سه شنبه 12 ارديبهشت 1396-9:18

طاهایی، رئیس ستاد اصولگرایان حامی روحانی در گفتگو با مازندنومه:

روحانی در مازندران وضعیت خوبی دارد/ به زودی در استان مستقر می شوم

علی اکبر طاهایی: مشکلات کنونی در دولت روحانی تولد نیافته است/ روحانی در مازندران وضعیت خوبی دارد/ به زودی در استان مستقر می شوم/ حفظ احترام همه نامزدها، استراتژی من است.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، کلثوم فلاحی: سید علی اکبر طاهایی -استاندار سابق مازندران و معاون وزیر کار- به عنوان رئیس ستاد اصولگرایان حامی روحانی در مازندران، منصوب شده است. به همین بهانه با طاهایی گفت و گو کردیم. او در ابتدا اعیاد شعبانیه، روز کارگر و روز معلم را به زحمتکشان این دو حوزه تبریک گفت و سپس به پرسش های ما پاسخ داد.

چگونه به عنوان مسئول ستاد اصولگرایان حامی روحانی در مازندران منصوب شدید؟

حدود دو سال قبل، موضع خودم را برای ضرورت ادامه کار روحانی به بعضی از دوستان، برخی مدیران مازندرانی و نمایندگان مجلس، اعلام کرده بودم و در رسانه ها هم منعکس شد. اخیرا برخی دوستان خواستار شدند به صورت جدی تری پای کار باشم. در این راستا مسئولیت ستاد اصولگرایان حامی روحانی را در مازندران پذیرفتم.

کدام طیف از اصولگرایان حامی روحانی خواهند بود؟

به تقسیم بندی های رایج درباره اصولگرایی و یا اصلاح طلبی در جامعه، پایبند نیستم و قرائت دیگری از این دو جریان دارم. من هم دوستان اصولگرا و هم دوستان اصلاح طلب به معنای عرفی دارم و معتقدم پیرو قرآن، حتما مومن مصلح خواهد بود. مصلح از دیدگاه قرآن، نمی تواند مومن نباشد و مومن هم نمی تواند مصلح نباشد.

امام حسین (ع) که این روزها اختصاص به این حضرت دارد، فرمود من برای اصلاح امت جدم، قیام کردم. اصلاح طلبی یک حرکت حسینی است و ریشه در نهضت و آرمان امام حسین (ع) دارد و در عین حال اصول هم به معنای ریشه است. وقتی به کسی بگوییم اصولگرا نیست یعنی ریشه ندارد و دائم و با نسیم زمان و وقایع، اعتقادات او هم تغییر می کند که البته این رویه خوبی نبوده و شایسته انسانیت انسان نیست.

اصول اندیشه اسلامی ثابت است اما نیازهای زمان و مکان تغییر می کند. رویکرد من به حوزه اصولگرایی، بر پایه مفاهیم قرآنی است.

قرائتی که من از اصولگرایی دارم، اصولگرایی اصلاح طلبانه است. هیچ حرکتی ایمانی و اصولی نخواهد بود مگر اینکه اصلاحاتی در رفتار ما ایجاد کند.
آیا یک اصولگرا می تواند بد اخلاق  و یا ضد عدالت باشد؟ پاسخ منفی است چون حسن خلق و عدالت محوری از ویژگی های پیامبر اسلام و ائمه بود و خدا هم به عدالت امر کرده است. اصولگرا کسی است که به اوامر و نهی الهی پایبند باشد.

من همه اینها را در درون دایره فرزندان نظام می بینم و اعتقاد ندارم کسانی به نام اصلاح طلب که ملتزم به قانون اساسی و ولایت فقیه هستند درون خانواده انقلاب نباشند.

اگرچه برخی اصلاح طلبان در سال 88 مشکلاتی را پیش آوردند. احمدی نژاد هم وقتی به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر ورود نکردن به انتخابات، عمل نکرد این مغایر با اصولگرایی است. همه ما در معرض لغزش هستیم و انسان ممکن است دچار اشتباه شود اما هیچوقت فرزند خطاکار از سوی پدر خانواده، طرد نمی شود و پدر نقش متذکر را دارد تا اصلاح در فرزند ایجاد شود و در مسیر قرار گیرد.

وضعیت حضور مردم مازندران را در انتخابات امسال چگونه ارزیابی می کنید؟

مردم فرهیخته مازندران در شمار برجستگان کشور هستند و بخشی از فرهیختگان این سرزمین در رای قوه قضائیه و مقننه قرار دارند. امیدوارم مردم مازندران مانند گذشته در انتخابات شرکت گسترده داشته باشند چون انتخابات نماد دموکراسی بوده و حقی است که قانون اساسی برای این مردم مفروض دانسته است. وقتی تک تک آرا می تواند سرنوشت انتخابات را رقم بزند چرا از حق خود دفاع نکنند.

