پنجشنبه 21 ارديبهشت 1396-8:22

استاد اقتصاد دانشگاه مازندران در نشست رسانه های حامی دولت در مازندران:

پرداخت کارانه و یارانه باعث افزایش تورم می شود/برای افزایش رشد اقتصادی باید دولت روحانی تداوم یابد

دکتر زهرا کریمی: اگر رویکرد دولت قبل در عرصه اقتصاد ادامه می یافت ما کشوری مثل ونزوئلا و یا زیمبابوه می شدیم/ پرداخت کارانه و یارانه به مردم موجب افزایش تورم در جامعه خواهد شد/ پرداخت یارانه به سه دهک پایین جامعه نادرست است/ اگر برای مقابله با فقر یارانه دهیم، در میان مدت قدرت خرید مردم از بین خواهد رفت/ اشتغال 5 میلیونی درست نیست، چرا که در عرصه اقتصاد و اشتغال تنها حرف ملاک نیست بلکه باید راه و برنامه ارائه شود/ از منظر بین المللی کشور از رکود خارج شده است و امیدواریم با تداوم دولت تدبیر و امید رشد اقتصادی افزایش یابد/ در دوران افزایش درآمد های نفت با مدیریت عوام فریبانه منابع کشور را به هدر دادیم/ متاسفانه در ایران بعضی گروه های سیاسی برای شکست جریان رقیب حاضرند به اقتصاد کشور لطمه بزنند، در صورتی که نهادهای ناظر در کشور نباید اجازه این امر را بدهند/ با آمدن شخصی غیر از دکتر روحانی فضای صبر و انتظاری در عرصه اقتصادی و سیاسی کشور دوباره حاکم خواهد شد و باز هم روند عدم رشد اقتصادی تکرار و مشکلات تشدید خواهد شد.


 مازندنومه؛ سرویس سیاسی، محمد اسماعیل بخشی سورکی: زهرا کریمی –استاد اقتصاد دانشگاه مازندران- در نشست با حامیان رسانه ای دولت تدبیر و امید در مازندران- اظهار داشت: عرص سیاست و اقتصاد عرضه آزمون و خطا نیست.

وی با بیان اینکه اگر رویکرد دولت قبل در عرصه اقتصاد ادامه می یافت ما کشوری مثل ونزوئلا و یا زیمبابوه می شدیم، افزود: دولت روحانی کار بسیار مهمی کرد و کشور را از یک انزوای جهانی که اقتصادش همواره در فشار بود، نجات داد.

این استاد دانشگاه به وضعیت اشتغال در ایران هم اشاره کرد و گفت: اشتغال آیینه ای از عملکرد اقتصادی است، اگر سیاست های اقتصادی درست بود، امنیت، ثبات و چشم انداز قابل تاملی در این زمینه وجود داشت.

وی  گفت: برجام تا حدی از وضعیت اقتصادی را بهبود بخشید. این امر لازم بود و کافی نبود.

کریمی با اشاره به روی کار آمدن دولت ترامپ در امریکا گفت: انتخابات ریاست جمهوری در ایران و آمدن افرادی که تمایلی به این روند نداشتند مانع سرمایه گذاری و ثبات امنیت سرمایه گذاری در ایران شد.

وی صبر برای اعلام نتایج انتخابات امریکا و نحوه تعامل او را علت اولیه حضور نیافتن صاحبان سرمایه در ایران دانست و گفت: تشدید نشدن تحریم و پایبند بودن دولت ترامپ بر این امر یک سینگنال مثبت از سوی امریکا و دولت مستقر برای سرمایه گذاران بود که تمایل به ایجاد سرمایه گذاری در ایران داشتند.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بعضی سیاست های نادرست داخلی از سوی تمامیت خواهان اشاره کرد و گفت: موضوع دو تابعیتی ها و نداشتن اموال غیرمنقول توسط آنها در ایران و یا ممنوعیت حق مشاوره توسط آنها یکی از عوامل فشار بر دولت در راستای استقبال نکردن سرمایه گذاران بود .

وی به 3 تا 4 هزار میلیارد دلار سرمایه ایرانی های خارج از کشور اشاره کرد و گفت: کل درآمد کشور ما 450 میلیون دلار است که سرمایه ایرانی های خارج از کشور چندین برابر این رقم است.

استاد اقتصاد دانشگاه مازندران با بیان اینکه پرداخت کارانه و یارانه به مردم موجب افزایش تورم در جامعه خواهد شد افزود: در صورت شکل گیری این روند بنده مطمئنم بیش از 20 میلیون نفر در این سامانه ثبت نام خواهند کرد؛ چطور برای این افراد می توان 250 هزار تومان پرداخت کرد؟

وی گفت: در جنگ جهانی کشور های متخاصم د راستای چاپ پول و از بین بردن ارزش پول ملی فرانسه بودند تا اقتصاد این کشور را فلج کنند.

کریمی پرداخت یارانه به سه دهک پایین جامعه را نادرست عنوان کرد و گفت: بیش از 20 میلیون خانوار در کشور داریم، سه دهک این 20 میلیون 6 میلیون نفر هستند که با توجه به شناسایی نشدن درست این دهک ها عده ای خارج از گود می افتند که باعث به هم پاشیدگی امنیت اجتماعی و سیاسی در کشور خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه اگر برای مقابله با فقر یارانه دهیم، در میان مدت قدرت خرید مردم از بین خواهد رفت گفت: فرایند فقر زایی در میان مدت بیشتر از فقرزدایی خواهد شد که راهکارش ادامه روند افزایش یارانه ها است که باعث افزایش تورم خواهد شد.

