شنبه 2 ارديبهشت 1396-22:37

8 اردی بهشت ماه در روستای سادات محله چهاردانگه؛

جشنواره همدلی، توسعه گردشگری و حفاظت از محیط زیست برگزار می‌شود

نخستین جشنواره همدلی، توسعه گردشگری و حفاظت از محیط زیست در منطقه چهاردانگه ساری و در روستای "سادات محله"، هشتم اردبیهشت ماه برگزار می‌شود. در این جشنواره گروه های مختلف موسیقی به اجرای برنامه می‌پردازند و غرفه صنایع دستی، طبخ غذای محلی و کارگروه های متعددی در حاشیه این جشنواره برگزار می‌شود.


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، فاطمه عربی: چند سالی است که جشنواره های متعددی با  عنوان‌های مختلف در شهر و روستاهای مازندران برگزار می‌شود و هدف از برگزاری این جشنواره‌ها معرفی منطقه و ظرفیت‌های پنهان و مغفول مانده آن منطقه است.

سال گذشته جشنواره های متعددی همچون گلابگیری در روستای کلیج کلای دودانگه، نیشکر در روستای سیفی کتی قئم شهر، انجیر گلوگاه، توسعه گردشگری ریکنده قائم شهر و انار بهشهر در روستاهای استان برگزار شد و هدف مشترک دست اندرکاران برگزاری این جشنواره ها توجه به تولید و اشتغال و معرفی جاذبه های طبیعی و گردشگری روستاها بوده است.

برنامه ریزی درستی نیاز است تا هرساله در زمان مشخص این جشنواره ها در روستاهای مازندران برگزار شود. این را خوب می‌دانیم که تنها با برگزاری یک جشنواره نمی‌توانیم رونق گردشگری را در روستا شکوفا کنیم، پس نیازمند است تقویم زمان بندی شده ای را طراحی کنیم و طبق آن برنامه ریزی انجام دهیم.

*8 اردی بهشت، سادات محله

هشتم اردیبهشت ماه اهالی منطقه چهاردانگه به ویژه روستای" سادات محله" میزبان مهمانان زیادی از سراسر استان مازندران و سایر استان‌ها هستند.

سید محمد اندرآجمی -دبیر نخستین جشنواره همدلی، توسعه گردشگری و حفاظت از محیط زیست- گفت: برای تحقق شعار سال با کمک اهالی روستای "سادات محله" با همدلی که ایجاد شده است به دنبال تولید و اشتغال در روستا هستیم و هدف ما این است تا توجه مسئولان و هم استانی‌ها را به پتانسیل‌های موجود در روستا سوق دهیم.

وی با بیان اینکه روستا کانون تولید و اشتغال است و با فرصتی که ایجاد شده می‌توانیم فرهنگ روستا را احیا و ترویج کنیم، اظهارکرد: نباید از نقش بوم گرد و گردشگری روستایی غافل شویم، چرا که توسعه این روستا و سایر روستاهای منطقه در توسعه گردشگری است. منطقه محرومیت های زیادی دارد اما نباید از پتانسیل طبیعی چهاردانگه غافل شویم. این منطقه از جاذبه های زیبا و زیادی همچون چشمه باداب سورت، دریاچه چورت و الندان برخوردار است.

دبیرنخستین جشنواره همدلی، توسعه گردشگری و محیط زیست با اعلام اینکه این جشنواره  با دو هدف تولید و اشتغال و شناسایی و شناساندن جاذبه های طبیعی روستا برگزار می‌شود، گفت: در دل کمیته فرهنگی، گروه‌های مختلفی مشغول به کارهستند و قرار است جاذبه های طبیعی روستا به صورت کتابچه و تراکت در روز جشنواره بین مردم توزیع شود.

*شناسایی10 نوع گیاه دارویی

اندرآنجمی با اظهار اینکه امیدواریم در آینده بتوانیم در بحث تولید و اشتغال با شعار"ما می‌توانیم"  فضایی را برای رونق اقتصادی روستا ایجاد کنیم، ادامه داد: از دیگر پتانسیل‌های منطقه وجود گیاهان دارویی است که تاکنون توجه جدی به این موضوع نشده است. تاکنون 10نوع گیاه دارویی شناسایی شده است و پس از شناسایی و تحقیقات نخست در گام بعدی به دنبال تجاری سازی آن هستیم.

وی  با بیان این که با دستان خالی کار را آغاز کردیم، ادامه داد: انتظار داشتیم که مسئولان در این زمینه ما را یاری کنند اما تاکنون اداره کل فرهنگ و ارشاد و میراث فرهنگی مازندران  قدم هایی را برداشته اند. نیت ما خیر است و هدف هم زدودن محرومیت از منطقه است، ما به دنبال اهداف دیگری نیستیم.

*تشکیل کارگروه منطقه چهاردانگه

دبیر این جشنواره با بیان اینکه کارگروه منطقه چهاردانگه را تشکیل دادیم و به دنبال استمرار برگزاری این جشنواره ها در منطقه هستیم، گفت: با شعار ما می توانیم باید ظرفیت های منطقه را به همگان معرفی کنیم.

 وی با اظهار اینکه روستای سادات محله از جمله روستاهای بزرگ در منطقه چهاردانگه به شمار می‌آید، افزود: جمعیت این روستا در گذشته بیش از3هزار نفر بوده است اما به دلیل نبود امکانات و محرومیت، اهالی به ویژه نیروی کار روستا به شهر مهاجرت کردند و هم اکنون جمعیت روستا125 خانوار است که با آغاز فصل بهار و تابستان جمعیت روستا به3هزار نفر افزایش می‌یابد.

* پیش بینی شرکت4هزار نفر در جشنواره

اندرآجمی با بیان اینکه در این جشنواره به دنبال احیای صنایع دستی روستا هستیم، بیان کرد: در جشنواره گروههای موسیقی همچون گروه استاد اسحاقی و آئینی زندگی مازندران به اجرای موسیقی می‌پردازند، غرفه صنایع دستی، طبخ غذای محلی و کارگروههای متعددی در حاشیه این جشنواره برگزار می‌شود. هم چنین با همکاری سازمان فنی و حرفه ای در طول برگزاری جشنواره کارگروه هتلداری و گردشگری، صنایع ، مهارت‌های زندگی، سقالگری برگزار و در پایان به افراد شرکت کننده مدرک رسمی گذر مهارت اهدا می‌شود، همچنین تعدادی از کشاورزان، دامداران و نخبگان نمونه روستا تجلیل می‌شود.

وی در پایان با اشاره به در اختیار قراردادن 25 غرفه به اهالی روستا برای عرضه محصولات خوراکی و صنایع دستی، گفت: پیش بینی می‌شود بیش از4هزار نفر در این جشنواره شرکت کنند، ضمن اینکه با تور لیدرهای مختلفی از استان و غیر از استان هماهنگ شده تا در روز جشنواره از این روستا دیدن کنند.