پنجشنبه 28 دی 1396-10:47

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه:

اصل ۴۴ باید بازنویسی شود

علی محمد شاعری: اداره کشور در دست دولت متمرکز است و ثابت شده دولت‌ها در اداره کشور ناتوان هستند/ در کشاورزی موفق‌تر از صنعت هستیم چون در دست مردم است/ اصل ۴۴ باید دوباره بازنویسی شود و دولت برای واگذاری اموری که به او مربوط نیست اقدام کند.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، کلثوم فلاحی: علی محمد شاعری در نشست هم‌اندیشی با موضوع توسعه که در دفتر مجمع نمایندگان مازندران برگزار شد، اظهار کرد: خبرنگاران را فرصتی برای رشد جامعه و جلب مشارکت مردم در توسعه می‌دانیم.

وی با اشاره به اینکه مجلس باید وظیفه قانونی خود را با تصویب قوانین موثر و کارآمد، با نظارت بر اجرای قانون به درستی انجام دهد، افزود: حدود یک سال از برنامه ششم گذشت و در سال نخست اجرای برنامه ششم هستیم. اهداف مختلفی در برنامه ششم پیشنهاد شد که مجلس در حال رصد کردن این برنامه است و امیدواریم با کمک مردم و دولت این سند مهم توسعه در کشور، تحولی در زندگی مردم ایجاد کند.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در تاریخ، کشورها را مردم ساخته‌اند و وظیفه رسانه است که حدود تصدی‌گری دولت و ملت را گوشزد کند، گفت: در بعضی کشورها ملت‌ها فقط استفاده کننده طرح‌ها هستند اما این تفکر منسوخ است و ملت نقش اصلی در توسعه دارند.

شاعری با اشاره به اینکه این نقش باید به صورت قانونی انجام شده و مردم نقش خود را ایفا کنند، تصریح کرد: در قانون اساسی ما نقش مردم مشخص است اما تا ۸۰ درصد امور به شکل دولتی اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه مشارکت این نیست که فقط از مردم بخواهیم پای صندوق‌های رای حاضر شوند، ادامه داد: مردم باید در نفعی که به کشور می‌رسد احساس سهیم بودن داشته باشند.

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اصل ۴۴ به درستی اجرا نشد و بخش خصوصی هم به درستی به میدان نیامد، خاطرنشان کرد: اداره کشور در دست دولت متمرکز است و ثابت شده دولت‌ها در اداره کشور ناتوان هستند.

شاعری اظهار کرد: دولت سنگین‌وزن با بهره‌وری پایین و ساز و کار منسوخ شد، می‌خواهد مطالبات به روز مردم را پاسخ دهد و در گل گیر می‌کند، به خاطر سنگینی نمی‌تواند پرواز کند.

وی با بیان اینکه دولتی که تا ۸۰ درصد اداره کشور را در دست دارد صاحب رانت است، افزود: در دنیا ثابت شده که کشورها را نمی‌توان به شکل دولتی اداره کرد اما این اصل ثابت شده در کشور ما اجرا نشد.



شاعری گفت: دولت چون نتوانست بخش خصوصی، مردم و بانک‌ها را وارد میدان کند درجا زد، سیستم دولتی با رانت‌هایی که دارد نتوانست پاسخگوی مطالبات باشد و نتیجه آن بیکاری، بروز انواع آسیب‌های اجتماعی، افزایش هزینه تمام شده تولید، افزایش واردات و کاهش صادرات و نبودن تعادل بین عرضه و تقاضا در ابعاد مختلف است.

وی با بیان اینکه فساد زاییده سیستم ناکارآمد است و بیش از آن که به فاسد بودن یک فرد مربوط باشد به ناکارآمدی سیستم اداری یک کشور مرتبط است، تصریح کرد: هرچه سیستم اداره یک کشور دولتی‌تر باشد فساد بیشتری دارد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مبارزه با معلول، نتیجه نمی‌دهد و باید علت را رفع کنیم که در توسعه نیافتگی کشور است، تصریح کرد:  کشور زمانی توسعه می‌یابد که اداره کشور را به دست مردم و بخش خصوصی دهیم.

وی ادامه داد: مترقی‌ترین قانون اساسی دنیا را داریم اما به خوبی اجرا نمی‌شود و بخشی از آن به دلیل مشکلات فرهنگی است.

شاعری با بیان اینکه در کشاورزی موفق‌تر از صنعت هستیم چون در دست مردم است، خاطرنشان کرد: اما با ۱۱۷ میلیون تن تولیدات کشاورزی در مدیریت بازار ضعیف هستیم چون در دست دولت است.

وی با اشاره به اینکه لایحه بودجه سال آینده 360 هزار میلیارد تومان اعتبارات لایحه است و فقط ۶۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی است، اظهار کرد: اعتبارات جاری ۱۰ درصد افزایش و اعتبارات عمرانی ۱۵ درصد کاهش یافته است.

شاعری افزود: امنیت باید برای بخش خصوصی ایجاد شده، دانش‌آموختگان و مردم به شکل تعاونی وارد شوند و بانک‌ها تسهیلات کم‌بهره برای اشتغال ایجاد کنند.

وی گفت: اصل ۴۴ باید دوباره بازنویسی شود و دولت برای واگذاری اموری که به او مربوط نیست اقدام کند.