دوشنبه 11 بهمن 1395-12:56

استاندار مازندران در نشست خبری عنوان کرد:

چون فراجناحی هستم انتقاد می کنند/ تغییر مدیریت مرکز اسناد به دلیل بازنشستگی بود

ربیع فلاح جلودار: جاده سوادکوه تا پایان سال به اتمام می رسد/ با تفکر اعتدالی سعی کردیم از همه ظرفیت ها استفاده کنیم. چون فراجناحی مدیریت می کنیم انتقاداتی به این کار ما دارند/ وقتی در استان هنوز یک منطقه آزاد نداریم چگونه سه منطقه را با هم مطرح کنیم؟/ تغییر مدیریت مرکز اسناد و کتابخانه مازندران به دلیل بازنشستگی بود.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، کلثوم فلاحی: ربیع فلاح در آستانه سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نشست خبری اظهار کرد: هاشمی رفسنجانی از ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی بود و درگذشت این عالم بزرگوار را تسلیت عرض می کنم. همچنین آرزوی علو درجات برای شهدای ساختمان پلاسکو را از خداوند خواستاریم.

وی افزود: رسانه ها در همه جلسات ما حضور داشتند و موضوع محرمانه ای با رسانه ها نداریم. پاسخگوی موارد مطرح شده از سوی رسانه ها بودیم و با همکاری متقابل، تاکنون با هم فعالیت کردیم و در آینده هم باید در کنار هم باشیم.

استاندار مازندران گفت: از سال 92 تاکنون 5 هزار و 563 پروژه به ارزش 4هزار 513 میلیارد تومان افتتاح کردیم. 622 میلیارد تومان از سوی دولت اعتبار ارزش افزوده به پروژه ها به شهرداری استان کمک شده است.

 این مسئول تصریح کرد: در سفر رییس جمهور 991 میلیارد تومان اعتبار برای استان درنظر گرفته شد. تاکنون 755 میلیارد تومان از اعتبارات ملی و استانی دریافت کردیم. همه اسناد خزانه جذب شده و بازگشت اعتبار نداریم.

فلاح با بیان اینکه این روزها برای کشور سرنوشت ساز است و همه جای استان، پروژه های زیربنایی در دست اجرا است، ادامه داد: جایی از استان نداریم که کارهای عمرانی انجام نشده باشد اگرچه که کمی دیر انجام شده باشد. تا پایان سال مالی هم بقیه اعتبارات جذب می شود. در دهه فجر امسال هم  758 پروژه با اعتبار 681 میلیارد تومان در استان به بهره‌برداری می‎رسد.
وی با اشاره به اینکه مازندران جزو پیشگامان اقتصاد مقاومتی در کشور بوده است، خاطرنشان کرد:  در بسته رونق اقتصادی تا دیروز 939 طرح به مبلغ 393 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردیم. جزو استان های برتر در این حوزه و جزو 6 استان برتر در اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی هستیم.

استاندار مازندران با بیان اینکه دولت با سختی توانسته این تسهیلات را تامین کند، اظهار کرد: برای اینکه این تسهیلات به هرز نرود و در جای خود هزینه شود  نظارت دقیق در این زمینه داشتیم تا به افراد محق تسهیلات پرداخت شود. پس از پرداخت تسهیلات هم هیات نظارت بر نحوه هزینه کرد این تسهیلات، تشکیل دادیم.

این مسئول با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 71 درصد از تسهیلات دریافت کنندگان، موفق عمل کردند، افزود: 29 درصد باقی مانده هم در حال فعالیت برای رسیدن به عملکرد موفق هستند. حدود 16 درصد اشتغال زایی در این واحدها افزایش یافته است.

فلاح با بیان اینکه بیکاری از چالش های استان است، گفت: از سال 93 رونق اقتصادی و اشتغال زایی، شعار ما برای رفع این معضل بوده است. مازندران استانی است که تعداد تحصیل کردگان بیشتری نسبت به سایر استان ها به ویژه در بحث بانوان دارد.

