سه شنبه 26 ارديبهشت 1396-22:3

گزارش مازندنومه از نشست خبری شش نامزد اصلاح طلب انتخابات شورای شهر ساری

ائتلاف برای ساری

نشست خبری شش تن از اصلاح طلبان انتخابات شورای شهر ساری برگزار شد. در این نشست عشوری، ایران منش، بهاری، کاشی، گوهردهی و نیستانی به بیان نظرات خود پرداخته، به پرسش های خبرنگاران پاسخ دادند.


 مازندنومه؛ سرویس سیاسی، کلثوم فلاحی: نشست خبری مشترک شش تن از کاندیداهای اصلاح طلب ساری با حضور قاسمعلی ایرانمنش، اسفندیارعشوری، فرزاد گوهردهی، سعید بهاری، ماه سلطان کاشی و منصور نیستانی برگزار شد.

در این نشست ابتدا نامزدها به صورت خلاصه خود را معرفی کردند و سپس به پرسش های خبرنگاران پاسخ دادند.

*به رسانه ها میزکار می دهم

قاسمعلی ایرانمنش -فعال فرهنگی و سیاسی مرکز استان- با بیان اینکه رسانه را دیده بان و چشم مردم می دانم و اگر رسانه آزاد بود امروز در مناظره ها این گونه به هم نمی تاختند، گفت: رسانه با نگاه مردمی خود، جلوی تخلف ها و فسادها را می گیرد.

وی ادامه داد: اثرات نامطلوب مناظره در جامعه به خاطر آزاد نبودن فضای رسانه است. کسانی که دست رسانه را بستند امروز به این فضا انتقاد می کنند، در حالی که به وظیفه خود به درستی عمل نکردند و اینک مظلوم نمایی می کنند.

نامزد اصلاح طلب انتخابات شورای شهر ساری با بیان این که برای رسانه سه پیشنهاد دارم و اگر به شورا وارد شوم سعی می کنم این برنامه ها را انجام دهم، اظهار کرد: در شورا و شهرداری، ویژه خوری هایی در حوزه رسانه انجام می شود و این رفتار مناسبی نیست

ایرانمنش با بیان اینکه این رفتار برده داری مدرن است، گفت: رسانه هایی که می توانستند فرا استانی کار کنند، تبدیل به ویژه خور شدند و این مسئله سببب شد تا برخی همکاران رسانه ای قربانی این قضیه شوند.

وی ادامه داد: می توان مصوبه ای گرفت که منابعی برای رسانه های بومی تصویب شود و تقسیم عادلانه در این حوزه متناسب با کارکردهای رسانه داشته باشیم.

این نامزد اصلاح طلب ساری گفت: برنامه ام این است که هر رسانه در شورا یک میز کار داشته باشد و این میز در اختیار آن رسانه قرار می گیرد، حتی اگر هیچوقت حضور نیابد.

ایرانمنش با بیان اینکه شهردار ساری اعلام کرده وارد تبلیغات شورا نشده و لیست نمی دهد، تصریح کرد: نباید تراز کار را با عبوری یا بدون عبوری بودن لحاظ کنیم. اگر تیم ما که ائتلاف تشکیل داده موفق شود، باید فراخوان اشخاص داشته باشیم تا برنامه های خود را ارائه دهند.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه از عبوری هم برنامه می خواهیم، اگر برنامه ها شبیه هم بود طبیعی است که عبوری باید بماند چون تجربه دارد، اظهار کرد: اگر برنامه ویژه ای ارائه شد تصور می کنم شخص عبوری هم بگوید این فرد به عنوان شهردار آینده انتخاب شود. تراز را باید برای توسعه ای که قرار است اتفاق افتد و برنامه ای که داریم لحاظ کنیم.

ایرانمنش با بیان اینکه ساری 5 آیتم طبیعی و خدادادی دارد که فقط در ساری شاهد این موارد هستیم اما در حوزه گردشگری در چه سطحی قرار داریم، اظهار کرد: ساری این استعداد را دارد که مقصد گردشگری شود اما اکنون فقط محل گذر گردشگران هستیم.

این کارشناس ارشد گردشگری افزود: اکنون در حال آسمان فروشی هستیم. نیاز نیست شهرفروشی کنیم بلکه می توانیم فراخوان ایده داشته باشیم.

وی ادامه داد:  پول نداشتم شام دهم اما ایده دارم، ایده هایم را در اختیار رسانه ها قرار دادم و باید ببینیم رسانه به وظیفه خود عمل می کنند یا خیر.

