جمعه 1 ارديبهشت 1396-19:35

اسفندیار عشوری در نشست با جوانان مطرح کرد:

منافع شهروندان اولویت ماست/ از لیستی رای دادن حمایت کنیم

نشست جمعی از جوانان با اصلاح طلبان برجسته استان مازندران برگزار شد: بهاری: اصلاح طلبان بارها نشان دادند در موقع لزوم حماسه ها می آفرینند/ روزبهی: هر نوع فرار و قهر از صندوق رای، آب به آسیاب دشمن ریختن است/عشوری: باید منافع مردم شهر در دستور کار باشد و نباید از لیست فرار کنیم. جوانان هم برنامه بدهند، در شورای شهر آینده از ظرفیت جوان ها به عنوان مشاور استفاده می شود.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، رضا شریعتی: غروب 31 فروردین ماه جلسه هم اندیشی جامعه جوانان با حجت الاسلام عباسعلی بهاری اردشیری و حسین روزبهی نماینده های اصلاح طلب ادوار مجلس شورای اسلامی و اسفندیار عشوری - عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران و دبیر حزب کارگزاران مازندران- در ساری برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام بهاری اردشیری با بیان اینکه اصلاحات از آرمان های ماست، گفت: ما مامور به نتیجه نیستیم و بر این باوریم باید در خدمت یکدیگر باشیم و ایفای نقش کنیم.

وی با بیان اینکه بر اساس حقایق در مجلس قدم می زدم، عنوان کرد: برخی با رای نیاوردن بر مردم منت می گذارند که این کار نوعی بی اخلاقی است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه در زندگی صادق باشیم و به وظیفه عمل کنیم، گفت: اصل صداقت امروز در جامعه ما کمرنگ شده است.

*قهر از صندوق رای، آب به آسیاب دشمن ریختن است

 روزبهی هم با بیان اینکه دانشجویان به دنبال دو مقوله آزادی و عدالت هستند، گفت: آزادی راهی برای رسیدن به عدالت است و باید در این راه  حق را به ذی حق بدهیم.

وی با تاکید بر آنکه برای تحقق آزادی و عدالت در این عصر هیچ راهکاری جز حضور در سر صندوق ها نداریم، عنوان کرد: دموکراسی از سر صندوق های رای محقق می شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: در شرایط حساسی قرار داریم و عموم مردم درکی نسبت به شرایط ندارند.

روزبهی با بیان اینکه هر نوع فرار و قهر از صندوق رای، آب به آسیاب دشمن ریختن است، گفت: شاید آن چیزی را که می خواهیم صد در صد محقق نشود اما رضایت نسبی با حضور در انتخابات به دست می آید.

این نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه انقلاب دگرگون می کند و اصلاحات تدریجی با صبر و حوصله جواب می دهد، گفت: هشت سال ریاست جمهوری احمدی نژاد از هشت سال جنگ تحمیلی خسارت سنگین تری بر کشور وارد کرد.

این نماینده مجلس ششم با تاکید بر آنکه در اسفند 94 به پیروزی بزرگی رسیدیم، عنوان کرد: هدف انتخابات هفتم اسفند فرستادن اصلاح طلبان به مجلس نبود بلکه ایجاد سد در برابر تندروها بود.

*تحریم انتخابات، مشکلات را حل نمی کند

در ادامه این نشست عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران ایران  با بیان اینکه دانشجویان پیشروترین افراد در کشور و پیشانی اصلاحات هستند، گفت: برخی برای فرار از پرسش از دانشجو فاصله می گیرند و در ایام انتخابات خود را نشان می دهند.

