يکشنبه 8 مرداد 1396-22:4

مدیرکل ارشاد مازندران در اختتامیه جشنواره نامه ای به امام رضا(ع):

150هزار اثر به دبیرخانه جشنواره رسید/ 1500 اثر از 61 کشور خارجی

گزارش مازندنومه از آیین اختتامیه جشنواره نامه ای به امام رضا(ع)+بیانیه هیات داوران+ اسامی برگزیدگان


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: احد جاودانی در آیین اختتامیه جشنواره بین المللی نامه ای به امام رضا (ع) اظهار کرد: تحقق سیاست های دینی و برنامه های مذهبی جمهوری اسلامی با استفاده از ابزار فرهنگ و هنر از سیاست های وزارت ارشاد است.

وی با بیان اینکه جشنواره نامه ای به امام رضا (ع) برای بازشناسی هویت شیعه و معرفی اهداف شیعه به علاقه مندان است، افزود: جشنواره رضوی علاوه بر ایران در 77کشور دنیا برگزار می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: امسال 150هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که 1500 اثر مربوط به 61 کشور دیگر بود.

*بخشی از برندگان را برای ادیان ابراهیمی و مذاهب اسلامی در نظر بگیرید

مسوول بخش بین المللی جشنواره نامه ای به امام رضا (ع) نیز در این مراسم اظهار کرد: جشنواره بین المللی نامه ای به امام رضا(ع) یکی از بهترین جشنواره هایی است که در سطح بین الملل برگزار می شود.

حجت الاسلام مرادی افزود: اطلاعیه این جشنواره به بیش از 18 زبان زنده دنیا ترجمه و اطلاع رسانی شد و بیش از 1500 اثر از 61کشور به دست ما رسید.



وی گفت: با توجه به اینکه ادیانی مانند مسیحیت و مذاهب دیگر مانند اهل سنت مشارکت خوبی در برگزاری جشنواره دارند، پیشنهاد می کنم از سال آینده بخشی از برندگان را برای ادیان ابراهیمی و مذاهب اسلامی اختصاص دهند.

*بیانیه هیات داوران

در این مراسم محمد عظیمی به نمایندگی از هیات داوران، بیانیه هیات داوران را قرائت کرد. در این بیانیه آمده است:

از درد کهنه ای که مداوا نمی شود
یا می شود گلایه کنم یا نمی شود
اینک سلام حضرت عیسی تر از مسیح
لطفت نگو که شامل ماها نمی شود
ای من به فدای پنجره فولاد چشمهات
از بغض من چرا گرهی وا نمی شود؟

دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی نامه ای به امام رضا (ع) با عدد مقدس امامان ما قرین شده است و باعث افتخار ما هست که توانستیم در حد بضاعت ناچیزمان، خادم خوانش دلنوشته های رضوی باشیم.

فراوانی نامه ها در این دوره دوازده ساله علاوه بر اینکه جان ما را سرشار ذهن بر کاغذ آمده تمام عاشقانش کرده است، گزینش و انتخاب محدود از میان هزاران نامه را مشکل می کند.

نکته مهمی که در سال های اخیر به ویژه امسال موجب دقتی تام شد، استعانت نویسندگان از مطالب موجود در فضای مجازی بود و سعی داشتند تا از این طریق، زبان ناگویای خود را به حضوری ارادتمندانه اعلام کنند.

همیشه بر این باور بوده ایم که داور اصلی خداوند رحمان است و لطف امام رضا (ع) بدرقه راه عاشقانش خواهد بود. هیات داوران دگر باره از تمام دوستداران حضرتش می خواهد تا تراوش های ذهنی خود را با نگاهی بدیع و دل نوشته ای خالص به متنی یگانه بدل سازند و دخیل پنجره های استجابت کنند.

برای ما هیچ افتخاری بالاتر از این نخواهد بود که در دو سوی جشنواره سالانه ای به مناسبت هفته کرامت و میلاد پر برکت هشتمین امام شیعیان جهان، توسط بنیاد بین المللی امام رضا (ع) برگزار می شود، همدل نامه های سراسر مهر شما به آن حضرت باشیم و امیدواریم تا از این رهگذر، نظری و عنایتی هم رهتوشه راهمان شود.

این خوان گسترده و پر برکت، فرصتی برای همگان است تا دل نوشته های ارزشمند خود را از منظر مختلف ارائه کرده و فصلی نو در شیوه ارادت بگشایند. هرچند که بخشی از نامه های رسیده توسط کسانی به نگارش درآمده بود که قادر نبودند تا توان ارادت قلبی خود را مکتوب کنند و با رونوشتی از کلام زیبای منتخبان سال های گذشته و ارادتمندان حضرتش در منابع مکتوب و مجازی، افتخار حضور در این جشنواره را داشته اند.

هیات داوران با توجه به آثار رسیده و ویژگی های نگارشی و نگاه تازه ای که در میان هزاران نامه، برجسته بود، منتخبان جشنواره را برگزید.

در بخش بالای 18 سال، هیات داوران اثری را به عنوان منتخب نخست، شایسته ندانسته و امیدوار است تا با توجه به تجارب و آثاری که تاکنون نوشته شده است در سال های آتی روند رو به تکاملی دلنوشته های رضوی را بیش از پیش شاهد باشد.

هیات داوران دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی نامه ای به امام رضا (ع)

فریده یوسفی، مریم رزاقی، فاطمه نعمتی، احسان مهدیان، عزیزالله مولایی، سید محمد صادقی، علی رمضانی و محمد عظیمی.



*اسامی منتخبان


گروه سنی زیر 18 سال:
آرمان عمادی از ساری رتبه نخست، شایسته فلاحی از سمنان رتبه دوم و زهرا کاظمی از خرم آباد رتبه سوم

گروه سنی بالای 18 سال:
فاطمه زمانی از قائمشهر رتبه دوم و اسماعیل صحافی از کردکوی و افسانه موسایی از گچساران رتبه سوم



بخش بین الملل:
رتبه نخست: ذاکر حسین از استرالیا، سید فاطمه حسینی از افغانستان و فاطمه یلماز از بلژیک
رتبه دوم: سیده فوزیه جعفری از هندوستان، علی واچیرا از کنیا و عایده عیسی از لبنان
رتبه سوم: بتول ساریحان از ترکیه و محمدمهدی الکانی از عراق