شنبه 16 بهمن 1395-20:24

مدیر انتشارت شلفین:

وزیر و معاون مازندرانی او صدای ما را بشنوند

فریده یوسفی: از وزیر ارشاد و معاون مازندرانی او انتظار داریم نه اینکه نگاه خاص به مازندران داشته باشند، اما مطالبات فرهنگی مازندرانی ها را فراهم کنند؛ صدایی که تاکنون شنیده نشده و انتظار داریم این ها که  حداقل هم استانی های ما هستند، بشنوند.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: فریده یوسفی مدیر انتشاراتی شلفین در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه سراسری و بین المللی کتاب مازندران به سوالات مازندنومه در حوزه کتاب پاسخ داد.

حضور شلفین در این نمایشگاه چگونه است؟

بخشی از کار ما حوزه مازندران است. امسال 2 غرفه داریم با بیش از 300 عنوان کتاب. در حوزه مازندران 5 کتاب امسال منتشر کردیم تعدادی  کتاب هم زیر چاپ است که برای نمایشگاه بین المللی تهران آماده می شود. حداقل با 20 عنوان کتاب تازه وارد نمایشگاه تهران می شویم.

درباره فضای جدید نمایشگاه کتاب چه نظری دارید؟

مازندران استان فرهنگ دوست و فرهنگ مدار است و همیشه از نداشتن فضای نمایشگاهی رنج برده و دست نیاز به سوی این و آن دراز می کند تا فضای نمایشگاهی را ایجاد کند. این محدودیت است. وقتی مازندران می تواند فضایی ایجاد کند که ناشران بیشتری برای رفاه حال کتابخوان ها بیایند چرا چنین فضایی نداشته باشیم؟

رفتن به تهران و حضور در نمایشگاه بین المللی برای مخاطبان کتاب، هزینه  و صرف وقت را دربر دارد.  چه بهتر که فضای نمایشگاهی در استان ایجاد کنیم که نیاز همه مخاطبان را رفع کند. این را نداریم.

حوزه کتاب مازندران تابع فضایی است که در آن سال نمایشگاهی پیدا می کند و بر اساس آن مکان، ناشر دعوت می کند و این خوب نیست. حق نویسندگان و ناشران مازندران این نیست که هر سال در جایی دیگری نمایشگاه برگزار شود و مکان ثابت نداشته باشیم.

فضای جدید نمایشگاه کتاب مازندران چه تفاوتی با فضای سال های گذشته دارد؟

از نظر بهداشتی  و سیستم سرمایشی و گرماشی و محوطه و نداشتن ترافیک، این مکان بهتر است اما فضای کوچک تری دارد.

مدت زمان زیادی از وزارت صالحی امیری در ارشاد نمی گذرد. در این مدت چه ارزیابی از عملکرد وزیر ارشاد دارید؟

وزیر زیرساختی کار می کند. امروز دیدیم  معاون وی چقد خوب مشکلات کتاب را رصد کرده بود و این به نظرم نویدبخش است.

از وزیر ارشاد و معاون مازندرانی او انتظار داریم نه اینکه نگاه خاص به مازندران داشته باشند، اما مطالبات فرهنگی مازندرانی ها را فراهم کنند؛ صدایی که تاکنون شنیده نشده و انتظار داریم این ها که  حداقل هم استانی های ما هستند، بشنوند.

صالحی امیری وزیر ارشاد ایرانی هاست نه فقط مازندرانی ها، اما انتظار داریم حق ما را آنچه که هست ادا کند.

خواسه تان به عنوان ناشری که بیشتر آثار مربوط به مازندران را چاپ می کنید، چیست؟

در حوزه کتاب و انتشارات جزو استان های نخست کشور هستیم اما بودجه به این میزان به ما نمی رسد و توجه کافی به کتاب در مازندران نمی شود. تنها خواسته ما این است که نگاه عدالت محور را نسبت به مازندران داشته باشند.

نشر مازندران نیازمند حمایت است تا چرخه تولید در مازندران فعال باشد. نویسندگان بزرگی داریم که توان انتشار کتاب ندارند. وقتی ناشر حمایت نشود نویسنده هم انگیزه خود را از دست می دهد. این تولید دانش و اندیشه است و باید تولید اندیشه را جدی گرفت.