وی با بیان اینکه امروز برخی روشنفکران دنباله روی عوام هستند، عنوان کرد: برخی مشکلات از تصمیمات عوام نشات می گیرد. اگر در موفقیت هایی که داشتیم نظاره کنیم می بینیم 40 درصد جامعه به لحاظ مسائل مختلف انتخابات را تحریم کردند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران ایران  با بیان اینکه تحریم انتخابات، مشکلات را حل نمی کند، اظهار کرد: باید برای رای خود ارزش قائل شویم. فضای باز برای دانشجو دغدغه من است که با حضور دانشجویان پای صندوق های رای محقق می شود

رئیس اسبق شورای شهر ساری با تاکید بر آنکه دانشجو از برگزاری حداقل های خود محروم است، تصریح کرد: امروز سخنرانی  در مراسم دانشجویی به دلیل نبود مجوز لغو می شود، اما دانشجو باید پای صندوق های رای بیاید. نباید اجازه دهیم فکر کنند صد در صد آرا را به دست آورده اند و در واقع باید برای انجام وظیفه در انتخابات شرکت کنیم نه نتیجه.

*نظام انتخاباتی درستی نداریم

در ادامه این نشست، جوانان و دانشجویان، پرسش های خود را مطرح کردند.

دانشجویی درباره بازنشستگی اصلاح طلبی و نبود کادرسازی در این طیف سیاسی پرسید که بهاری گفت: من این موضوع را قبول ندارم که اصلاح طلبی به سمت بازنشستگی پیش می رود. اگر وا پس گرایی وجود دارد در همه ابعاد است. آیا واپس گرایی را در دانشجویان و دانشگاه ها نمی بینید؟ آیا بی توجهی به دانش در دانشگاه نیست؟

وی ادامه داد: مسئله نسل جوان و اصلاح طلبی نظیر کوه آتش فشان است. اصلاح طلبان بارها نشان دادند در موقع لزوم حماسه ها می آفرینند، البته باید بگویم در خرداد 72 و 76 عظمت بود ولی در نسل حاکم غفلت به وجود آمد و شکستی را متحمل شدیم. در انتخابات 92 اراده به وجود آمد. اصلاح طلبی و اصلاح طلبان این حرکت را ایجاد کردند و روحانی توانست در مقابل قدرت بیستد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: در این باره باید بگویم در توان و بضاعت در خدمت بودیم. با دوستان مام (مجمع اصلاح طلبان مازندران) را به وجود آوردیم، به همین دلیل می توانیم ادعا کنیم بیش از خیلی ها در خدمت اصلاحات بودیم.

دانشجوی دیگر پرسید: با وجود کناره گیری بزرگان از مسئولیت، جوانگرایی روی نمی دهد. روزبهی در پاسخ گفت: اصلاحات یک گفتمان، منش واندیشه است. مربوط به امروز و دیروز نیست. اصلاحات قبل از مشروطه شروع شد و به معنای نگاه نو و متناسب به اسلام و قانون اساسی داشتن است.

این نماینده اسبق مجلس تاکید کرد: معتقدم هیچ آموزشی برای اصلاح طلبان نگذاشتند. خاتمی برای شورای شهر معیار متخصص بودن، جوان بودن و پاکدست بودن را می دهد. متخصص بودن یعنی برنامه ریزی داشتن، جوان بودن یعنی منبع انرژی بودن در واقع این پارامترها یعنی باید فکر اصلاحات را به جوانان انتقال داد.

وی تصریح کرد: من از افرادی بودم که کناره گیری کردم و معتقدم با کناره گیری باید فکر جوانان باشیم. متاسفانه در دولت روحانی به جوانان توجه نشد که امیدواریم این ضعف در دولت بعد برطرف شود

دانشجویی پرسید: در انتخابات مجلس به ناگاه یک کاندیدا بر خلاف تصمیم شورای اصلاح طلبان حرفی می زند و شعبده بازی می کند که این موضوع جوان ها را نگران می کند. چقدر برنامه ریزی وجود دارد که شاهد این مسئله در انتخابات های دیگر نباشیم؟ عشوری در پاسخ بیان داشت: باور من این است برنامه ای برای احزاب و افراد وجود ندارد. یکی از ریشه های مشکلات امروز در تصمیم گیری، نبود احزاب ریشه ای هستند که در برخی موارد نماینده اجاره می کنند.

