جمعه 5 خرداد 1396-9:38

اعلام صریح هیات نظارت بر انتخابات:

انتخابات ساری باید ابطال شود

ایوب انصاری: در انتخابات شورای شهر ساری، خرید آرا به شکل سازماندهی شده و در سطح وسیع شکل گرفته و این انتخابات باید ابطال شود/ محمد دامادی: با توجه به تخلف گسترده مبنی بر خرید رای و خروج برگ تعرفه از محل اخذ رای، احتمال ابطال انتخابات قوت گرفته است.


 مازندنومه، سرویس سیاسی: یک هفته پس از برگزاری انتخابات شورای شهر، این انتخابات در مرکز استان مازندران به تایید هیات نظارت و اجرایی نرسیده است و احتمال ابطال آن وجود دارد.

حدود صد نفر از نامزدهای این انتخابات در ساری به آن چه تخلف و خرید و فروش آراو تخلفات دیگر می نامند، اعتراض کرده اند. این افراد بارها با حضور در فرمانداری مرکز استان و ارائه گزارش ها و اسناد تخلف، اعتراض خود را علنی کرده اند.

به گزارش مازندنومه، شب گذشته این معترضان در نشستی، ده نفر را به عنوان نماینده خود انتخاب کردند تا پیگیر کار باشند. این نشست های نامزدهای معترض در هفته گذشته چندین بار برپا شده است.

آن ها چهارشنبه شب با علی اصغر یوسف نژاد -یکی از نمایندگان ساری- ملاقات کردند تا پیگیر وضعیت انتخابات ساری شود.

محمد دامادی -دیگر نماینده این حوزه- و مجید حسین زادگان -فرماندار ساری- هم به جد پیگیر تخلفات گسترده انتخابات اخیر هستند. هیات اجرایی و نظارت انتخابات ساری نیز ابطال انتخابات را خواستارند.

در این انتخابات 7 نفر از لیست معروف به عملگرایی که از منسوبان شهردار ساری هستند، بیشترین رای را کسب کرده اند.

*انتخابات باید ابطال شود

ایوب انصاری -عضو هیات نظارت بر انتخابات شهرستان ساری- در گفت و گو با مازندنومه اظهار کرد: به عنوان یکی از اعضای هیات نظارت بر انتخابات ساری اعلام می کنم که بر اساس گزارش ناظران و سرناظران، علاوه بر تخلفات کوچک در انتخابات شورای شهر ساری، خرید آرا به شکل سازماندهی شده و در سطح وسیع شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه اعضای هیات نظارت بعد از بررسی تخلفات رخ داده، از هیات اجرایی درخواست اعمال ماده 701 قانون انتخابات و تبصره 2 کرد، افزود: بر اساس این قانون، انتخابات شورای شهر ساری باید ابطال شود.

عضو هیات نظارت بر انتخابات شهرستان ساری با اشاره به اینکه نامزدهای انتخابات شورا که نسبت به  تخلفات رخ داده معترض هستند نباید عجله کنند، گفت: طبق قانون، تا دو روز پس از  اعلام نتایج، نامزدهای انتخابات و حتی مردم می توانند شکایات خود را اعلام کنند، هیات اجرایی هم 5 روز زمان بررسی دارد و پس از بررسی، کار بر عهده هیات نظارت است که هیات نظارت هم دو هفته زمان دارد تا به شکایات رسیدگی کند.

انصاری تصریح کرد: این گونه نیست که چون نامزدهای انتخابات، معترض هستند به سرعت پاسخ دهیم، روند قانونی باید طی شود.

وی ادامه داد: هیات نظارت بر انتخابات شهرستان ساری، بر اساس اسنادی که در اختیار دارد درخواست ابطال انتخابات را به هیات نظارت اعلام کرده است.

انصاری در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است انتخابات ابطال نشده و فقط آرای افراد متخلف ابطال شود، گفت: آرای افراد متخلف، بیش از 60 درصد آرا را شامل می شود و بر اساس قانون، وقتی 60 درصد آرا باطل شود، آن انتخابات هم باطل است و چنین پیشنهادی عملی نیست.

*200 هزار تومان قیمت هر رای خریداری شده در انتخابات شوراي شهر ساری

محمد دامادی  -رئیس هیئت نظارت در انتخابات شوراهای استان مازندران- در تازه ترین اظهارنظر خود در گفتگو با خبرنگار «شهر ایران:» گفت: ما از ساعات آغاز رای گیری شاهد خرید گسترده رای ها بودیم.

وی با بیان این که بنا بر گزارش هایی که رسیده و صحبت هایی که انجام دادیم خوشبختانه نیروی انتظامی شهر ساری در این ماجرا ورود کردند و ما شاهد دستگیری عده ای  از متخلفان بودیم، افزود: آنچه که مسلم است، این تخلفات در روند انتخابات تاثیر زیادی داشته است.

نماینده ساری با بیان این که بیش از 90 تن از کاندیداها  که بعضا در اخبار غیر رسمی به صد نفر هم گزارش شده به این تخلفات اعتراض کرده اند، ادامه داد: یک نفر از این معترضان جزو کاندیداهایی بوده  که رای آورده  است!

وی با بیان این که هیات نظارت به ابطال انتخابات شورای شهر بسیار امیدوار است، گفت: تاکید می کنم تخلفات مربوط به شوراهاست و ما هیچ ورودی به انتخابات ریاست جمهوری نداریم.

دامادی بیان کرد: عده ای در این بین  با ثروتی کلان، که سرمنشا و نحوه دسترسی به آن ها مشخص نیست وارد انتخابات شوراهای استان ها شده و شروع به انجام تخلف کردند. ما در آخرین  ساعات رای گیری شاهد بودیم که هر رای به مبلغ دویست هزار تومان به فروش می رسید.

وی تصریح کرد: با توجه به تخلف گسترده مبنی بر خرید رای و خروج برگ تعرفه از محل اخذ رای، احتمال ابطال انتخابات قوت بسیاری می گیرد .