شنبه 25 دی 1395-9:2

حاشیه های جشن هفتم نیما در نوشهر

دردسرهای یک جشن

در بسته مازندنومه به حواشی هفتمین شب نشان نیما می پردازیم. ابتدا از واکنش مسئولان نوشهری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با خبر می شویم، سپس به بیانیه موسسه مردم نهاد نیما اشاره و در پایان نیز یک یادداشت تقدیم مخاطبان می کنیم. این گزارش را بخوانید.


 مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: هفتمین شب ملی نشان نیما یوشیج -شاعر پرآوازه ایران و پدر شعر نو- شامگاه پنجشنبه 16 دی ماه با حضور هنرمندان و ادب دوستان ایران در سالن بندر نوشهر برگزار شد.

در این همایش حسین علیزاده، محمود دولت‌آبادی، هادی مرزبان، خسرو سینایی و شمس لنگرودی  تجلیل شدند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری مازندران، نماینده مردم نوشهر چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی، فرماندار نوشهر و جمعی دیگر از مسئولان استانی و شهرستانی نیز در این آیین حضور داشتند.

فردای مراسم، امام جمعه نوشهر انتقاد به جشن را کلید زد و از شهرداری و شورا به خاطر کمک مالی به مراسم(که بعدا" این کمک مالی تکذیب شد) و البته برگزارکنندگان آن واکنش نشان داد.

حجت الاسلام محمود مشایخ 17 دی ماه گفت: «زن معلوم الحال، مرد معلوم الحال، سابقه و اندیشه شان در داخل و خارج از استان مشخص، روی سن می آیند و آن خلاف شع بین را انجام می دهند. چه قدر تلفن به من زدند، چه قدر مراجعه به من کردند، اقای شورا شهر، اعضای شورای شهر، کجای کار هستید؟ چرا رواج بی عفتی در شهر؟ چرا دل مومنین شهر را به درد می آورید؟ آیا شب نیما مصوب جلسه فرهنگ عمومیه؟ دنبال کنسرت بروید فقرای شهر شما سیر می شوند؟...»

امام جمعه نوشهر با بیان اینکه از این برنامه و شنیدن اتفاقاتی که در این برنامه روی داد رنج بسیار بردم، اظهار کرد: سال نخست برگزاری این همایش نبود، بنابراین نشان می داد برگزارکنندگان از تجربه زیادی برخوردار بودند اما این داستان ها بارها تکرار شده است.

حجت الاسلام مشایخ گفت: این برنامه و این میزان هزینه چه نفع و سودی برای این شهر دارد و موسسه نیما در چه جایگاهی از برنامه های شهرستانی و استانی قرار دارد که این گونه برنامه ها را بدون نظارت برگزار می کند؟

*موضوع چه بود؟

به گفته آنانی که در نشان نیمای هفتم حضور داشتند، جشن امسال از نظر میزان استقبال، کنداکتور، ریتم، نظم و محتوا از سال های گذشته پربارتر و بهتر و البته به همان اندازه حاشیه ها نیز افزون تر بود.

«خلاف بین» ای که امام جمعه محترم نوشهر به آن اشاره داشت مربوط به روی سن آمدن محمود دولت آبادی -نویسنده شهیر ایرانی- و دست دادن او با مجری برنامه -رویا نونهالی- بود؛ حرکتی پیش بینی نشده که باعث غافلگیری حاضران و برگزارکنندگان مراسم هم شد.

*واکنش ها علیه مراسم، فاز تازه ای پیدا کرد

پس از موضع گیری امام جمعه نوشهر، ابتدا مسئولان شهری و سپس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به این مراسم واکنش نشان دادند.

شهردار نوشهر در توضیح سیل انتقادات به وی و شورای شهر در باره برنامه شب نشان نیما گفت: این برنامه توسط دستگاه‌های متولی مجوز داده شد و شهرداری نیز در این برنامه تنها به عنوان یک مدعو حضور داشت و هیچ دخل و تصرفی در نحوه اجرای برنامه نداشت.

شهردار نوشهر -فرهاد بني شيخ الاسلامي- بیانیه ای هم صادر کرد که لحن آن بیشتر به بیانیه برخی گروه های خاص سیاسی مشابهت داشت و در بخشی از آن ضمن محکوم کردن مراسم نیما، آمده: «در هفته اخير در غالب يك برنامه تحت عنوان شب نشان نيما كه قرار بود اين فرهنگ پاس داشته شود، متاسفانه شاهد هنجار شكني بوديم كه موجب تالم خاطر مومنين و متدينين و خانواده معظم شهدا و روحانيت معظم شده بود كه برخود فرض مي دانم ضمن ابراز انزجار از اين عمل قبيح با همه شهروندان و جامعه ديني عهدي ديگر ببنديم كه با هر گونه هنجار شكني و اقدام خلاف شرع مقدس در شهر مقابله جدي داشته باشيم و در راه اعتلاي فرهنگ ديني و اسلامي تحت زعامت ولي فقيه حضرت امام خامنه اي كوشا باشيم.»

