شنبه 19 اسفند 1396-8:10

تکاپوی خیران زن در آستانه سال نو

در آستانه سال نو، زنان خیر به دنبال رفع نیازهای نیازمندان هستند. مسئول یکی از خیریه ها می گوید: می‌توانیم ادعا کنیم در این سال‌ها بیش از 500 نفر از بانوان توانمند شده و از چرخه حمایت خارج شدند.


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: در ایام نزدیک به سال نو، خیریه‌ها حال و هوای دیگری دارند. تلاش مسئولان خیریه در این روزهای آخر سال، بیشتر است و سعی می‌کنند با کمک گرفتن از همه ظرفیت‌ها، بخشی از نیازهای اقشار مستضعف جامعه را رفع کنند. در این گزارش به سراغ زنان خیری رفتیم که سال‌های طولانی است در خیریه‌ها کار می‌کنند و به سهم خود، نیاز دردمندان جامعه را کاهش می‌دهند.

*خیریه حضرت خدیجه کبری

در خیریه حضرت خدیجه کبری، شاهد رفت و آمد بسیاری هستیم، «نرجس خیرالدین» موسس و مدیرعامل این خیریه است، او را خانم «رهبر» صدا می‌کنند وقتی علت را جویا می‌شویم پاسخ می‌دهد«نام همسرم علی رهبر بود و به خاطر خوبی‌هایی که داشت فامیلی‌اش را انتخاب کردم تا یاد همسرم همواره زنده باشد.»

وی درباره فعالیت در خیریه گفت: 45 سال است که در خیریه‌ها فعالیت دارم و کارم را از ساخت مسکن برای یتیمان شروع کردم.

خیرالدین با بیان اینکه وقتی فقر و نیازمندی بخشی از جامعه را دیدم احساس کردم باید فعالیتی در این حوزه داشته باشم، اظهار کرد: آموزشگاه فنی‌وحرفه‌ای در زمینه خیاطی و گلدوزی داشتم و همین ایده‌ای شد تا با آموزش خیاطی به بانوان نیازمند، بدسرپرست و بی‌سرپرست، این افراد را به توانمندی برسانیم.

مدیرعامل خیریه حضرت خدیجه کبری با اشاره به اینکه این خیریه را در سال 81 راه‌اندازی کردیم و اکنون برای این مرکز ماهانه 430 هزار تومان اجاره‌بها می‌پردازیم و هیچ‌یک از کسانی که با ما همکاری می‌کنند حقوقی دریافت نمی‌کنند، افزود: یک ریال بودجه دولتی نداریم و مردم کمک‌حال ما هستند اما نیاز داریم مورد حمایت قرار گیریم و اجاره‌بها این مرکز برای ما زیاد است.

خیرالدین با بیان اینکه در این سال‌ها 50 دستگاه چرخ خیاطی به شکل رایگان در اختیار بانوان قرار دادیم، تصریح کرد: می‌توانیم ادعا کنیم در این سال‌ها بیش از 500 نفر از بانوان توانمند شده و از چرخه حمایت خارج شدند.

وی با اشاره به اینکه ما بر روی توانمندسازی و اشتغال بانوان، تاکید بسیاری داریم، ادامه داد: هدف اصلی دولت باید اشتغال‌زایی باشد و از کارگاه‌های کوچکی که در زمینه ایجاد شغل فعالیت می‌کنند حمایت کند.

موسس خیریه حضرت خدیجه کبری با بیان اینکه در این مرکز 130 دانش‌آموز بی‌سرپرست و بدسرپرست را زیرپوشش داریم، خاطرنشان کرد: این دانش‌آموزان از مستمری 30 تا 150 هزار تومان در ماه از سوی حامیان خود دریافت می‌کنند و در ایام آغاز سال تحصیلی و در آستانه سال نو، لوازم مدرسه و لباس عید و سبد کالا دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای اسفندماه بیش از 400 جفت کفش، 700 تن برنج و 150 تن مرغ را بین افراد زیرپوشش، توزیع کردیم، اظهار کرد: در طول سال در سه مقطع که مصادف با تولد حضرت فاطمه (س)، نیمه شعبان و تولد امام رضا (ع) جهیزیه اهدا می‌کنیم.

