چهارشنبه 13 ارديبهشت 1396-23:3

افشین علا در نشست با رسانه های حامی دولت تدبیر و امید در مازندران:

روحانی منطق و عزت را به کشور بازگرداند/اگر روحانی رای نیاورد با بحران مواجه می شویم

افشین علا، شاعر و نویسنده برجسته مازندرانی: مردم با انتخاب مجدد روحانی پیام تغییر رویکرد در کشور را به جهانیان ابلاغ خواهد کرد/ اصلاح طلبان هیچ گاه از حذف جریانی در کشور خوشحال نخواهند شد/ زمانی عالی ترین مقام اجرایی کشور سخن از هاله نور یا ادعا می کرد که یک دانش آموز نوجوان در زیرزمین خانه خود انرژی هسته ای ساخته است اما اکنون منطق و عزت به کشور بازگشته است/ تجربه انتخابات خبرگان نباید در مازندران تکرار شود؛ ما قدری نسبت به این موضوع از خود انتقاد می کنیم و باید مانند تهران لیستی عمل می کردیم/ نباید فریب کسانی را خورد که در اوج اشرافیت هستند و خود را نماینده 96 درصد می دانند/هنرمندان با رویکرد حداکثری از دولت استقبال کردند/ اگر روحانی رای نیاورد در همه زمینه ها با بحران مواجه می شویم/ انتخاب مجدد آقای روحانی جزو اولویت های ماست/ نیاز است که اصولگرایی به عقلانیت و اعتدال بازگردد.


 مازندنومه؛ سرویس سیاسی، محمد اسماعیل بخشی سورکی: دومین نشست مشترک رسانه های حامی دولت در مازندران، چهارشنبه شب در ساری برگزار شد.

افشین علا -شاعر، نویسنده و فعال فرهنگی و سیاسی مازندرانی- در نشست با حامیان رسانه ای دولت تدبیر و امید در مازندران اظهار داشت: سالی که گذشت یکی از تلخ ترین سال هایی است که در تقویم خاطرات ما خواهد ماند.

وی با بیان اینکه رحلت حضرت آیت الله هاشمی شوک بزرگی برای اصلاح طلبان و حامیان دولت بود، افزود: سنگینی این حادثه هنوز در جامعه احساس می شود.

این شاعر برجسته به فقدان مرحومه مهدیه الهی قمشه ای هم اشاره کرد و گفت: بنده به دلیل انتساب خانوادگی به ایشان، هنوز در نبودشان سوگوارم .

علا در ادامه به انتخابات پیش رو در کشور اشاره کرد و گفت: شور و نشاط انتخاباتی در کشور ایجاد خواهد شد و بنده اعتقاد دارم که همه باید به صندوق های رای مراجعه کنند، چرا که قهر با صندوق های رای پیامدهای نامناسبی خواهد داشت.

وی با اشاره به ضرورت انتخاب مجدد دکتر روحانی ابراز داشت: تاکید روحانیت معظم و شخص سید محمد خاتمی باید ما و جوانان کشور را به فکر فرو برد که چرا انتخاب مجدد ایشان ضرورت دارد.

این فعال سیاسی ادامه داد: مردم با انتخاب مجدد روحانی پیام تغییر رویکرد در کشور را به جهانیان ابلاغ خواهند کرد .

وی با بیان اینکه از نظر ما آقای احمدی نژاد تحمیلی بر ملت بود اما هیچ گاه تلاش دولت ها را برای رفع مشکلات کشور نادیده نمی گیریم گفت: خوشبختانه بزرگان نظام بعد از هشت سال به این نتیجه رسیدند که این برداشت از جمهوری اسلامی و دفاع از انقلاب به ضرر کشور خواهد بود و منافع جمهوری اسلامی را به مخاطره خواهد انداخت.

علا به تجربه تلخ رد صلاحیت های گسترده در انتخابات اشاره کرد و گفت: اصلاح طلبان هیچ گاه از حذف جریانی در کشور خوشحال نخواهند شد، اما باید منطق عقلی در راستای دستیابی به ارزش های انقلاب وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه شایعه رد صلاحیت آقای دکتر روحانی را ما به رسمیت نشناختیم و در صورت وقوع ضایعه تلخی برای نظام بود، افزود: این گونه نیست که در ایران با سابقه بیش از 40 سال دموکراسی و مردم سالاری دینی، جریان های عوام فریب بتوانند استمرار داشته باشند.

