سه شنبه 22 اسفند 1396-0:57

رئیس اتاق بازرگانی مازندران:

صادرات نیازمند متولی پاسخگو است/ دولت رکود را بشکند

عبدالله مهاجر: اگر نتوانیم مشکلات حوزه صادرات را حل کنیم در همین وضعیت باقی می‌مانیم/ ما و دولت به اندازه کافی پروتکل امضا کردیم اما تا مشکلات حل نشود پرتکل تاثیری ندارد/ دولت رکود را بشکند چراکه مشکل اصلی ما رکود است.


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، کلثوم فلاحی: عبدالله مهاجر در نشست خبری اظهار کرد: اگر نتوانیم مشکلات حوزه صادرات را حل کنیم، در همین وضعیت باقی می‌مانیم.

وی با اشاره به اینکه باید متولی صادرات داشته باشیم و الان چند مجموعه متولی صادرات هستند، افزود: در دیگر کشورها این گونه نیست و کار را به دست بخش خصوصی می‌سپارند.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه ما متولی مشخصی نداریم و اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی، ابزاری در دست دولت است، گفت: دولت اگر مسئولیت صادرات را به اتاق واگذار نمی‌کند حداقل یک متولی مشخص کند که پاسخگو باشد.

مهاجر با اشاره به اینکه دولت در طول سال چندین بار با بخش خصوصی نشست برگزار می‌کند و به مشکلات بخش خصوصی اشراف دارد، تصریح کرد: همه ما یک باور را باید در خود ایجاد کنیم واقعیت‌ها را ببینیم و بر اساس واقعیت‌های جامعه تصمیم بگیریم، ما و دولت به اندازه کافی پروتکل امضا کردیم اما تا مشکلات حل نشود پرتکل تاثیری ندارد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته با شرایطی که داشتیم ۸۱۴ هزار تن صادرات انجام دادیم که ۳۸۶ میلیون دلار صادرات از گمرک های استان و ۵۲۰ میلیون دلار از گمرک های دیگر استان‌ها بود، ادامه داد: امسال تا نیمه اسفند ۶۱۸ هزار تن صادرات داشتیم و اگرچه حدود ۲۰۰ هزار تن کمتر از صادرات سال گذشته بود، از نظر ارزش دلاری افزایش داشتیم که به ۳۸۳ میلیون دلار رسید.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران  با اشاره به اینکه در این حوزه  نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری داریم اما ظرفیت مازندران در شرایط طبیعی بیش از ۲ میلیادر دلار صادرات است، خاطرنشان کرد: دسترسی به مبلغ ۳ میلیارد دلار سخت نیست اگر موانع صادراتی رفع شود.

مهاجر با بیان اینکه در چهارچوب قانون کارت بازرگانی صادر می‌کنیم و به روند اجرای کار نظارت داریم، اظهار کرد: از سال ۹۴ تا کنون ویرایش ۱۰۰ درصدی نسبت به صدور کارت انجام دادیم و برخی کارت‌ها را باطل کردیم، به شکل رندمی شرکت‌ها را رصد می‌کنیم و در صورت بروز تخلف، قانون اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه فضای کسب و کار خوب نیست، افزود: از ابتدای سال تصور کردیم به سمت درستی حرکت می‌کنیم با اینکه پایه‌گذاری دولت درست بود اما مسیر منحرف شد.

مهاجر با اشاره به اینکه سال قبل بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید پرداخت شد و امسال این رقم حدود ۴۰ درصد افزایش یافت، تصریح کرد: سال قبل همه  تسهیلات جذب شد و امسال جذب بیش از ۳۰ درصد نیست.

وی در پایان با بیان اینکه دولت رکود را بشکند چراکه مشکل اصلی ما رکود است، گفت: مردم اگر توانمند شوند بازار دارای رونق می‌شود و از رکود خارج می‌شویم.