*خیریه سایه نخل ولایت

در گوشه دیگری از شهر، در نزدیکی یکی از مناطق آسیب‌پذیر، خیریه سایه نخل ولایت، فعالیت می‌کند، فعالیت این موسسه علاوه بر کمک به خانواده‌های آسیب‌دیده این منطقه، بر روی حمایت از کودکان بی‌پرست، متمرکز است. با وجود ادعای برخی مسئولان مبنی بر اینکه معتاد متجاهر در استان نداریم اما در این منطقه از شهر ساری که به ترک‌محله معروف است می‌توان معتاد متجاهر دید، که به گفته عضو هیات مدیره خیریه سایه نخل ولایت، خیران به دلیل ترس از این منطقه، حاضر نمی‌شوند پا به خیریه بگذارند.

شهلا کمالی حدود 20 سال قبل، در این منطقه همکاری خود را با مرکز بهداشت شروع کرده و رابط بهداشت بوده است.

عضو هیات مدیره خیریه سایه نخل ولایت با اشاره به اینکه این مرکز با هدف نیکوکاری و کمک به نیازمندان تاسیس شد، گفت: اکنون تلاش ما بیشتر در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی در این منطقه است.

وی با بیان اینکه تعداد مددجویان این مرکز از 80 تا 150 نفر متغیر است، اظهار کرد: کودکان و نوجوانان نیازمند تا 15 سال را مورد حمایت قرار می‌دهیم و در سال تا سه مورد جهیزیه هم کمک می‌کنیم.

کمالی با اشاره به اینکه با کمک مدیرعامل این خیریه، آموزش تعمیرات موبایل را به تعدادی از مددجویان آموزش دادیم و کمک شد تا محل کاری برای خود دائر کنند، افزود: ایجاد شغل، مولفه مهمی است که این کودکان و جوانان را از آسیب‌های اجتماعی دور می‌کند.

وی با بیان اینکه خیران با ما همکاری می‌کنند، گفت: نیاز کودکان، بیشتر کفش و لباس است و اکنون در آستانه سال نو، از مردم و خیران تقاضا داریم لباس‌های نو به این عزیزان هدیه کنند.



عضو هیات مدیره خیریه سایه نخل ولایت با اشاره به اینکه این منطقه آسیب‌پذیر است و خانواده‌ها وضع مالی بدی دارند، تصریح کرد: پیگیری کرده بودم تا کودکان و نوجوانان این منطقه در باشگاهی ورزشی که در ترک‌محله احداث شده، بتوانند ساعاتی در هفته ورزش کنند و از گرایش به مواد مخدر دور بمانند، با مربی هم هماهنگ کرده بودم و خودم هم حضور می‌یافتم تا کسی مانع از ورود این بچه‌ها نشود اما پس از مدتی دیگر اجازه ندادند بچه‌ها به ورزشگاه بروند در حالی که ورزشگاه در زمین بازی این کودکان و نوجوانان احداث شده است.

وی با بیان اینکه مراکز خیریه، کمک دولتی ندارند و از ابتدا اعلام کردند باید از کمک‌های مردمی بهره‌مند شویم، ادامه داد: در دوره‌های مختلف انتخابات، کاندیداها به مراکز خیریه سرکشی کرده و عکس یادگاری می‌گیرند اما هیچ کمکی نمی‌کنند.

کمالی با اشاره به اینکه برای دریاف کمک به افراد بسیاری مراجعه کردم اما حتی نمی‌آیند ببینند ما در این خیریه چه می‌کنیم، خاطرنشان کرد: از رئیس شورای شهر ساری بسیار گلایه‌مندم چون به خیریه‌های بسیاری سرکشی کرده اما به این مرکز نیامده است.

وی با بیان اینکه کودکان و نوجوانان در این مناطق، پدر و مادر معتاد دارند، اظهار کرد: به یکی از بچه‌ها، کفشی داده بودیم اما کفش را به خانه نمی‌برد، می‌آمد در خیریه، کفش را می‌پوشید و کمی راه می‌رفت، کفش را از پایش در‌آورد و به ما می‌داد و سپس به خانه‌اش می‌رفت، وقتی پرسیدیم چرا کفش را نمی‌برد، پاسخ داد«پدر و مادرم معتاد هستند و اگر کفش را به خانه ببرم آنها کفش را می‌فروشند.»