شورای شهر نوشهر نیز در بیانیه خود خبر داد که شایعه پرداخت کمک 61 میلیون تومانی به این جشن کذب است و اولویت شورا در این شهر مسایل عمرانی و آموزشی و بهداشتی است، نه امور فرهنگی!



در ادامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران هم که مجوز صفر تا صد جشن را صادر کرده بود و مدیرکل و برخی مسئولان و کارمندان آن نیز در مراسم حضور داشتند، بیانیه ای صادر کرد و در مقام مدعی العموم در ردیف منتقدان و معترضان مراسم قرار گرفت و تازه قصد برخورد را نیز دارد!

در متن این بیانیه ابتدا توضیح واضحات داده اند که جشن نیما، توسط بخش خصوصی اجرا شده تا مبادا پای ارشادیون به این ماجرا کشیده شود. سپس نوشته اند: «دوره‌ی هفتم «همایش شب نشان نیما» همچون شش دوره‌ی گذشته‌ی آن در سال‌های پیشین، از ساختاری کاملاً غیردولتی برخوردار بوده و برگزارکنندگان، اقدام به طی تشریفات اداری و اخذ مجوز رسمی از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و سایر دستگاه‌های ذیربط نمودند.

لیکن متأسفانه برخی اقدامات صورت‌گرفته در برنامه‌ی اجرا شده، فراتر از مجوز صادره و خارج از موارد مورد تعهد مؤسسه مذکور بوده است که این اداره‌کل، اقدامات مقتضی را در این خصوص، در دستور کار قرار داده است.

دعوت از میهمانانی خارج از لیست اعلام شده و بی‌توجهی به مجوز صادره از سوی مؤسسه برگزارکننده، در کمال تأسف منجر به بروز فضایی مغایر با چارچوب‌های فرهنگی در همایش مورد اشاره گردید که اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، پس از بررسی تمامی ابعاد و پیگیری دقیق موضوع، برخوردهای قانونی لازم را با مؤسسه مردم‌نهاد نیمایوشیج نوشهر به‌عنوان برگزارکننده‌ی این برنامه انجام خواهد داد.»

از قرار همه پشت یک موسسه غیردولتی که 7 سال پیاپی است مراسمی بزرگ را در مازندران اجرا می کند، خالی کرده اند.  آن هم به خاطر موضوعی که ناخواسته پیش آمد و جزء برنامه های بانیان جشن نبود.

*موسسه نیما بیانیه صادر کرد

در پی واکنش های چند روز اخیر، موسسه مردم نهاد نیما یوشیج پیرامون هفتمین آیین ملی شب نشان نیما بیانیه ای صادر کرد.

در ابتدای بیانیه ضمن اشاره به آیه 10 سوره المزمل: «و بر آنچه می گویند شکیبایى کن و از آنان به نیکویى دورى کن» در 9 بند توضیحاتی ارائه شده است. متن کامل بیانیه بدین شرح است:

1- همایش شب نشان نیما بصورت سالانه، یک شب در سال با حضور هنرمندان، فرهیختگان، مدیران شهرستانی، استانی و ملی از سوی موسسه مردم نهاد فرهنگی هنری نیما یوشیج در شهرستان نوشهر برگزار گردیده و هفتمین دوره آن در روز پنج شنبه مورخ 16 دی ماه در سالن اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران- نوشهر برگزار شد.

2- تمامی ریز برنامه ها و هنرمندان شاخص ملی(5نفر) که نشان نیما دریافت نموده و هنرمندان استانی که مورد تقدیر قرار گرفته به همراه سایر برنامه های فرهنگی، طی یک تقاضا از سوی موسسه به شماره 56-95 مورخ 2/9/95 و نامه شماره 1431/27 مورخ 24/7/95 اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشهر به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران ارسال و آن اداره کل با نامه شماره15122/17 مورخ 27/7/95 مجوز اجرای برنامه را صادر نموده و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشهر به عنوان متولی و دستگاه ناظر بر فعالیت های فرهنگی و هنری شهرستان، طی نامه شماره 1460/27 مورخ 8/8/95 مجوز اجرای هفتمین شب نشان نیما را به اینجانب ابلاغ نمودند.

در چند روز اخیر یک بیانیه کذایی با زیرنویس روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران صادر گردیده، که از همین جا به صورت رسمی اعلام نموده که این بیانیه، کذب و خلاف واقع بوده و خواستار ورود دستگاه قضایی و امنیتی برای روشن شدن موضوع و تنویر افکار عمومی می باشیم. البته اسناد و مدارک مستدل، محضر مسوولین محترم تقدیم گردیده است.