این فعال سیاسی و اجتماعی اصلاح طلب به تغییر شیوه کشورداری و حاکمیت منطق و استدلال در کشور ابراز داشت: در مناظره آقای جهانگیری با منطق، از ظلمی که بر اصلاح طلبان رفت سخن گفت و پیشامد این امکان را باید به فال نیک گرفت.

وی گفت: باید در دستیابی به اهداف سعه صدر و حوصله داشت؛ همین که بعد از سال ها صدا و سیما از خدمات حجت الاسلام سیدمحمد خاتمی سخن می گوید، نشان از واقع بینی و اعتدال رسانه دارد و خوشحالیم که نظام به این نتیجه رسیده که امکان شنیدن همه سخن ها از همه جریانات را حق مردم دانسته است.

علا به مذاکرات برجام و توفیق دولت در این خصوص اشاره کرد و گفت: اندیشمندان، رسانه ها و عقلای جامعه باید با مطالب، توضیحات و تحلیل های خود نتایج این دستاورد بزرگ را برای مردم تشریح کنند.

عضو علی البدل شورای شهر تهران با بیان اینکه برجام توانست دشمنان قسم خورده نظام را وادار کند که جایگاه ایران را به رسمیت بشناسند افزود: ما باید به این قضیه ببالیم؛ متاسفانه مخالفان دولت در این چند سال فقط از یک منظر به قضیه نگاه کردند، اما هیچ گاه نیامدند برای ملت توضیح دهند که چرا دشمنان این انقلاب برای به ثمر رسیدن برجام هزینه های سنگینی داده اند.

علا ابراز داشت: برجام میخی بر ضمانت اقتدار نظام بود و بسیاری از تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد تا پیام صلح ملت به جهانیان صادر شود.

وی با بیان اینکه ملت ایران راه اعتدال را انتخاب کرده است، افزود: رهبر معظم انقلاب هم بر این راه صحه گذاشته است و امروز می بینیم آنچه که رئیس جمهوری و تیم مذاکره کننده انجام داده اند، بدون تایید نظر رهبری انجام نشده است.

این فعال سیاسی ابراز داشت: اگر دولت اعتدال بر تعامل با جهان و گشوده شدن فضا در داخل تاکید کرده است؛ چیزی بود که ملت از او می خواست.

وی ادامه داد: رهبری به عنوان دیده بان نظام خطرات را رصد و گوشزد می کند اما این به معنای نفی برجام نیست.

علا با بیان اینکه دشمنان نظام از قدرت دیپلمات های نظام اسلامی تعریف کرده اند افزود: زمانی بود که عالی ترین مقام اجرایی کشور سخن از هاله نور می کرد، یا ادعا می کرد که یک دانش آموز نوجوان در زیرزمین خانه خود انرژی هسته ای ساخته است اما اکنون منطق و عزت به کشور بازگشته است.

وی به توهم احمدی نژاد در خصوص اجرای وظایف رهبری در کشور اشاره کرد و گفت: بنی صدر هم دچار این توهم شده بود اما مردم به محض اینکه فهمیدند مخل منافع نظام است، او را حذف کردند.

این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه دولت قبلی دولت موج و توهم بود و دولت روحانی دولت تعقل و تفکر است، افزود: این تفکر نیازمند زمان برای اثبات است و باید در این زمینه هزینه داد.

وی ابراز داشت: دولتی که بسیاری از زمان خود را وقف مذاکره و برچیدن تحریم ها کرده است نباید از آن انتظار داشت که در سایر زمینه ها نیز توفیق بسیاری یابد.

این شاعر مطرح کشور ادامه داد: همه عقلای نظام و شخص سیدمحمد خاتمی هم تاکید کرده است که ان شالله چهارسال دوم مجالی برای خوشه چینی و بهبود وضعیت و شاخص های اقتصادی کشور است.

وی با بیان اینکه در این چهار سال حصر کماکان ادامه دارد و بسیاری از دوستان نیز در زندان ها باقی ماندند افزود: اصلاح طلبان با رویکرد اعتدالی خود نشان دادند که پایبند به نظام هستند و از خط رهبری جدا نخواهند شد و این حلقه مهر گسسته نخواهد شد.

