يکشنبه 26 دی 1395-10:33

فرمانده نیروی انتظامی مازندران:

کانال های تلگرامی را رصد می کنیم/532 سفره خانه پلمپ شد

سردار سید محمود میرفیضی: در حال جایگزینی جرائم از فضای فیزیکی به فضای مجازی هستیم/ در کشور 46 میلیون کاربر فضای مجازی داریم که 29 میلیون نفر جوانان هستند/14 هزار قلیان از سفره خانه ها جمع و 532 سفره خانه پلمپ شدند/ نزاع و درگیری فردی 22 درصد کاهش داشته است/ در نزاع دسته جمعی 71 درصد کاهش داشتیم/ تا چه زمانی باید از ابزار سنتی و حضور پلیس استفاده کنیم؟ سیستم باید هوشمند شود/ رصد کانال های تلگرامی انجام می شود. ساماندهی کانال های تلگرامی با حداقل 5هزار عضو از سوی ارشاد انجام می شود/ در حوزه عفاف و حجاب 26 دستگاه مسوولیت دارند و پلیس در ردیف آخر قرار دارد.


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: سردار سید محمود میرفیضی در نشست خبری اظهار کرد: از مهم ترین رده های نیروی انتظامی، معاونت اجتماعی است.

وی با بیان اینکه رسانه ها به عنوان دیده بان می توانند به ناجا کمک کنند، افزود: نیازمند نقد و نظارت رسانه ها در انجام ماموریت های ناجا هستیم.

فرمانده انتظامی مازندران گفت: با توجه به سرعتی که در فضای مجازی و ارتباطات در این حوزه وجود دارد در حال جایگزینی جرائم از فضای فیزیکی به فضای مجازی هستیم. در کشور 46 میلیون کاربر فضای مجازی داریم که 29 میلیون نفر از جوانان هستند.

این مسئول با اشاره به اینکه 35 درصد از پرونده های فتا مربوط به برداشت غیرمجاز، است، اضافه کرد: هتک حیثیت 28 درصد، کلاهبرداری 10 درصد و  هک سایت 8.5 درصد جرائم فضای مجازی را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه نزدیک به 473 میلیارد تومان ارزش کلاهبرداری بوده که کشف شده است، تصریح کرد: در این زمینه 845 نفر دستگیر شدند.

میرفیضی با بیان اینکه در وقوع قتل 32 پرونده داشتیم که شاهد کاهش 25 درصدی هستیم، ادامه داد: تاکنون فقط 2 مورد از قتل ها کشف نشده است.

وی با اشاره به اینکه در مجموع وقوع سرقت ها یک درصد کاهش داریم، خاطرنشان کرد: مردم و دستگاه ها با انجام موارد حفاظت فیزیکی نقش موثری در مقابله با سرقت دارند.

فرمانده انتظامی مازندران با بیان اینکه در 9 ماه اخیر 80 هزار بازدید از واحدهای صنفی داشتیم و 11 هزار مورد اخطار پلمپ دادیم و 5851 مورد پلمپ شدند، اظهار کرد: 14 هزار قلیان از سفره خانه ها جمع و 532 سفره خانه پلمپ شدند.

این مسئول با بیان اینکه نزاع و درگیری فردی 22 درصد کاهش داشته است، افزود: اگرچه آمار نزاع کاهش یافته  اما آمار خوبی برای استان نیست، در نزاع دسته جمعی 71 درصد کاهش داشتیم.

میرفیضی با اشاره به اینکه 66 درصد افزایش دستگیر شدگان متهمان مواد مخدر داریم، گفت: 93 باند در این زمینه متلاشی شده، 171 درصد افزایش دستگیری خرده فروشان و 134 درصد افزایش دستگیری معتادان داریم. 1147 طرح در این زمینه انجام شده است. 1543 دستگاه خودرو هم توقیف شد.

وی با بیان اینکه ترافیک و تصادفات از موضوعات اصلی مازندران است، تصریح کرد: جزو 3 استان نخست کشور در تردد خودروها هستیم. کاهش 8 درصدی تصادفات برون شهری و درون شهری، کاهش 6 درصدی تصادفات منجر به فوت، کاهش 14 درصدی کشته شدگان حوادث رانندگی را در استان داریم.  بیشترین آمار کشته شدگان حوادث درون و برون شهری 47 درصد مربوط به عابر پیاده و 22 درصد موتورسواران است. سال گذشته 602 و امسال 516 کشته داشتیم.  موضوعات ترافیکی استان، ملی است و باید تدبیر ملی شود.

