دوشنبه 7 اسفند 1396-23:26

در 9 ماه اول امسال؛

3 تن مواد مخدر در مازندران کشف شد

علی اصغر میرزایی: مازندران ۳۳ کانون آلوده داشت که از ابتدای دولت روحانی این مناطق پاکسازی شد/ بهزیستی مازندران ۸ میلیارد تومان تسهیلات به معتادان بهبود یافته اختصاص داد/ از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، سه هزار کیلو کشف داشتیم که تریاک، حشیش، گراس و شیشه به ترتیب بیشترین کشفیات را به خود اختصاص دادند.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: علی اصغر میرزایی در نشست خبری با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های موجود در حوزه کاهش این آسیب‌ها، فعالیت رسانه‌ها است که می‌توانند به ما کمک کنند، افزود: شعار دولت، اجتماعی کردن امر مبارزه با مواد مخدر است و این سیاست در سطح کشور اجرایی می‌شود و مازندران هم به پیشرفت‌هایی در این زمینه دست یافته است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه در حوزه آسیب‌های اجتماعی، به دنبال راهکارهای بهتری بودیم، گفت: دولت با تاکید مقام معظم رهبری، برنامه‌ای به مجلس ارائه کرد و امروز راهبرد ستاد مبارزه با مواد مخدر در برنامه ششم گنجانده شد و این راهبردها را در پنج حوزه تخصصی ابلاغ کردند.

این مسئول با تاکید بر گسترش نشاط اجتماعی و تاثیر آن در کاهش آسیب‌های اجتماعی، تصریح کرد: مازندران رتبه بیستم شیوع مواد مخدر در کشور را دارد.

میرزایی با اشاره به اینکه سال گذشته ۴۰۰ بیمار معتاد متجاهر را در مراکز ماده ۱۶ داشتیم و برای تعدادی تسهیلات داده شد و تحویل خانواده دادیم، ادامه داد: برای هزینه‌های درمان ترک اعتیاد بر اساس تصمیم دولت، 10 درصد از هزینه‌ها را تقبل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بهزیستی مازندران ۸ میلیارد تومان تسهیلات به معتادان بهبود یافته اختصاص داد، خاطرنشان کرد: اجرای طرح ساماندهی خانواده‌های نیازمند معدومان و زندانیان طولانی مدت هم بخش دیگری از برنامه‌های دولت است که اجرا می‌شود.

میرزایی اظهار کرد: اطلس اعتیاد تدوین شده و کمیته‌ها برش شهرستانی را اجرا می‌کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران با اشاره به فعالیت ۱۳۶ سازمان مردم‌نهاد در حوزه آسیب‌های اجتماعی، افزود: جای مجمع خیران آسیب‌های اجتماعی و مبارزه با مواد مخدر در استان خالی بود و در ۲ هفته گذشته مجمع را تشکیل دادیم تا کمک‌کار ما در این زمینه باشند.

این مسئول با بیان اینکه مازندران ۳۳ کانون آلوده داشت که از ابتدای دولت روحانی این مناطق پاکسازی شد، گفت: حضور دستگاه‌های فرهنگی و دولتی و سمن‌ها را در این مناطق می‌بینیم بدون اینکه جغرافیای جمعیتی این مناطق تغییر کند.

میرزایی با اشاره به اینکه ۵۱هزار نفر تحت پوشش متادون‌درمانی هستند که ۱۰ درصد بیمه این افراد را پوشش می‌دهیم، تصریح کرد: بین ۱۲تا ۱۵ هزار نفر درمان غیر دارویی تحت پوشش گروه‌های درمان‌گر هستند و بیش از ۳۰۰ نفر هم در کنگره ۶۰ تحت درمان قرار دارند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، سه هزار کیلو کشف داشتیم که تریاک، حشیش، گراس و شیشه به ترتیب بیشترین کشفیات را به خود اختصاص دادند، یادآور شد: در همین مدت ۱۳هزار و ۲۴۶ نفر نفر دستگیری داشتیم که پنج‌هزار نفر توزیع کننده و خرده فروش، ۲۶۱ نفر قاچاقچی، معتاد پنج‌هزار نفر، نگهدارندگان مواد مخدر ۱۵۲۸ نفر، حمل کنندگان ۳۵۵ نفر و اتباع بیگانه ۳۰ نفر بودند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران با اشاره به افزایش ۲۶ درصدی سازمان‌های مردم‌نهاد در این مدت، ادامه داد: بیش از ۲۲۵۰ کارگاه آموزشی در مدارس برگزار کردیم ۱۴۳هزار و ۷۵۵ نفر ساعت تحت پوشش برنامه پیشگیری در مدارس قرار گرفتند.

این مسئول با اشاره به فعالیت ۵۴۷ مرکز ترک اعتیاد با ۵۷ هزار و ۸۳ نفر زیرپوشش، خاطرنشان کرد: متادون درمانی ۴۵۸ مرکز، ۶۶ مرکز اقامتی میان‌مدت، هشت مرکز سیار، مرکز سرپناه شبانه ۳ مورد، گذری ۷ مرکز، ۴مرکز دولتی سرپایی، یک مرکز اجتماع درمان محور، یک مرکز نگهداری ماده ۱۶ از جمله مراکزی است که در حوزه ترک اعتیاد فعالیت می‌کنند.