم انقلاب و دلسوز ملت شریف ایران.

آری این چنین بود عزیزان...

بدین وسیله حزب مردم سالاری استان مازندران ارتحال جانگداز عالم و سیاستمدار وارسته، حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی را به پیشگاه حضرت ولی عصر (عج) و رهبر معظم انقلاب و هم میهنان آزاده تسلیت و تعزیت عرض می دارد.

امید آن است خداوند متعال ایشان را با شهدا، امام شهدا، ائمه اطهار(ع)

 و یاران شهیدش محشور بفرماید.

ان شاءالله تعالی

حزب مردم سالاری استان مازندران