يکشنبه 30 مهر 1396-9:11

مدیرعامل سلول‌های بنیادی بندناف رویان خبر داد:

نخستین پیوند از طریق سلول های بندناف در بیمارستان امیرکلا انجام می شود

مرتضی ضرابی: نمونه‌گیری از بندناف هیچ صدمه‌ای به مادر و نوزاد وارد نمی‌کند/ نخستین پیوند در مازندران در یک ماه آینده در بیمارستان امیرکلا برای بیمار مبتلا به تالاسمی انجام می‌شود‌/ هر نمونه خون بندناف وارداتی ۳۵تا ۴۰ هزار یورو هزینه دارد/ مازندران بیشترین تعداد کارشناسان خون‌گیر را دارد/ پیش‌بینی می‌کنیم سالانه ۱۲تا ۱۵هزار نمونه سلول بندناف جدید ذخیره شود.


 مازندنومه؛ سرویس کلینیک، کلثوم فلاحی: مرتضی ضرابی -مدیرعامل سلول‌های بنیادی بندناف رویان- در نشست خبری که در سالن اجتماعات دانشکده پرستاری وابسته به جهاد دانشگاهی، بخشی از فعالیت‌های این مرکز را تشریح کرد.

وی با بیان این که دانش سلول‌های بنیادی به عنوان انقلابی در عرصه خدمات پزشکی مطرح است و کشورهای فعال در این حوزه به ثروت ارزشمندی دست یافته‌اند، گفت: سلول بنیادی به دو شکل سلول بنیادی جنینی و سلول بنیادی بالغان نگهداری می‌شود.

ضرابی با اشاره به این که امروز معتقدند همه بافت‌های بدن ما دارای سلول بنیادی هستند، تصریح کرد: حجم خون که از بندناف و جفت می‌توان گرفت ۸۰  تا ۲۰۰ میلی‌لیتر است.

وی با بیان این که نمونه‌گیری از بندناف هیچ صدمه‌ای به مادر و نوزاد وارد نمی‌کند و تداخلی هم در روند زایمان ندارد، تاکید کرد: بانک بندناف به شکل بانک عمومی و  بانک خصوصی یا خانوادگی نگهداری می‌شود.

ضرابی با اشاره به این که ذخیره سازی در بانک عمومی هزینه ندارد چراکه سلول‌های بنیادی نگهداری شده در این مراکز از سوی خانواده‌ها اهدا می‌شود، یادآور شد: در حال حاضر هر دو بانک در کشور فعال است.

وی با بیان این که ۷۵۰ هزار نمونه سلول بنیادی عمومی و ۳ میلیون نمونه خصوصی در دنیا ذخیره شده است، افزود: در  دنیا تاکنون از این طریق ۳۵ هزار پیوند انجام شده است.

مدیرعامل سلول‌های بنیادی بندناف رویان با اشاره به این که تهیه خون بندناف آسان و بدون درد بوده و ریسک آلودگی وجود ندارد و یا بسیار کم است، تصریح کرد: در دسترس بودن مهم‌ترین ویژگی بانک خون است.

وی ادامه داد: در بانک عمومی ما ۱۵هزار و در خصوصی ۸۵هزار نمونه ذخیره‌سازی شده و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال به بیش از ۹۰هزار برسد و سال آینده جزو مراکزی باشیم که یکصدهزار نمونه بانک خون دارد و به مراکز صدهزارتایی بپیوندیم.

ضرابی با اشاره به این که در مازندران ۴هزار نمونه ذخیره‌سازی شده که خصوصی است، تاکید کرد: یکی از کاربردهای بندناف در بیماری‌هایی است که منشا خونی دارند، مانند تالاسمی انواع سرطان‌ها.

وی با بیان این که نخستین پیوند در مازندران در یک ماه آینده در بیمارستان امیرکلا توسط دکتر تمدنی برای بیمار مبتلا به تالاسمی انجام می‌شود‌، گفت: به همه خانواده‌هایی که در آستانه تولد نوزاد هستند پیشنهاد می‌دهیم این اقدام را انجام دهند.



مدیرعامل سلول‌های بنیادی بندناف رویان اظهار کرد: هر کسی که تطابق ژنتیکی داشته باشد می‌تواند از بانک بندناف استفاده کند.

وی با بیان این که هر نمونه خون بندناف وارداتی ۳۵تا ۴۰ هزار یورو هزینه دارد، افزود: هزینه اولیه نگهداری سلول بنیادی بندناف ۲میلیون و ۵۰۰ هزار و پس از آت سالانه ۱۲۰هزار تومان است.

ضرابی با اشاره به این که مازندران بیشترین تعداد کارشناسان خون‌گیر را دارد، تصریح کرد: در تمام بیمارستان‌های بزرگ مازندران و گلستان کارشناس خون‌گیر داریم. استقبال در شهرهای بزرگ بیشتر است.

مدیرعامل سلول‌های بنیادی بندناف رویان ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد از ۸۵هزار نمونه، رضایتنامه اهدا دادند و می‌توانیم برای کسانی که نیازمند به پیوند باشند استفاده کنیم.

وی با اشاره به این که ۳ سال است که پایان‌نامه ارشد و دکترا که نیاز به سلول بندناف دارند در اختیار آنها قرار دادیم و از طرح‌های این چنینی هم حمایت مالی می‌کنیم، یادآور شد: مزیت خوب مازندران داشتن مرکز پیوندی است که توسط دکتر تمدنی اداره می‌شود

ضرابی با اشاره به این که پیش‌بینی می‌کنیم سالانه ۱۲تا ۱۵هزار نمونه سلول بندناف جدید ذخیره شود، افزود: همه نمونه‌های خونی زیرپوشش دو نوع بیمه قرار دارند.

مدیرعامل سلول‌های بنیادی بندناف رویان در پایان گفت: علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی http://www.rsct.ir اطلاعات بیشتری کسب کنند.

گفتنی است متقضیان می توانند برای اطلاعات بیشتر به نشانی بانک خون بند ناف واحد مازندران واقع در ساری بلوار امیر مازندرانی – خیابان وصال شیرازی – جهاد دانشگاهی مراجعه و یا به شماره  33353380 – 011 تلفن کنند.