*هرگز چنین آلودگی در فضای انتخاباتی ندیدم

اسفندیار عشوری، دبیر حزب کارگزاران سازندگی مازندران، با بیان اینکه از افتخاراتم این است با دستور احمدی نژاد از کار برکنار شدم، گفت: عده ای گمان می کنند که لیست اصلاح طلبان ساری معقول است، در حالی که من به این لیست انتقاد دارم چرا که از این لیست به جای 9 نفر 13 نفر انتخاب شدند و این موضوع 30 درصد از شانس لیست را کاهش می دهد .
وی با بیان اینکه برخی افراد در این لیست اعمال نفوذ کردند و برای اینکه دوستان خود را در لیست قرار دهند، آن را به 13 نفر افزایش دادند، اظهار کرد: بنا نیست هر کسی اعلام کرد اصلاح طلب هستم نام او را در فهرست قرار داد. باید در چهارچوب میثاق نامه بررسی شود که آن فرد هزینه اصلاح طلبی داده است یا خیر؟

عضو شورای مرکزی کارگزاران کشور با بیان اینکه به کسانی که تصمیم گیرنده بودند بارها اعتراضم را اعلام کردم، ادامه داد: دو دوره عضو شورای شهر ساری بود اما هرگز چنین آلودگی در فضای انتخاباتی ندیدم. نمی دانم افراد با چه انگیزه ای با صرف هزینه میلیاردی و دادن شام و گرفتن هدیه های آن چنانی وارد انتخابات شورا شده اند.

وی تصریح کرد: اگر این پول ها را عرق جبین به دست آورده باشند، این گونه هزینه نمی کنند. یا اینها را دیگران برای آنها خرج می کنند که دنبال منافعی هستند و اگر خودشان هزینه می کنند مطمئنم به دنبال کسب خدمت نیستند، بلکه به دنبال کسب قدرت و ثروت هستند.

این فعال سیاسی پرسید: پارکینگ ها و ساختمان های نیمه کاره در خیابان فرهنگ توسط چه کسانی اداره می شود که پر از تبلیغات عده ای شده است؟

عشوری با بیان اینکه لیست زمانی معنا دارد که برنامه ارائه شود، تصریح کرد: به عده ای باید گفت اگر به دنبال کسب شهرت هستند به نظر من اینها لیاقت انتخاب شدن ندارند و اگر دنبال کسب مال اندوزی هستند هم از مسئولان برگزاری انتخابات تقاضا دارم به این موضوع توجه داشته باشند هم ارزش حضور در شورا ندارند، این افراد مشخص هستند و شناسایی اینها کار سختی نیست،

وی تصریح کرد: انتظار این است کار اساسی برای شهر انجام دهیم، چون ساخت پل و پارکینگ و آسفالت و مانند این ها  از وظایف ذاتی شهرداری است. یکی از دلایل توسعه شهرهای بزرگ، انتخاب افراد قوی است. مجلس و شورای شهر جایگاه تصمیم گیری است و کسی می تواند به خوبی تصمیم بگیرد که تجربه و دانش کافی داشته باشد.

عضو شورای مرکزی کارگزاران کشور با تاکید بر آنکه با انتخاب های گذشته، سطح شورای شهر را پایین آوردیم و افرادی که در سطح بالاتری قرار دارند شورا را برای خود کوچک می دانند، اظهار کرد: ساری شهر تاریخی است. الان مشاهده می کنیم بناهایی مثل قارچ رشد کردند که پیرو هیچ ضابطه ای نیستند. چون شهرداری درآمد پایدار ندارد از تخلفات ساختمانی استقبال می کند و بافت سنتی شهر ساری در حال از بین رفتن است.

وی ادامه داد: در سراسر دنیا شهر را با یک نوار سبز محدود می کنند نه اینکه هر روز سطح و ارتفاع شهرها افزوده شود.

عشوری با بیان اینکه در کنار محدوده شهر، شهرک هایی برای سکونت مردم ایجاد می شود، تصریح کرد: طرح تفصیلی بافت قدیم ساری اجرا نمی شود، این خیانت است که در بافت قدیم اجازه احداث پاساژ می دهند، این تجاوز به بافت قدیم است و باید از دست درازی به این بافت جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه لیست امید لیست حمایتی است و ائتلافی نیست، اظهار کرد: برای رفع این نقیصه، ضمن احترام به بقیه دوستان، ائتلافی شکل دادیم که افرادی با تفکر نزدیک تر انتخاب شوند. احساس می کنیم در شورا اختلاف نظری کمتری با هم خواهیم داشت

* سرای تداوم توزیع مناسبی در شهر ندارد

دکتر فرزاد گوهردهی، دکترای تخصصی سلامت در بلایا و فوریت ها از دانشگاه علوم پزشکی ایران، با اشاره به تاسیس سرای تداوم که از اقدامات شهرداری ساری است، گفت: سرای تداوم توزیع مناسبی در شهر ندارد و از اهداف اولیه خود دور مانده است. چه تعداد از کارکنان سرای تداوم بر اساس تخصص وارد شده اند؟

وی با بیان اینکه بسیاری از اینها بر اساس رابطه جذب شده اند و صرف راه اندازی یک مکان و جذب نیرو، آسیب های اجتماعی را کاهش نمی دهد، تصریح کرد: افراد متخصص باید در سرای تداوم به کارگیری تا کار آموزش مردم را عهده دار شوند.

