پنجشنبه 18 خرداد 1396-7:50

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران:

1500 معدن فعال در کشور داریم

نادعلی اسماعیلی: میزان ذخایر معدنی کشور 53 میلیارد تن است و سالیانه 300 میلیون تن از ذخایر معدنی کشور برداشت می‌شود/ از 9 هزار معدن موجود در کشور، تنها 1500 معدن فعال است/ 8 درصد تولید ملی کشور وابسته به بخش معدن است .


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، رضا شریعتی: رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با بیان اینکه  معدن در کشور ما در چند سال گذشته که تحریم بودیم مشکلی برای تولید و صادرات نداشت، گفت: با تقویت بخش معدن می‌توانیم نقشی اثرگذار در توسعه معدن و اشتغال در این بخش داشته باشیم.

نادعلی اسماعیلی در جمع خبرنگاران استان مازندران اظهار کرد: میزان ذخایر معدنی کشور 53 میلیارد تن است و سالیانه 300 میلیون تن از ذخایر معدنی کشور برداشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه صادرات سنگ، سیمان، کاشی و سرامیک از ایران در دوران تحریم با قوت ادامه داشت، افزود: با توجه به اوضاع اقتصادی کشور خوشبختانه حوزه معدنی دستخوش رکود صنعت در سال های اخیر نشده  و بعد از نفت، معدن می‌تواند تاثیرگذار در توسعه و شکوفایی اقتصادی کشور باشد.

اسماعیلی با تاکید بر آن که 9 هزار معدن فعال و غیرفعال در کشور وجود دارد که از این تعداد هزار و 500 واحد فعال و مابقی غیرفعال و کمتر فعال هستند، تصریح کرد: در صورتی که موانع سرمایه‌گذاری معدن برداشته شود، گام بزرگی در ایجاد اشتعال کشور ایجاد می‌شود، در این زمینه نیاز است که دغدغه‌های معدنکاران به صورت جدی پیگیری شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با بیان اینکه باید به‌دنبال شکوفا کردن بخش معدن بوده و در بخش فرآوری‌های معدنی اقدامات مناسبی انجام شود، تصریح کرد: بازرسی ویژه‌ای برای بررسی وضعیت ایمنی معادن ذغال سنگ تشکیل شد و به صورت دوره‌ای این بازرسی‌ها در حال انجام است.

وی با بیان اینکه 200 معدن ذغال سنگ در کشور وجود دارد که واحد معدنی کشور فعال بوده که باید نسبت به ارتقا تجهیزات ایمنی این واحدها اقدام جدی صورت گیرد، گفت: 200 معدن ذغال در کشور داریم که 150 معدن به صورت نصف و نیمه در حال فعالیت و عمده آنها در استان مازندران است

 رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور مازندران را از استانهای ذغال سنگ خیز کشور دانست و گفت:50 معدن ذغال سنگ در این استان وجود دارد و 8 درصد تولید ملی کشور وابسته به بخش معدن است که انتظار است این بخش تقویت شود.

هادی حمیدیان، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران نیز با اشاره به وجود 70 معدن شن و ماسه و واریزه کوهی در استان، گفت: اقدامات فنی به منظور اجرای طرح استخراج در معادن مازندران آغاز شده است.

این مسئول با بیان اینکه به دنبال ارتقای معادن هستیم، اظهار کرد: باید در این راستا دو مقوله ی حفاظت محیط زیست و صرفه اقتصادی را در نظر بگیریم.

حمیدیان با تاکید بر نقش معادن در رونق اقتصادی ابراز امیدواری کرد با اتخاذ سیاست های درست و منطقی بتوان باعث ایجاد بستر اشتغال شد.