دوشنبه 21 فروردين 1396-8:53

اسفندیار عشوری در گفت و گو با مازندنومه مطرح کرد:

علیه یا له کسی وارد رقابت شوراها نشدم/ دوقطبی کردن انتخابات شوراها خیانت است

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران کشور: انتخابات لیستی شوراها می تواند شروعی برای یک تصمیم بزرگ باشد/ ایجاد فضای دوقطبی در انتخابات شوراها یک نوع خطا و خیانت به مردم است/ شنیده می شود لیست هایی له و یا علیه شهردار ساری وجود دارد و به نظرم این شکل از کار، خیانت به مردم است/علیه و یا له کسی وارد رقابت شوراها نشدم .


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، کلثوم فلاحی: اسفندیارعشوری دبیرحزب کارگزاران سازندگی استان مازندران و عضو شورای مرکزی کارگزاران کشور است. این فعال سیاسی برای انتخابات شورای پنجم از مرکز استان داوطلب شده و بخت نخست ورود به شورای شهر ساری است. او اکنون سخنگوی ستاد مردمی استقبال از رئیس جمهوری است. با اسفندیار عشوری در زمینه انتخابات ریاست جمهوری و شوراها و نیز سفر رییس جمهوری به مازندران گفت و گو کردیم.

*انتخابات پیش رو از چه نظر دارای اهمیت است و ویژگی ها و مختصات آن کدام است

عشوری: پیروزی انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 پس از ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدالیون با پشتیبانی رئیس دولت اصلاحات و مرحوم هاشمی به دست آمد. بعد از احراز نشدن صلاحیت هاشمی در آن مقطع، امید پیروزی برای اصلاح طلبان کمرنگ شده بود، اما با حضور گسترده مردم در عرصه انتخابات، روحانی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.

در گام دوم در انتخابات هفتم اسفند سال 94 هم با پیام دوره ای رئیس دولت اصلاحات، لیست پیشنهادی امید در اغلب نقاط کشور مورد انتخاب حداکثری قرار گرفت.

اکنون در آستانه انتخابات ریاست جمهوری با توجه به ارتحال آیت الله هاشمی در شرایط بسیار سختی قرار داریم، وی نقش بسزایی در هماهنگی بین نیروهای دلسوز انقلاب داشت. در این مرحله و در ایام فقدان آیت الله هاشمی، در گام سوم، وظیفه بزرگان اصلاحات بیشتر است.

با تشکیل شورای عالی اصلاح طلبان، اتفاقات خوبی را شاهد هستیم و همه اعضای این شورا بر کاندیداتوری روحانی اتفاق نظر دارند.

امیدواریم با حضور حماسی مردم در انتخابات که خواسته مقام معظم رهبری است و این حضور در شرایط منطقه ای و بین المللی کشور هم اثرگذار است، با همدلی بین همه نیروهای سیاسی، برای حفظ و حراست از جمهوری اسلامی تلاش کنیم. ضمن اینکه این روزها شاهد شیطنت های دولت آمریکا در حمله موشکی به سوریه هستیم و با وحدت رویه و حضور حداکثری در انتخابات می توانیم به اقتدار کشور بیفزاییم. به همین دلیل باید اخلاق را در انتخابات رعایت کنیم و در چهارچوب قانون حرکت کنیم. 

از طرفی به نظر می رسد جریان اصولگرا هنوز بر روی یک نامزد به اتفاق نظر نرسیده و با چند نامزد در انتخابات ریاست جمهوری حضور می یابند؛ با این امید که آرای منطقه ای روحانی را کاهش دهند تا روحانی نتواند در دور نخست به عنوان رئیس دولت، انتخاب شود و انتخابات را به دور دوم بکشانند و پیروز شوند.

مردم همواره پشتیبان انقلاب هستند و معتقدیم با حضور رقبای جدی در انتخابات، مشارکت جدی تر مردم را شاهد خواهیم بود و در نهایت آرای بیشتری به سبد اصلاح طلبان ریخته می شود.


*نخستین دور از انتخابات شوراها است که غیر از کلان شهرها، در شهرهای کوچکتر هم قرار است لیست ارائه شود، انتخابات لیستی شوراها را چطور ارزیابی می کنید؟

عشوری: نظام انتخابات در دنیا بر مبنای برنامه هایی است که احزاب ارائه می کنند و مردم به برنامه احزاب رای می دهند. احزاب برنامه ها را اعلام می کنند و پس از انتخاب فرد یا افراد، همین احزاب می توانند بر روند اجرای برنامه ها نظارت کنند. ملاک ارزیابی وجود دارد تا انتخاب درستی صورت گیرد. مردم در جریان این ارزیابی ها قرار می گیرند و چنانچه برنامه ها به خوبی اجرا شده باشد دوباره توسط مردم انتخاب می شوند و در غیر این صورت، افراد دیگری بر سر کار می آیند.

یکی از مشکلاتی که در انتخابات شوراها داریم این است که در هر شهر ده ها نفر خود را به عنوان نامزد انتخابات شورا معرفی کرده اند و هر کدام برنامه های مجزایی دارند و در پایان دوره هم مردم نمی توانند ارزیابی از روند فعالیت این افراد داشته باشند. بر همین اساس انتظار می رود مردم به لیست رای دهند تا حزب، گروه و یا دسته منتسب به آن لیست بتواند ارزیابی از فعالیت های اعضای شورا داشته باشد.