کمالی افزود: به کودک دیگری هم لباس کاراته داده بودیم و او هم لباس را به خانه نمی‌برد چون چنین شرایطی داشت و این کودکان نیازمند حمایت هستند.
وی با بیان اینکه از خیران تقاضا دارم به این مناطق سرکشی کنند، گفت: عده‌ای می‌گویند ما می‌ترسیم به این مناطق بیاییم و باید به این افراد بگویم باور کنید این اشخاص ترس ندارند، 20 سال است در این منطقه زندگی می‌کنم، در این خیریه باز است و من تنها اینجا هستم و کسی آسیبی به ما نرسانده است، این مردم گرفتار بوده و نیازمند کمک هستند.

کمالی با اشاره به اینکه در دیگر نقاط شهر هم مددجو داریم، یادآور شد: مشکل ما این است که کسی نمی‌آید بپرسد در اینجا چه می‌کنید.

*کار با خیریه های مختلف

از دیگر زنان خیر می‌توان به سیمین زنگنه اشاره کرد. با خیریه‌های مختلفی کار می‌کند. در نخستین نمایشگاهی که حضور یافته نذر کرده وقتی به توانمندی رسید بتواند یاریگر نیازمندان باشد.

این بانوی خیر با بیان اینکه خداوند وسیله‌ساز است، گفت: با آموزش خیاطی و دیگر کارها، توانستم بانوان بسیاری را توانمند کنم و امروز روی پای خود بایستند.

زنگنه با اشاره به اینکه مازندران مردمان همدل و خوبی دارد، اظهار کرد: از افراد توانمند تقاضا داریم ماهیانه حداقل مبلغ 10 هزار تومان برای دانش‌آموزان نیازمند اختصاص دهند تا هزینه شیر و آب‌میوه این کودکان تامین شود.

وی با بیان اینکه اگر پنج نفر باشیم با این 10 هزار تومان‌ها می‌توانیم هزینه نسخه یک بیمار نیازمند را بپردازیم، افزود: گاهی یک بیمار، ناتوان از پرداخت همین مبلغ است و می‌ماند که برای درمان چه کند.

زنگنه با اشاره به اینکه دانشجویانی داریم بخشی از سهم جیره غذایی خود را به خانه سالمندان اختصاص می‌دهد، گفت: اینها همیاران ما هستند که با جان دل به کمک سالمندان می‌آیند حتی اگر به شکل ظاهری آنها نخورد که چنین کارهایی کنند.

وی با بیان اینکه بارها از استاندار سابق مازندران تقاضا کردم که روزهای جمعه، مسئولان به خانه سالمندان بیایند اما این اتفاق هرگز نیفتاد، تصریح کرد: خانه سالمندان از مظلوم‌ترین مراکزی است که نیاز به حمایت دارد و از از شهروندان و مجدد از مسئولان تقاضا دارم در هفته دقایقی از وقت خود را به این افراد اختصاص دهند و به جای کنار سال و جنگل، به خانه سالمندان بروند، تصور نکنیم فقط دیگران به خانه سالمندان می‌روند این شرایط ممکن است برای همه ما پیش آید.

زنگنه با اشاره به اینکه اگر کسی بگوید برای سرکشی به خانه سالمندان، وقت ندارم به خودش دروغ گفته است، ادامه داد: به مسئولی گفتم با تاکسی سرویس به دنبالتان می‌آیم تا از خانه سالمندان بازدید کنید اما باز هم این کار را انجام نداد.

این بانوی خیر با بیان اینکه کمک‌های بسیاری از خوراکی تا لوازم مورد نیاز به خانه سالمندان می‌رسد اما با کمبود نیرو مواجه هستند، خاطرنشان کرد: در موضوع خانه سالمندان، عاجزانه از مسئولان تقاضا دارم که به این مراکز توجه کنند.

وی با اشاره به اینکه در آستانه سال نو قرار داریم، اظهار کرد: از همه مردم تقاضا دارم در کنار تهیه لباس و کفش برای فرزندان خود، نیم‌نگاهی هم به افراد نیازمند داشته باشند و سر سفره این افراد حداقل شیرینی باشد.

زنگنه در پایان گفت: تعدادی از پزشکان، فروشگاه‌های لوازم خانگی و آژانس مسافربری در زمینه کمک به نیازمندان، حامی و یاریگر من هستند و به پشتوانه کمک‌های این افراد، می‌توانم فعالیت کنم.