این فعال سیاسی گفت: آن شخصی که با ادبیات گزنده با رهبری سخن گفت شخص آقای خاتمی نبود، آن کسی که قهر 11 روزه کرد آقای خاتمی نبود، بلکه هیچ گاه حلقه محبتش با رهبری گسسته نشد.

وی با تاکید بر اینکه آقای دکتر روحانی اصلاح طلب نبود اما اصلاح طلبان با وجود در حصر بودن سران اصلاحات به آقای روحانی اقبال نشان داد افزود: این اتفاقی بود که ملت بتوانند ماهیت اشخاص و جریان ها را بشناسند.

این روزنامه نگار با اشاره به فریب عده ای از مردم در قضایای جریان شناسی سیاسی اظهار داشت: حتی به بنده که هم شاعر اهل بیت بودم و هم رهبری نسبت به بنده لطف داشتند، جفا شد، اما رهبری در نامه ای با این مضمون برای بنده نوشتند که من هرگز عدم التزام شما به قانون اساسی و کشور را باور نمی کنم و شما را شاعر اهل بیت و نظام می دانم.

وی با بیان اینکه امروز آقای هاشمی و خاتمی نامی سربلند در بین ملت ماست، افزود: ما شورای نگهبان را به رسمیت می شناسیم و وقتی شورای نگهبان صلاحیت آقای روحانی را تایید می کند، ما تمام قد از دکتر روحانی دفاع می کنیم.

شاعر مجموعه «کودکانه ها و غزل» به پیشتازی مازندران در حمایت از دکتر روحانی ابراز داشت: تجربه انتخابات خبرگان نباید در مازندران تکرار شود؛ ما قدری نسبت به این موضوع از خود انتقاد می کنیم و باید مانند تهران لیستی عمل می کردیم.

وی گفت: بنده به عنوان مازندرانی چشم امید به هم استانی های خود دارم و امیدوارم که مردم فریب رگه هایی از تبلیغات احمدی نژادی را در مناظره ها نخورند.

علا گفت: نباید فریب کسانی را خورد که در اوج اشرافیت هستند و خود را نماینده 96 درصد می دانند.

این شاعر مازندرانی با بیان اینکه در اکثر دانشگاه های کشور حضور یافتم اما این فرصت در مازندران دست نداده است، افزود: تحولی که نیما در ادبیات ما ایجاد کرد تنها شکستن قالب های عروضی نبود؛ بلکه نوعی نگاه را در شعر و ادبیات و در فرهنگ معاصر ایجاد کرد که افرادی مانند جلال آل احمد در مکتب خوشه چینی او رشد یافتند.

این شاعر افزود: مازندران همواره در عرصه های اجتماعی و فرهنگی پیشتاز بوده است و امیدواریم که در انتخابات آینده هم نقش برجسته ای را ایفا کنند.



*هنرمندان با رویکرد حداکثری از دولت استقبال کردند

علا در بخش پرسش و پاسخ این نشست در پاسخ به این سئوال که از زمان فعالیت روحانی، وضعیت حوزه فرهنگ و هنر چه میزان تغییر کرده و آیا فضای امنیتی این حوزه اصلاح شده است یا نه، اظهار کرد: از عملکرد فرهنگی دولت روحانی راضی نیستم و این نگاه شخصی من است اما وقتی در جایگاه ناظر سیاسی قرار می گیرم باید بگویم مرمت ویرانه ای که احمدی نژاد تحویل روحانی داد فکر نمی کنم در چهار و سال وچهل سال تعمیر شود.

وی با بیان اینکه هنرمندان با رویکرد حداکثری از دولت استقبال کردند، تصریح کرد: با اینکه هنرمندان جزو اقشار سرخورده جامعه هستند به میدان آمده اند و این نشان می دهد اهالی فرهنگ، نگاه فرهنگی دولت را می پذیرند.