تمامی ریزبرنامه ها با مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و ریاست محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشهر تنظیم گشته و حتی شب قبل از مراسم، مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی قصد دیدار با مهمانان را داشته که میسر نشد. درضمن از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، بارها درخواست شده که با مهمانان اصلی همایش(اساتید: محمود دولت آبادی، حسین علیزاده، شمس لنگرودی، هادی مرزبان و خسرو سینایی) صحبت نموده و شرایط حضورشان را در همایش نیما در شهرستان نور که در صبح همان روز برگزار گردیده، فراهم نماییم که پس از طرح مسئله، با مخالفت هنرمندان مذکور مواجه شده شد.

3- در مورد بیت المال و اکاذیب مطروحه، نامه رسمی شورای اسلامی و شهرداری نوشهر، مبین حقایق می باشد.

4- در مورد حضور خانم فاطمه معتمدآریا: ایشان به همراه آقایان علی بوستان(موزیسین) و سهراب سلیمی(پیشکسوت تئاتر) از همراهان استاد حسین علیزاده بودند. در شب نشان نیما هیچ تقدیری از ایشان صورت نپذیرفت. فیلم مراسم و گواهی مخاطبان، مبین صحت این موضوع می باشد.

5- اعضای برگزارکننده شب نشان نیما، خود از خانواده جانباز و ایثارگر بوده که حفظ آرمان های اسلام و نظام از دغدغه های اصلی آنها بشمار می آید و این مهم را سالانه در آیین ملی شب نشان نیما با تقدیر از جانبازان هشت سال دفاع مقدس ثابت نموده اند.(تجلیل از جانبازان سرافرازی چون شهیدان زنده سردار علی اعظم کابلی، غلامعلی کیا و فریدون محمدجانپور و ... در همین آیین شب نشان نیما صورت پذیرفته است)  بارها اعلام نمودیم شب نشان نیما، شب احترام به معرفت، اندیشه، هنر و ادب ایرانی و اسلامی است ولاغیر.  این شب نشان نیما، هر ساله جهت پاسداشت معلم هنر و اندیشه نوین ایران زمین، نیما یوشیج، در چهارچوب موازین قانونی و اسلامی برگزار خواهد گردید، حتی در یک جمع خصوصی و در منزل شخصی یکی از اعضای هیات مدیره.

6- اما درباره انجام اشتباه سهوی در دست دادن استاد محمود دولت آبادی با یک خانم بر روی صحنه. برای شناختن محمود دولت آبادی می توان به کتابفروشی های شهر مراجعه نموده و با خواندن آثاری که در تیراژهای بالا در نظام جمهوری اسلامی ایران در همه این سال ها چاپ شده و در اختیار مخاطبان قرار گرفته، به هنر ایشان پی برد. ایشان از دسته ادیبانی است که مقام معظم رهبری هم آثارشان را مطالعه نموده و در مورد آثارشان نظر ارائه نموده اند. ایشان بر روی صحنه کار خلاف شرع اسلامی و عرف موجود انجام داده و این روزها مورد اتهام می باشند. طبق قانون، محاکم قضایی و سایر دستگاههای ذیربط می توانند ایشان را احضار نموده و برخورد قانونی را اعمال نمایند. اعضای هیات مدیره بنیاد نیما یوشیج، همگی تابع دین اسلام و قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران می باشند.  

7-  مخاطبان این مراسم در کنار هنرمندان و فرهیختگان محترم، فرماندار نوشهر و کلاردشت، نماینده محترم مردم، مدیرکل سیاسی استانداری مازندران، اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری نوشهر، برخی از مدیران شهرستانی و استانی دیگر، کارکنان برخی از ادارات شهرستان بوده و مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه ریاست محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشهر تا پایان همایش در آن حضور داشته و می توانند بصورت صادقانه، نقطه نظرات خود را پیرامون روند اجرای همایش بیان نموده و در صورت وجود ایرادی خلاف مجوز صادره و عرف رایج در طول چهار ساعت از اجرای برنامه می توانستند برنامه را ترک نموده و یا در همان لحظه برخورد قانونی را اعمال نمایند.

