پنجشنبه 24 اسفند 1396-9:9

عصر چهارشنبه با حضور مردم و مسئولان؛

جشن ثبت ملی نیشکر ریکنده برگزار شد

عصر چهارشنبه 23 اسفندماه، با حضور مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی مازندران و با مشارکت روستاییان، جشن ثبت ملی نیشکر روستای ریکنده قائمشهر برگزار شد.


مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: جشن ثبت ملی نیشکر ریکنده عنوان میراث معنوی، عصر چهارشنبه در مدرسه قدیمی این روستا برگزار شد.

ریکنده از روستاهای شهرستان قائم شهر است که نیشکرکاری در آن قدمت زیادی و هم اکنون 30 هکنتار مزرعه نیشکر در این روستا وجود دارد. نیشکر هم به شیوه های سنتی و مدرن استحصال می شود.

نیشکر این روستا نهم اسفندماه امسال توسط میراث فرهنگی کشور به ثبت ملی رسید.

در جشن ثبت نیشکر ریکنده بهروز کشاورز -سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران - درباره اهمیت ثبت میراث و گردشگری روستایی و بوم گردی در روستاها سخن گفت.

وی با قدردانی از دست اندرکاران برای به ثبت رسیدن نیشکر ریکنده، گفت : به ثبت رسیدن نیشکر ریکنده باعث توسعه گردشگری خواهد شد.

کشاورز از مسئولان ذی ربط حمایت از این محصول را خواستار شد و تصریح کرد: حمایت های مسئولان از محصول نیشکر در روستای ریکنده، علاوه بر آن که باعث توسعه گردشگری و بوم گردی در این منطقه می شود، اشتغال پایدار جوانان را هم فراهم می کند.

وی به ثبت ملی محصولات در استان مازندران اشاره کرد و افزود: گل گاوزبان منطقه جنت رودبار رامسر به ثبت ملی رسیده است و همچنین بنا است تا گل محمدی در منطقه دودانگه ساری به ثبت ملی برسد.

سمیه قاسمی طوسی -مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران- سخنران دیگر مراسم بود که درباره نقش زنان روستایی در اقتصاد خانواده سخن گفت.

وی نقش زنان در جامعه را بی بدیل اعلام کرد و افزود: بر این اساس زنان در رابطه با اقتصاد خانواده نقش موثری دارند، زیرا دوش به دوش مردان به کار و فعالیت مشغول هستند.

این مسئول با بیان اینکه انتظار من از زنان روستایی که دارای تحصیلات عالی هستند این است که به فکر شغل های دولتی نباشند، تصریح کرد: باید به فکر خلاقیت هایی در زمینه اشتغال خانگی و بوم گردی در منطقه خود باشید .

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران با تاکید براینکه 30 درصد از مناصب مدیریتی در این استان را باید به بانوان اختصاص دهیم، گفت: در این راستا ما باید به سمتی برویم تا سند راهبردی داشته باشیم .

قاسمی طوسی با بیان اینکه زنان استان ما در زمینه هایی که فعالیت مدیریتی دارند باید مطالبه گری هم داشته باشند، افزود: سند راهبردی در حال تدوین و نوشته شدن است تا ما هم براساس این سند به مطالبه گری بپردازیم .

در این جشن حاج مصیب یعقوبی -نیشکرکار پیشکسوت و خواننده قدیمی این روستا- به همراه استاد احمد شفاهی -آخرین نجارسنتی منطقه که کلوادار سنتی را احیا کرد- تجلیل شدند.

تا کنون دو مستند به نام های «شکرپج» به کارگردانی حسن جعفری و «عشاق مزرعه نیشکر» به کارگردانی فرشاد فداییان بر اساس زندگی و کار نیشکر آقای یعقوبی و همسرش ساخته شده است. هم چنین فرشاد فداییان در حال ساخت مستند «استاد احمد و موریانه ها«» بر اساس زندگی و کار استاد احمد شفاهی است.

هم چنین با اهدای لوح از تلاش های خانم طوبی اصانلو -کارشناس واحد ثبت میراث فرهنگی مازندران- تجلیل به عمل آمد.

اجرای موسیقی محلی، چهارشنبه سوری سنتی، پذیرایی با آش آخرین چهارشنبه سال و آتش بازی بخش های دیگر این مراسم بود.

در پایان برنامه مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران به همراه محمدنصیر متانی -رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر قائمشهر- از سقانفار قدیمی ریکنده که سال 1384 به ثبت ملی رسید، هم چنین واحد بسته بندی محصولات غذایی پاک خزر ریکنده و کارگاه خانگی تولید و بسته بندی شیرینی های با ریشه نیشکر ریکنده بازدید کردند.

گفتنی است در این مراسم روسای اداره های فنی و حرفه ای، فرهنگ و ارشاد و میراث فرهنگی قائم شهر، برخی کارشناسان و مسئولان اداره کل میراث فرهنگی مازندران، ریییس مرکز خدمات جهاد کشاورزی قائم شهر و جمع دیگری از مسئولان محلی حضور داشتند.