وی با بیان این که ما افراد زیادی از قشر دانشجو را به پای کار می آوریم ولی فراموش می شوند، تصریح کرد: شورای عالی سیاست گذاری در این راستا اقداماتی انجام داده است اما به نظر می رسد بسیج توده ها در انتخابات گذشته بیشتر از امروز بوده است. نباید این طور باشد و باید به جوان ها فرصت داد.

عشوری افزود: نباید اجازه داد تفرقه اتفاق بیفتد و باید نیروی جوان پای کار بیاید، ولی برنامه مدونی برای به کارگیری تمام ظرفیت ها وجود ندارد.

وی با بیان این که باید از ظرفیت احزاب استفاده کرد اما متاسفانه علی رغم امضای میثاق نامه می بینیم که دکتر عارف در مجلس رای نمی آورد، گفت: این مساله به دلیل آن است که میثاق نامه ها ضمانت اجرایی ندارد. ببینید خانم راستگو با لیست اصلاح طلبان عضو شورای شهر می شود ولی بعد از ورود در شورای شهر تهران چه می کند؟

عشوری با بیان این که نباید فراموش کنیم آقایی از طریق شهرداری می شود رئیس جمهوری و هشت سال کشور را به قهقرا می برد، ادامه داد: من نمی توانم به کسی ضمانت بدهم این اتفاق نمی افتد اما شورای سیاستگذاری چارچوبی دارد که بر اساس آن عمل و کاندیدا را انتخاب می کند.

دانشجویی پرسید: «شورای شهر تخصصی است چرا حزبی می شود و آیا از شورای شهر کنونی ساری رضایت دارید؟» که در پاسخ، بهاری گفت: مسائل نسبی است، هیچ چیز مطلق نیست. شورای شهر و شهرداری حرکات مثبتی دارد، در کنارش انتقاداتی هم است. مسائل را نمی توان مطلق دید، اما می توانست بهتر باشد.

روزبهی هم تاکید کرد: ماهیت شورا و شهرداری خدماتی است و نباید به سمت مسائل جناحی رود. ولی این به معنای حضور نیافتن اصولگرایان و اصلاح طلبان در شورا نیست. نگاه ما باید خدماتی باشد، چراکه جایگاه شورا خدماتی است. اصلاح طلبی یک حزب نیست. یک طیف است. مجموع گرایشهای نوطلبانه زیر این چتر جای می گیرد. هیچ اشکالی هم در این زمینه وجود ندارد.

عشوری هم بیان داشت: در تمام کشورهای دنیا احزاب کاندیداها را معرفی می کنند، اما ما نظام انتخاباتی درستی نداریم تا احزاب دیدگاه خود را ارائه دهند. انتخاب در کشور ما به شکل قوم و قبیله ای پیش می رود . در حالی که باید برنامه محور باشد.

وی با بیان این که ما باید به سمت برنامه محور شدن برویم و در این صورت رد صلاحیت ها مفهوم نخواهد داشت، افزود: احراب افرادی را معرفی می کنند که توان اجرایی داشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب بیان داشت: نباید فراموش کنیم مولود شهرداری، فردی به نام محمود احمدی نژاد بود که کشور را سال ها به عقب برد.

وی با اشاره به این که نباید در اجرای برنامه ها حزبی و جناحی بود، تصریح کرد: باید منافع مردم شهر در دستور کار باشد. نباید از لیست فرار کنیم، هرچند شاید جز چند شهر بزرگ، لیست جواب ندهد.

رئیس اسق شورای شهر ادامه داد: شاید ما به دلیل نداشتن مسئولیت چند سالی در دید نبودم، اما کار سیاسی کردم و کنگره برگزار کردیم. امروز هم قول می دهم که برنامه بدهید، اگر به خواست خدا وارد شورای شهر ساری شدم، از ظرفیت های تان به عنوان مشاور استفاده کنم.

عشوری هم چنین گفت: چرا امروز یک بانوی اصلاح طلب را به مراسم نیاوردید تا به او نیز فرصت حرف زدن بدهید؟ شورای عالی سیاست گذاری یک سهمیه بانوان و یک سهمیه برای جوانان در نظر گرفت.