8- امام جمعه محترم (که اعضای هیات مدیره موسسه مردم نهاد نیما یوشیج ارادت ویژه به ایشان داشته و در طول سالیان اخیر، حداقل سالی یک مرتبه جهت همفکری و مشورت محضرشان حضور می یافتند) فرمودند برای اجرای برنامه های فرهنگی باید از شورای فرهنگ عمومی مجوز بگیریم. این آیین، هفت سال پیاپی در حال برگزاری می باشد و اگر قانون بر این منوال می باشد با کمال افتخار درخواست برگزاری هشتمین شب نشان نیما را به شورای فرهنگ عمومی تقدیم خواهیم کرد. اما یک پرسش بنیادین وجود دارد: اگر این یک قانون است چرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول این هفت سال تخطی نموده و درخواست موسسه را جهت اجرای برنامه به شورای فرهنگ عمومی ارجاع نداده است؟   

9- در پایان اعلام نموده برخی از واکنش های صورت گرفته از سوی دستگاه ها و عوامل ذیربط، غیرصادقانه و خلاف واقع بوده که منجر به ارائه نظرات و انتقادات عجولانه و شتابزده از سوی برخی از عزیزان شده است. در آینده، حقایق روشنی،   آشکار خواهد گردید.

*نیما را قربانی نکیم

عباس مهدوی -روزنامه نگار- نیز امروز یادداشتی نوشت که در بخشی از آن آمده: «...در برنامه امسال حاشیه ای روی داد که موجب شد تا شرایط برای انتقاد برخی چهره های اصولگرا فراهم شود. یکی از چهره های دعوت شده به مراسم امسال استاد محمود دولت ابادی بود. وی هنگامی که به روی سن رفت با دو خانم دست اندرکار این برنامه دست داد. همین اقدام موجب شد تا زمینه برای انتقاد از "هفتمین شب نشان نیما" فراهم شود.

این اقدام دولت آبادی بی تردید بدون اطلاع دست اندرکاران برنامه انجام شد و کسی از آن مطلع نبود. هیچ یک از حامیان برنامه هم موافق این اقدام نیستند و آن را منطبق با عرف و شرع نمی دانند.

اما سناریو سازی برای این رویداد که این برنامه همزمان با سالروز کشف حجاب توسط رضاخان و با حضور میهمانان معلوم الحال انجام گرفته، دور از انصاف و شان حاضران و متولیان است.

اقدام خلاف شرع یک نفر را نباید به تمامی برنامه و رویکرد ارزنده ای که دارد، نسبت داد. تجلیل از استاد دولت ابادی در دوران احمدی نژاد و عکس های یادگاری وزیر اصولگرای وی با این شخصیت ادبی، اقدامی برای دلجویی از چهره های فرهنگی محسوب می شد، اما امروز با آن مخالفت می شود!

این برخورد دوگانه با عرصه فرهنگ دور از نگاه عمیق و کم نظیر رهبر فرزانه انقلاب است. اظهار نظر ایشان مبنی بر تدین و دینداری نیما یوشیج قابل تامل و جالب توجه است.

رهبر انقلاب در کتاب "پرسش ها و پاسخ ها"در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان که درباره علاقه مقام معظم رهبری به شاعران معاصر پرسیده است با صراحت گفته اند که هیچ کدام از شاعرانی که در شعر نو می پسندم، صفای "نیما" را ندارند.

نکته قابل تامل دیگر ماجرای تاخت و تاز به "شب نشان نیما" ربط دادن فقر و مشکلات مردم اقتصادی مردم و نوشهری ها به این برنامه است.

 محکوم کردن دست دادن روی سن از سوی امام جمعه نوشهر خواست همه ی دلسوزان است. اما هر چی گشتیم میان یک برنامه فرهنگی کوچک و سالانه با فقر و بدبختی مردم نوشهر نقطه مشترکی نیافتیم.

بی پولی بیمارستان نوشهر، بی زمینی اداره بیمه سلامت نوشهر، وجود فقیر در شهر و کسانی که صورت شان را با سیلی سرخ می کنند، مواردی است که امام جمعه این شهر برای نکوهش و مذمت جشن نشان نیما بیان کرده است.

گویا ده ها همایش و کنفرانس بی سرانجام و هزینه های میلیونی انتخاباتی و ریخت و پاش های تفریحی و اقامتی مدیران پایتخت نشین در نوشهر و سایر موارد که از ذکر آن خوداری می کنیم در جلوگیری از فقر مردم این شهر نقشی نداشته و فقط یک رویداد فرهنگی در تضاد با فقر قرار دارد!

شب نشان نیما رویدادی دولتی نیست. حاصل دغدغه جمعی از جوانان و فرهیختگان نوشهری و مازندرانی است که قرار نیست با هزینه ناچیز خود محل رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی نوشهر باشد.

یادواره ای برای یکی از مفاخر مازندرانی است که باید نقاط ضعف و کاستی هایش را رفع کرد، نه انکه زمینه دلسردی و پرونده سازی برای جمعی را رقم زد که سرمایه های فرهنگی این استان و شهر محسوب می شوند. نوشهر میزبان شایسته ای برای این رویداد ملی است و نباید به آن خدشه وارد کرد.