در دوره های قبلی انتخابات شوراها، شورای سیاتگذاری اصلاح طلبان فقط در تهران لیست ارائه می کرد، اما در این دوره تصمیم گرفته شده در همه شهرها لیست ارائه شود. البته با کشورهای توسعه یافته در این زمینه فاصله داریم اما این می تواند شروعی برای یک تصمیم بزرگ باشد. ضمن اینکه نمی توان از مردم به ویژه در شهرهای کوچکتر انتظار داشت به لیست رای دهند اما در تلاش هستیم به این سمت و سو حرکت کنیم.


*درباره هزینه های میلیاردی که توسط برخی نامزدهای انتخابات شوراها انجام می شود چه نظری دارید؟

عشوری: قانون مدونی درباره شفاف سازی هزینه های انتخابات نداریم و شاهد هستیم که برخی نامزدهای شورا، برای کسب آرا، ارقام نجومی هزینه می کنند. درحالی که دریافت حق جلسه در شورا بسیار ناچیز است این سوال مطرح می شود که هزینه های انتخاباتی چگونه تامین می شود.

برخی این هزینه ها را از طریق حامی مالی تامین می کنند که البته بعد از پیروزی در انتخابات و ورود به شورا باید مطیع خواسته های آن حامی مالی بوده و یا زمینه رانت را برای آنها فراهم کنند.

عقلانی نیست کسی که می خواهد به مردم خدمت کند با هزینه دو میلیاردی وارد شورا شود. مردم این افراد را از گزینه های انتخاب خود حذف کنند چون این دسته از افراد نمی توانند دلسوز شهر باشند.

*لیست امید انتخابات شوراها در مازندران و ساری چه زمانی ارائه می شود؟

عشوری: شورای عالی سیاستگذاری استان تشکیل شده و نتیجه احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات شورا هم تا دوم اردیبهشت اعلام می شود. گزینه های اصلاح طلبان و اعتدالیون شناخته شده هستند، این افراد دعوت می شوند و در جلسه شورا مورد ارزیابی و سوال قرار می گیرند در مورد کسانی که از آرای بیشتری برخوردارند و بر اساس مولفه هایی که در میثاق نامه لحاظ شده، لیست امید انتخاب می شود. لیست امید همزمان با ایام رسمی تبلیغات، اعلام می شود.

*موافق ایجاد فضای دوقطبی در انتخابات مرکز مازندران هستید؟ منظور تبلیغات برخی افراد در فضای مجازی است که تلاش می کنند باور نادرست لیست موافقان و لیست مخالفان شهردار را جا بیندازند.

عشوری: ایجاد فضای دوقطبی در انتخابات شوراها یک نوع خطا و خیانت به مردم است. چون یکپارچگی مردم را به دو نیمه تبدیل می کند. موافق فضای دوقطبی در فضای سیاسی هستم که تضارب آرا را در پی دارد اما در فضای غیرسیاسی مانند شورا، موافق این وضعیت نیستم. کسی که وارد این عرصه می شود باید ملاک تعهد به مردم را داشته باشد، اعضای شورا در بدو ورود به این نهاد محلی، به قرآن سوگند یاد می کنند که منافع مردم را به هیچ چیز ترجیح ندهند. حتی کسانی که با لیست حزبی وارد شورا می شوند باید بدانند منافع حزب در شورا معنا ندارد. 

این روزها شنیده می شود لیست هایی له و یا علیه شهردار ساری وجود دارد و به نظرم این شکل از کار، خیانت به مردم است. نامزدهای انتخابات شوراها باید برنامه های خود را اعلام کنند نه اینکه در جهت حذف و یا انتخاب کسی قدم بردارند. ماموریت شورا و شهرداری مدتی دیگر در این دوره پایان می یابد و شهردار مستقر هم می تواند یکی از گزینه های انتخاب شهردار بعدی باشد و مانند بقیه گزینه ها مورد محک قرار می گیرد و برنامه هایش ارزیابی می شود. اعضای شورا بر اساس قسمی که یاد کرده اند برای مدیریت شهر باید بهترین گزینه را بر اساس برنامه و کارکرد انتخاب کنند. ساری مردم فهیمی دارد و باید تلاش کنیم یکپارچگی و هماهنگی بین مردم جاری باشد.

*شما دو دوره عضو شورای شهر ساری بودید. اکنون بعد از سال ها دوباره وارد این عرصه شدید. در این زمینه توضیح دهید.

عشوری: احساس کردم در این مقطع شان شهرستان ساری بسیار بالاتر از وضعیت موجود است و با توجه به درخواست های مکرر افراد مختلف و بزرگان شهر، برخلاف میل باطنی وارد انتخابات شورا شدم. علیه و یا له کسی وارد این عرصه نشدم و از همه ظرفیت های مدیران شهری و کسانی که انتخاب می شوند با هر گرایش و سلیقه ای برای توسعه ساری استفاده می کنم.

*درباره نحوه تشکیل ستاد مردمی استقبال از سفر رئیس جمهوری به مازندران هم بفرمایید

عشوری: بر اساس نشستی که در دفتر معاون سیاسی استاندار مازندران برگزار شد از چند تن از مدیران کل، فرمانداراین شهرهای ساری، میاندورود و قائمشهر و شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان دعوت به عمل آمد تا هماهنگی ها درباره سفر رئیس دولت به استان انجام شود، چون دولت برای افتتاح چند پروژه به استان سفر می کند و سفری کاری است تصمیم بر این شد دیدار مردمی نداشته و یک دیدار با نخبگان داشته باشد.