وضعیت روحانی را در مازندران چگونه ارزیابی می کنید؟

دانشجویان، دانشگاهیان، کشاورزان، معلمان، کارگران، کارمندان، کارآفرینان و ... امروز مخاطبان دولت بوده و انتظار دارند دولت یازدهم برای آنها چاره اندیشی کند و یا در دولت دوازدهم چاره گشایی شود. اما باید بدانیم حجم مشکلات بسیار زیاد است و این گونه نیست که یک یا دو دولت بتواند این مشکلات را حل کند اما می تواند مشکلات را کاهش دهد. این مشکلات در دولت روحانی تولد نیافته است.

ما همیشه در ادوار دولت ها نگران بودیم  با وجود مشکلات باز هم قشر زحمتکش آسیب پذیر، به چه میزان در صحنه های مختلف و مهم انقلاب، حضور می یابند و البته می دیدیم که هیچ وقت انقلاب را تنها نگذاشتند.

 روحانی هم در مازندران وضعیت خوبی دارد همچنان که در گذشته مورد استقبال مردم این خطه قرار گرفت و مردم اقبال خود را به جناب آقای روحانی نشان دادند.

تصور می کنید چرا کسانی برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند که در این سطح نبودند؟

علت کثرت در نام نویسی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، این است که نیاز است شورای نگهبان درباره  اصل ریاست جمهوری در قانون اساسی، توضیح دهد.

مجلس شورای اسلامی، مرجع تفسیر قانون اساسی نیست. امیدواریم در دوره های آینده با تفسیری که شورای نگهبان از حوزه ریاست جمهوری در قانون اساسی دارد دیگر شاهد مشکلاتی که در این دوره و دوره های گذشته بود، نباشیم و حساسیت این جایگاه روشن باشد.

من 13 سال استانداری، 12 سال معاونت وزیر و دو دوره نمایندگی مجلس را در کارنامه دارم اما اگر از من بپرسید جایگاه وزیر را در جمهوری اسلامی چگونه می بینید از من می شنوید که فراتر از توان من است ظرفیت من در سطوحی است که تجربه داشتم. نه به این منظور که استاندار یا معاون وزیر موفقی بودم فقط از این منظر که تجربه این امور را دارم. چگونه برخی ها برای نامزدی ریاست جمهوری ثبت نام کردند در حالی که سابقه کار و خدمت در سطح مدیریت محلی را هم ندارند. اینها ابهاماتی است که شورای نگهبان باید برطرف کند.

چرا ادامه کار روحانی ضروری است؟

ویژگی دولت روحانی در تکیه و تاکید بر شعار اعتدال است. مقام معظم رهبری هم فرمودند اعتدال، شعار قرآنی است. رهرو قرآن، انسان معتدل خواهد بود.

اهتمام دولت بر مقوله قانون و شعار تدبیر و عقلانیست است. این شعار ارزشمندی است و مگر رهرو قرآن می تواند رفتار غیرعقلایی داشته باشد؟ قرآن می فرماید چرا در آیات خدا تدبر نمی کنید. پیروی از قرآن، اهل تدبیر است. امید در جامعه ما محصول تدبیر و عقلانیت خواهد بود.

محورهای کاری روحانی بر این شعارها مبتنی است اگرچه شخص رئیس جمهور هم بارها اعلام کرده ممکن است کاستی هایی هم وجود داشته باشد.

از چه زمانی در استان مستقر می شوید؟

دوستانی به عنوان همکار من تصمیم گرفتند در این مسیر کمک کنند، به زودی در استان مستقر می شوم. من از دورترین روستاها در هزارجریب تا اشکور را می شناسم، حوزه حرکت و تردد من بوده و با مشکلات مردم آشنا هستم.

ستادی برای فعالیت ایجاد می کنید؟

در تکاپو هستیم محلی را به عنوان ستاد تهیه کنیم. من معتقد به مازندران محور بودن هستم و نه اینکه فقط گروهی از دوستانم را جمع کرده و مشغول به کار شوم.

برخی کاندیداها و طرفداران آنها به تخریب دیگر نامزدهای انتخابات می پردازند. در این زمینه چه نظری دارید؟

ابتدا عنوان کنم همه 6 کاندیدایی که از سوی شورای نگهبان به عنوان افراد صالح، احراز صلاحیت شدند محترم هستند. حفظ احترام همه نامزدها، استراتژی من است، چون احترام گذاشتن، امری قانونی است. البته نقد جای خود را دارد و سخنان نقادانه را می پذیریم.