*سیستم باید هوشمند شود

این مسئول در پاسخ به سوال مازندنومه مبنی بر وضعیت افسارگسیخته ترافیکی مرکز استان، اظهار کرد: وضعیت ترافیکی نه فقط در مرکز استان بلکه در سراسر استان این گونه است. یکی از دلایل وضعیت ترافیکی، مردم هستند. چرا در جایی که چراغ هم داریم باید مامور انتظامی حضور داشته باشد تا وضعیت ترافیکی رعایت شود. همانظور که از پلیس این انتظار وجود دارد قانون را رعایت کند از مردم انتظار داریم وظیفه شهروندی خود را رعایت کنند.

فرمانده انتظامی مازندران ادامه داد: بسترهایی که باید ایجاد می شد انجام نشده است. در ساماندهی وضعیت ترافیکی، مدیریت شهری و تجهیزات هوشمند و عامل انسانی باید در کنار همدیگر قرار گیرند.

وی ادامه داد: طرح کوتاه مدت و بلند مدت برای ساماندهی وضعیت ترافیکی تهیه کردیم. شکل هندسی شهر به گونه ای است که به هر شکل بخواهیم وضعیت ترافیکی را ساماندهی کنیم با مشکلاتی مواجه هستیم.

میرفیضی با بیان این که اقدامات همسو باید انجام دهیم، افزود: نیازمند همکاری مردم هستیم. تا چه زمانی باید از ابزار سنتی و حضور پلیس استفاده کنیم؟ سیستم باید هوشمند شود که عین عدالت است و هر فردی تخلف کند، تخلف ثبت می شود.

فرمانده انتظامی مازندران تصریح کرد: بیشترین رانندگانی که تصادف کردند بین 30 تا 40 سال قرار دارد که شامل 31 درصد است. 13 درصد از تصادفات از ساعت 12تا 14 ، همچنین 13 درصد از ساعت 16تا  18   و 15 درصد هم از ساعت 18تا 20 درصد اتفاق افتاده است.

*شهروندان رضایت 96 درصدی از ناجا دارند

وی با اشاره به اینکه شهروندان رضایت 96 درصدی از ناجا دارند، گفت: 444 هزار و 444 مورد تماس با مرکز فوریت های پلیسی داشتیم. مردم موارد اورژانسی را با مرکز فوریت های پلیس در میان گذارند.

میرفیضی ادامه داد: از میان دستگیر شدگان 26 درصد بین 15تا 24 سال، 64 درصد بین 25 تا 39 سال، 89 درصد بیکار، 31 درصد متاهل و 75 درصد مرد هستند.

میرفیضی افزود: پرونده سایت دیوار آخرین پرونده ای است که در حوزه فضای مجازی اتفاق افتاد و 3 نفر از متهمان دستگیر شدند و  پرونده در حال بررسی است. به عنوان مثال، متهمان در سایت دیوار یک تبلت را برای فروش بارگذاری می کردند و وقتی فردی برای ثبت نام اقدام می کرد دیگر به شخص پاسخگو نبودند و وسیله خریداری شده را برای افراد ارسال نمی کردند.

وی با بیان اینکه رصد کانال های تلگرامی انجام می شود، گفت: ساماندهی کانال های تلگرامی با حداقل 5هزار عضو از سوی ارشاد انجام می شود.

میرفیضی تصریح کرد: 80 درصد از تیراندازی ها منجر به دستگیری شده و نسبت به سال گذشته، این موارد جرائم کاهش داشتیم. اغلب تیراندازی ها به دلیل اختلافات است.

میرفیضی ادامه داد: طرح جمع آوری سلاح را در استان انجام دادیم و 3 باند که در این حوزه فعالیت می کردند، دستگیر شدند.

این مسئول خاطرنشان کرد: نصب دوربین در اماکن صنفی تا 60 درصد به کاهش وقوع جرم کمک می کند.

وی گفت: در حوزه امر به معروف، اعتقاد داریم اقدامات نرم باید انجام شود. امر به معروف وظیفه همه است. حتما نباید در همه موارد پلیس دخالت کند. در حوزه عفاف و حجاب 26 دستگاه مسوولیت دارند و پلیس در ردیف آخر قرار دارد.