نامزد اصلاح طلب انتخابات شورای شهر ساری با بیان اینکه بخشی از آسیب ها مربوط به آسیب های روحی است، اظهار کرد: نقشه خطر یا ریسک مپ در ساری نداریم که از اولویت های من پس از ورود به شورای شهر است.

*تقسیم پروژه ها بین شرکت های مختلف، گامی به سوی اشتغال است

سعید بهاری، دیگر نامزد لیست ائتلاف اصلاح طلبان با بیان اینکه  شهرداری نمی تواند فرهنگ ساز باشد، بلکه می تواند به حراست فرهنگی کمک کند، گفت: رسانه نقش مشخصی در حوزه های مختلف دارند و حضور رسانه عامل شفافیت است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اگر قرار است در حوزه حراست و حفاظت از فرهنگ، شهرداری حمایتی کند این حمایت باید در مسیر مناسب باشد.

وی با تاکید بر آنکه نهاد فرهنگی شهرداری نمی تواند برنامه محور در این حوزه ورود کند چراکه موازی کاری با فعالیت نهادهای فرهنگی است، اظهار کرد: قانون با تمام نقایصی که دارد اگر اجرا شود می توان به نتیجه رسید. وقتی مجموع پروژه ها در دست انگشت شماری از پیمانکاران قرار می گیرد کار به خوبی پیش نمی رود، تقسیم پروژه ها بین شرکت های مختلف، گامی به سوی اشتغال است.

بهاری با بیان اینکه سازمانی در شهرداری داریم که اقوام در آن مشغول به کار هستند در حالی که انبوهی از جوانان در شهر بیکارند و رابطه ای برای ورود ندارند، گفت: در آینده ریزش شدید اشتغال در حوزه کشاورزی داریم و به سمت ساری می آیند که شغلی پیدا کنند. با جذب درست نیروی انسانی بخشی از مشکل اشتغال ما حل می شود.

*اولویتم در ورود به شورا رصد بعد نظارتی شورا است

ماه سلطان کاشی، دبیر مجمع زنان اصلاح طلب مازندران هم با بیان اینکه حضور نداشتن زنان در جامعه بخشی مربوط به خلا تاریخی در این زمینه و بخشی هم مربوط به جامعه سنتی است و برنمی تابید که بانوان در مسئولیت های اجتماعی حضور داشته باشند، گفت: معتقدیم حضور زنان از دوران مشروطه شروع شد و فراز و فرودهایی داشته است. تعصب هایی در اذهان جامعه سنتی وجود دارد و این تغییر نگرش می تواند در حضور زنان موثر باشد.

او با تاکید برآنکه در حوزه آموزش هم در این زمینه دچار نقص هستیم، اظهار کرد: از شاخص کشورهای توسعه یافته حضور زنان توانمند در فعالیت های اجتماعی است. برای هم افزایی در بین زنان و مردان، این تغییر نگرش باید در بین مردان هم ایجاد شود، چراکه توانمندی بر اساس جنسیت نیست.

کاشی با تاکید برآنکه در برنامه های اجتماعی جایگاهی برای زنان درنظر نمی گیرند، خاطرنشان کرد: این موضوع در حوزه تشریفات اداری ما مغفول مانده است. اگر یک زن جایگاهی برای خود تهیه کند با نگاه غضب آلود مردان مواجه می شود.

نامزد اصلاح طلب انتخابات شورای شهر ساری با اشاره به این که مطالباتی داشتیم اما نگاه مسئولان مطالبات زنان را برنمی تابد، افزود: اولویتم در ورود به شورا رصد بعد نظارتی شورا است.

*باید جلوی کوچک شدن ساری گرفته شود،

منصور نیستانی، دیگر نامزد اصلاح طلب شورای شهر ساری هم با بیان اینکه در ساری شهرسازی نشده و به شکل روستا اداره می شود، گفت: توسعه نیافتن شهر با برنامه شاید چندین هزار میلیارد تومان است. باید جلوی این نوع توسعه شهر ساری گرفته شده و با برنامه اداره شود.

وی  با بیان اینکه زباله در همه جای دنیا به عنوان صنعت پول ساز است و هزینه ای ندارد اما علت اینکه زباله در ساری نشده معلوم نیست و در شورای پنجم باید رفع شود، اظهار کرد: به دلیل نداشتن سیستم فاضلاب، فاجعه زیست محیطی را شاهد هستیم.  از طرفی شهر پارکینگ ندارد. مردم انتظار دارند این مشکلات حل شود.

نیستانی با بیان اینکه باید جلوی کوچک شدن ساری گرفته شود، ادامه داد: این خیانت آشکار و یا ندانسته به ساری است. توسعه سطحی در ساری اتفاق نیفتاده به اندازه ای شلوغ شده که فضای زندگی نیست.