يکشنبه 20 فروردين 1396-8:53

یک کارشناس محیط زیست:

مازندران سد نمی خواهد، به فکر فاضلاب باشید

سهیل اولادزاد: هزینه های میلیاردی ساخت یک سد بی مصرف در مازندران، معضل تصفیه خانه فاضلاب را حل می کند/نمی دانیم تا کجا و تا کی قرار است که فاضلاب ها به صورت مستقیم به دریا و رودخانه ها ریخته شود.


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، سمیرا خباز: سهیل اولادزاد -کارشناس و فعال محیط زیست در حوزه پسماندها- در گفت و گو با زیست بوم گفت: مهمترین مساله در  حوزه آلودگی های زیست محیطی شمال کشور را مربوط به تصفیه خانه های فاضلاب دانست که ساخته نشده و برخی از آنها نیمه کاره رها شده است.

وی با اشاره به اینکه نمی دانیم تا کجا و تا کی قرار است که فاضلاب ها به صورت مستقیم به دریا و رودخانه ها ریخته شود، اظهار کرد: در حال حاضر تمامی فاضلاب های خانگی در مازندران در چاههای جذبی ریخته می شود و اگر حجم فاضلابی که سه میلیون نفر ساکن شمال ایران را که طبق آمارهای وزارت نیرو به صورت روزانه هر فردی 150 لیتر فاضلاب تولید می کنند، یک ضرب و تقسیم ساده کنیم متوجه خواهیم شد که روزانه حجم بالایی فاضلاب در شمال کشور تولید می شود که همه وارد چاههای جذبی می شوند.

اودلازاد در ادامه تصریح کرد: برای تخلیه این فاضلاب ها  دو حالت وجود دارد یا تمامی این فاضلاب ها جذب خاک می شوند، و وارد زمین های کشاورزی می شوند و یا توسط کامیون های تخلیه فاضلاب به رودخانه ها منتقل می شوند.

این کارشناس با اشاره به اینکه فاضلاب های سرازیر شده در رودخانه ها که در  بالا دست به آبندان ها وارد می شود ادامه داد: این آبندان ها، ذخیره آبی کشاورزی استان هستند و البته باید به حجم این فاضلاب، حجم فاضلاب های صنعتی، کشتارگاهها و مزارع را هم که در مسیر قرار می گیرند را افزود.

وی حالت دوم تخلیه فاضلاب های این استان را  انتقال مستقیم به دریای خزر عنوان کرد که به اذعان وی در شهرهای ساحلی این روش تخلیه فاضلاب بسیار رایج است.

اولادزاد تاکید کرد: در هیچکدام از شهرهای ساحلی به خصوص در مازندران تصفیه فاضلاب وجود ندارد و حتی برای ساخت آن طرح ریزی و طراحی هم انجام نشده است.

این فعال محیط زیستی اهل قائم شهر با بیان اینکه نبود بودجه و هزینه در این استان هم پذیرفتنی نیست چراکه در مازندران که از پرمعضل ترین استان ها در بحث فاضلاب و پسماند است برای ساخت سدهای مختلفی که کاربری خاصی ندارند، هزینه های گزافی می شود گفت: با هزینه ساخت یک سد حداقل ده مرکز تصفیه فاضلاب تاسیس خواهد شد.

وی افزود: سدی در هراز به فاصله یک کیلومتری محل دپوی زباله در حال ساخت است، یعنی در معرض مستقیم شیرابه های پسماند است، هر چه  هم دریاچه این سد کوچک باشد بازهم درمعرض شیرابه های دپوی زباله قرار می گیرد اما کسی درباره این سد که هزینه های چند هزار میلیاردی دارد نظر و انتقادی نداشته است.

به گفته این کارشناس با تاسیس تصفیه خانه های فاضلاب می توان  نود درصد آب سالم برای مصارف مختلف کشاورزی به دست بیاوریم و نیازی به ساخت سد هم نباشد چراکه به اندازه دبی یک رودخانه فاضلاب هر شهری می تواند به ما آب سالم بازگرداند.

اولادزاد با اظهار تاسف از وضعیت پسماند در این استان ورود پرحجم مسافران نوروزوی و تابستانی را تهدید آمیز دانست و گفت: در حالی که استان مازندران زیرساخت ها و تحمل محیطی جمعیت سه میلیونی جمعیت ساکن خود را ندارد، در هر عید نوروز با افتخار اعلام می شود که جمعیت پنج تا شش میلیونی مسافر به این استان وارد شده است که به دلیل نبود زیرساختی های لازم این حجم ورود مسافر به معنای سه برابر شدن پسماند و فاضلاب این استان است و در نتیجه رخ داد یک فاجعه را در برای این استان نزدیک تر می کند.

این کارشناس و فعال زیست محیطی کشور اظهار کرد: در برخی شهرها محل های دپوی زباله چهل ساله  وجود دارد و این مناطق  به شدت ذخایر آبی و خاکی ما را تحت شعاع قرار داده اند و این در حالی است که ساماندهی وضعیت فاضلاب کار سخت و پیچیده ای نیست و هزینه گزافی را برای کشور تحمیل نمی کند اما ادامه این شرایط و به خطر افتادن سلامت جامعه و از دست رفتن ذخایر آبی و خاکی تهدید جدی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه مسئولان کشورباید به فکر سلامت مردم باشند خاطر نشان کرد: این استان قطب کشاورزی کشور در زمینه مرکبات و برنج است به معنای این است که به خطر افتادن مازندران به معنای به خطر افتادن سلامت همه کشور خواهد بود.