این مسئول با بیان این که امسال 1.3 درصد کاهش بیکاری داشتیم، افزود: در مازندران مشکل بیکاری، اشتغال دانش آموختگان است و برای سایر سطوح مشکلی وجود ندارد و حتی در فصل کشاورزی، از سایر استان ها برای اشتغال به مازندران می آیند.

وی با اشاره به اینکه بحث ساخت و سازهای بی رویه در اراضی زراعی و باغی را متوقف کردیم، تصریح کرد: قانون برای ساخت و ساز جلگه و کوهستانی اکنون به یک شکل است در صورتی که باید متفاوت باشد.

استاندار مازندران با بیان اینکه معادن در گذشته مورد توجه نبوده است، ادامه داد: پنجره واحد هم برای فعالان حوزه های مختلف اقتصادی و گردشگری در مازندران فعال است.

این مسئول با اشاره به اینکه کاهش آسیب های اجتماعی را در استان شاهد هستیم، خاطرنشان کرد: امسال رشد طلاق را در استان کاهش دادیم.

وی ادامه داد: در طرح دریا امکانات خاصی به ما داده نشد اما به امکانات استان توانستیم 63 درصد کاهش غریق داشته باشیم.

فلاح با بیان اینکه در حوزه برنج توانستیم مدیریت خوبی داشته و از تولید داخلی حمایت کنیم، اظهار داشت:  مشکل سرمای امسال که برای کشاورزان به وجود آمد ما به وظیفه خود عمل کردیم و نشست هایی با نمایندگان و مسئولان ارشد دولتی داشتیم و مصوبه خسارت ها را در مدت 20 روز دریافت کردیم.

وی ادامه داد: رسانه ها موضوع بیمه کشاورزی را در جامعه نهادینه کنند چون اگر کشاورزان بیمه بودند می توانستیم با قدرت بیشتری خسارت های وارد شده را پیگیری کنیم. 30 میلیارد تومان بلاعوض و 200 میلیارد تومان تسهیلات کم بهره، خسارت به استان ابلاغ شده و به زودی به کشاورزان پرداخت می شود.

*جاده سوادکوه تا پایان سال به اتمام می رسد.

فلاح در بخش پاسخ به سوالات این نشست اظهار کرد: طرح جامع سیل در مازندران را سال 93 به تصویب دولت رساندیم و 125 میلیارد تومان هم اعتبار گرفتیم تا در مدت سه سال عملیاتی شود. تاکنون 50 درصد اعتبارات اختصاص یافته است. استان در حد توان برای مقابله با سیل، اقداماتی انجام داده اما همچنان این تهدید وجود دارد.

وی درباره قطعی گاز، افزود: در روزهای آینده کاهش دما را داریم و از مازندرانی ها تقاضا داریم در مصرف گاز، مدیریت کنند تا شاهد افت فشار گاز نشویم. دولت موضع گیری خوبی در مقابل باج خواهی کشور ترکمنستان داشته و با توجه به تمهیدات اندیشیده شده، تا اوایل تابستان، گاز استان مستقیم از عسلویه دریافت شود.

استاندار مازندران با بیان اینکه مازندران به شکل سنتی، مقصد گردشگری است، گفت: گردشگری به معنای عام در مازندران انجام می شود. هتل های نیمه تمام در استان داریم و برخی هتل های جدید هم در دست احداث است، بعضی فعالیت ها که می تواند به گردشگری کمک کند مانند گردشگری روستایی را در استان راه اندازی کردیم تا به توسعه گردشگری کمک کند. مجموعه این کار بر عهده بخش خصوصی است.

این مسئول با اشاره به اینکه در سفر رئیس جمهور 80 میلیارد تومان اعتبار نقد برای کمربندی ها در غرب استان اختصاص دادیم، تصریح کرد: جاده سوادکوه تا پایان سال به اتمام می رسد.