علا با اشاره به اینکه روحانی در انتخاب های فرهنگی خیلی موفق نبود، ادامه داد: شاید حجم فعالیت دولت در حوزه دیپلماسی و مشکلاتی که داشتیم باعث شد دولت نتواند به حیطه فرهنگ توجه بیشتری داشته باشد و امیدوارم دولت در چهار سال آینده به این حوزه بیشتر توجه کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره علت اقبال و حمایت مخالفان دولت و کسانی که کنسرت های مجوزدار را برهم می زنند، از برنامه های فرهنگی در شب انتخابات، اظهار کرد: این مسئله را به عنوان آفتی که دستگاه فرهنگی به آن دچار شدند دیدیم که مثلا" خانمی که روسری اش عقب است بازداشت می شود اما در مناسبت های فرهنگی از تلویزیون مصاحبه هایی می بینیم که حجاب خانم نصفه است و این یک استفاده ابزاری است. رئیس جمهوی گذشته هم در تبلیغات تلویزیونی از کسانی بهره برد که پوشش زننده داشتند. اینها یک بام و دوهوا است. در عرصه هنر به ویژه به موسیقی جفاهای بسیاری شده و مورد استفاده ابزاری قرار گرفته است.

این شاعر تصریح کرد: دیانت در هر عرصه ای مخالف ابتذال است و ابتذال با ذات جمهوری اسلامی منافات دارد. بنیانگذار نظام نه با سینما مخالفت کردند و نه با موسیقی و نه با حضور زنان در عرصه های سیاسی و اجتماعی. در ابتدای انقلاب، از امام استفتا شد که آیا همخوانی زنان در برنامه های موسیقی ایراد دارد، ایشان پاسخ دادند اگر مفسده ای نداشته باشد شنیدن صدای بانوان ایرادی ندارد.

وی گفت: در عرصه موسیقی به جای اینکه جلوی ابتذال را گرفته و موج گرایش جوانان به موسیقی عجیب و غریب را بگیرند، جلوی کنسرت های خوانندگان سرشناس و نوازندگان متعهد با سازهای اصیل ایرانی را می گیرند و این دشمنی با کنسرت نیست، بلکه دشمنی با هنر است و این صرفا ابزاری است که جلوی کار دولت گرفته شود چون احساس کردند دولت می تواند زمینه ساز گشایش های فرهنگی باشد.

علا در پاسخ به این سوال که اگر روحانی نیاورد کشور در کدام بخش بیشتر دچار چالش می شود، افزود: اگر روحانی رای نیاورد در همه زمینه ها با بحران مواجه می شویم، چون روحانی دولت اقدام و آغازکننده در دیپلماسی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بود که بعد از یک عقب گرد خیلی سخت، آغاز شد و اگر در نیمه راه، روحانی متوقف شود دچار بحران می شویم. البته در میان نامزدها، افراد مقبول هستند که البته دارای پایگاه رای نیستند. اگر رقبای اصلی روحانی سر کار بیایند نگرش آنها بسیار خطرناک است واین نگرش خطرناک، برای نظام و رهبری هم منفعتی ندارد.

وی با بیان اینکه جز دادن فرصت مجدد به آقای روحانی چاره ای نداریم افزود: چون در کنشگری سیاسی باید واقع بین بود، باید انتقادها را در جای خود مطرح کرد اما انتخاب مجدد آقای روحانی جزو اولویت های ماست.

علا در خصوص تغییر رویه و یا رویکرد شخصیت های بزرگی مانند آیت الله هاشمی و حجت الاسلام ناطق نوری، به نقش تاثیر گذار حجت الاسلام ناطق نوری در روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: آقای ناطق نوری تکیه اصلی اتکای هر دو جناح شده و رهبر معظم انقلاب هم کماکان ایشان را در کنار خود حفظ کرده است.

وی ابراز داشت: آقای ناطق مانند آقای خاتمی هرگز از دولت اعتدال مطالبه  و سهم خواهی نداشت اما هر جا که نیاز بود از دولت حمایت کرد و این اوج مردانگی و مروت سیاسی است.

علا به تقویت هر دو جریان با این رویکرد اشاره کرد و گفت: حمایت آقای ناطق و لاریجانی از جریان اعتدال نه تنها دوپینگی برای دولت است، بلکه تقویت جریان اصولگرایی است، چرا که این ها ذخیره انقلاب هستند.

این شاعر ملی با بیان اینکه اگر جریان اصولگرایی چهره هایی چون آقای ناطق را نداشت منزوی می شد، افزود: ما هیچ گاه از منزوی شدن جریان های اصولگرایی خوشحال نمی شویم اما نیاز است که اصولگرایی به عقلانیت و اعتدال بازگردد.