کریمی با اشاره به سخنان یکی از نامزدها در خصوص ایجاد اشتغال 5 میلیونی اظهار داشت: این حرف درست نیست چرا که در عرصه اقتصاد و اشتغال تنها حرف ملاک نیست بلکه باید راه و برنامه ارائه شود.

وی در خصوص روکود اقتصادی ابراز داشت: در سال 95 چهار فصل پی در پی رشد اقتصادی را داشتیم که این یعنی در کشور رکود وجود ندارد، در صورتی که رکود یعنی دو فصل پی در پی رشد اقتصادی منفی باشد.

کریمی با بیان اینکه همه صنایع ما از وضع نامطلوب نجات نیافتند، افزود: از منظر بین المللی کشور از رکود خارج شده است؛ و امیدواریم با تداوم دولت تدبیر و امید رشد اقتصادی افزایش یابد.

وی گفت: اگر دولت تدبیر و امید ادامه یابد و این روند اقتصادی ادامه پیدا کند به آینده امیدی هست. در 40 سال گذشته رشد اقتصادی در کشور 2 درصد بوده ست و تداوم این وضع یعنی بن بست نگران کننده؛ بنابر این تمام نهادها و دستگاه ها در کشور باید به این نکته تفاهم برسند که رشد فزاینده ای در این خصوص صورت پذیرد.

استاد اقتصاد دانشگاه مازندران با بیان اینکه مردم انتظار داشتند با کاهش تنش های بین المللی وضعیت اقتصادی خوب شود افزود: آمارها در زمان احمدی نژاد هم نشان می داد که وضع بد است اما به هشدارها توجه نمی شد.

وی گفت: آمار نشان می داد که هر سال بیش از 600 هزار شغل ایجاد می شود؛ به هر طریق یک سری شرکت های جدید شروع به کار کردند و اشتغال های جدیدی شروع به کار کردند.

این استاد اقتصاد دانشگاه مازندران با اشاره به این که در طی سالهای 85 تا 90 بسیاری از افراد در دانشگاه ها حضور داشته و فارغ التحصیل شدند، افزود: به دلیل اینکه در طی این سالها ورود به بازار کار به تعویق افتاده است؛ کسب اشتغال به سختی صورت می گیرد و مردم این سختی را احساس می کنند.

کریمی در خصوص اقتصاد مقاومتی هم اظهار داشت: این نوع سیاست موید اسناد بالادستی است؛ اما باید پذیرفت که تنها خام فروشی نفت ما را به سند چشم انداز نمی رساند.

وی با بیان اینکه ممکن است در روش ها تفاوت باشد اما دراهداف برنامه های اقتصاد مقاومتی با سند چش انداز یکی است، گفت: بحث ما در خام فروشی نفت تنها فروش نیست بلکه مدیریت منابع مالی حاصل از فروش نفت است.

استاد اقتصاد دانشگاه مازندران با اشاره به نوسان قیمت نفت اظهار داشت: ما در دوران افزایش درآمد های نفت با مدیریت عوام فریبانه منابع کشور را به هدر دادیم.

وی گفت: ما نیاز به تحول اساسی در سرمایه گذاری و افزایش ظرفیت تولید داریم که باید این کار به درستی مدیریت شود.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: آقای زنگنه کار ارزشمندی کرده است، وقتی بازارها از دست می رود و میزان تولید سقوط کرده است برگرداندن این روند اقدام ارزشمندی است اما تنها شرط لازم است و کافی نیست.

وی فاصله گرفتن از سیاست های تجربه شده عوامفریبانه را راهکار اصلی رشد اقتصادی در کشور دانست وگفت: باید در این زمینه یک تفاهم اساسی در کشور صورت گیرد.

کریمی با بیان اینکه ما راهی جز این نداریم که بگوییم تجربه جهان چیست، افزود: در نهایت این سیاستمداران هستند که از بین راه های ارائه شده بهترین را انتخاب کنند.

وی گفت: متاسفانه در ایران بعضی گروه های سیاسی برای شکست جریان رقیب حاضرند به اقتصاد کشور لطمه بزنند در صورتی که نهادهای ناظر در کشور نباید اجازه این امر را بدهند.

کریمی به تبعات بسیار منفی حمله به سفارت عربستان سعودی اشاره کرد و گفت: رهبران کشورها خواستار رفع مشکلات کشور هستند؛ در اینکه اقتصاد کشور بد عمل کرده است اتفاق نظر وجود دارد اما بحث بر سر راه برون رفت از مشکلات است.

وی به کشور چین به عنوان یکی از کشورهای توسعه یافته در زمینه اقتصاد اشاره کرد و گفت: سیاستمداران امنیت کامل ورود و خروج سرمایه در کشور چین را تضمین کردند به گونه ای که هم اکنون که چین با کشور تایوان روابط خصومت آمیز سیاسی دارند اما امنیت سرمایه گذاری در آن حفظ می شود.

کریمی ابراز داشت: با آمدن شخصی غیر از دکتر روحانی فضای صبر و انتظاری در عرصه اقتصادی و سیاسی کشور دوباره حاکم خواهد شد و باز هم روند عدم رشد اقتصادی تکرار و مشکلات تشدید خواهد شد.

وی گفت: امیدوام عقلانیت دکتر روحانی و تیم او باز هم برای چهار سال دیگر امنیت اقتصادی را تضمین کند و شاهد تحولی باشیم که  همه انتظار آن را می کشیم.

گفتنی است این پنجمین نشست رسانه های حامی دولت در مازندران با صاحب نظران و چهره های علمی-سیاسی بود. پیش تر این گروه نشست هایی را با دکتر علی کریمی مله، افشین علا، علی نجفی خوشرودی، اسفندیار عشوری و نصرالله دریابیگی برگزار کرده بودند.