استاندار مازندران گفت: پلاسکو برای همه حساسیت ایجاد کرده و ساختمان هایی در استان داریم که وضعیت شبیه به پلاسکو را دارند و نیاز است مسائل ایمنی در این ساختمان ها لحاظ شود.

فلاح افزود: توازن مدیریتی را همواره داشتیم. در مازندران با تفکر اعتدالی سعی کردیم از همه ظرفیت ها استفاده کنیم. چون فراجناحی مدیریت می کنیم انتقاداتی به این کار ما دارند. مشی دولت این است از همه جنبه ها باید استفاده کنیم و به نظر من مازندران در این زمینه بسیار موفق بوده است.

وی درباره سفرهای خارجی مجموعه استانداری  گفت: وقتی یک استاندار از کشور دیگری سه بار به مازندران سفر می کند ما هم برای تبادل همکاری به این سفر برویم و از ظرفیت ها استفاده کنیم. روسیه مهم ترین کشوری است که سعی کردیم روابط اقتصادی داشته باشیم، پرواز استاراخان از تهران راه اندازی شده است. یک بار ما می رویم و تفاهم نامه امضا می کنیم و سپس رفت و آمدها بر عهده بخش خصوصی است.

استاندار مازندران درباره زباله در استان، اظهار کرد: برای  بهبود شرایط موجود سعی کردیم یک گام به جلو برویم. هر بخش خصوصی که بتواند با همکاری شهرداری ها در سطح استان، موضوع زباله را ساماندهی کند از محل صندوق توسعه ارزی تسهیلات پرداخت می کنیم، این مشکل در کوتاه مدت رفع نمی شود و نیازمند زمان هستیم.

این مسئول درباره ایجاد منطقه آزاد در مازندران گفت: وقتی در استان هنوز یک منطقه آزاد نداریم چگونه سه منطقه را با هم مطرح کنیم؟ درباره منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد به نتیجه رسیده بودیم ، در شورای عالی منطقه آزاد مصوب شده بود. منتظر هستیم شورای عالی مناطق آزاد تصمیم گیری کند.

وی با بیان اینکه شرمنده رسانه ها هستیم، تصریح کرد: گفته می شود در گذشته به رسانه کمک می شد و ما هم متوجه نشدیم این پول ها از کجا می آمد و به کجا واریز می شد. اینکه می گویید برخی رسانه ها کمک های میلیونی دریافت می کنند، این رسانه ها را به ما معرفی کنید، چنین جریانی وجود ندارد که بخواهیم به برخی رسانه ها چنین کمکی کنیم.

*رییس سابق مرکز اسناد بازنشسته شد

فلاح  در پاسخ به سوال مازندنومه درباره تغییر مدیریت در مرکز اسناد و کتابخانه مازندران و جابه جایی مدیر حامی دولت در حالی که هنوز برخی مدیران دولت گذشته در استان بر سر کار هستند، اظهار کرد: آقای محمدنژاد بازنشسته بود و طبق قانون مجلس به تصویب رسیده که بازنشستگان در حد شخصیت ها می توانند مشغول به کار شوند و نه در سطوح پایین تر. در عملکردها بحث دولتی و غیردولتی نداریم، اگر مدیری خوب کار کرده به شایستگی نام می بریم و اگر خوب کار نکرده باید تذکر داد.

همچنین معاون سیاسی استاندار مازندران هم درباره تغییر مدیریت در مرکز اسناد مازندران گفت: آقای محمدنژاد از دوستان بسیار خوب ما هستند و کارهای ارزشمندی در این حوزه انجام داده است اما از مدت ها قبل، بحث دیوان محاسبات مطرح بود و این مدیر به دلیل بازنشسته بودن، نمی توانست اسناد را امضا کند.

علیرضا یونسی خاطرنشان کرد: تلاش های استاندار مازندران برای حفظ این مدیر هم به نتیجه نرسید و برای اینکه دیوان محاسبات، ما را به مراجع قضایی معرفی نکند سرپرست موقت، تعیین کردیم و خود آقای محمدنژاد هم برای حضور دیگران در این مسئولیت، نظراتی دارند.