يکشنبه 10 تير 1397-7:47

گفتگو با مدیر آموزشگاه موسیقی «آفتاب نو»

چراغ موسیقی در بابل روشن است

سیما سهرابیان: تلاش کرده ایم در کنار آموزش موسیقی، برای شهرمان -بابل- حرکت های معنوی و رایگان هم داشته باشیم/ حدود ده آلبوم در سبک های پاپ و سنتی را هم در دست تولید داریم که البته کمی زمان می برد تا منتشر شود.


 مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: «سیما سهرابیان» دانش آموخته موسیقی از دانشگاه هنر تهران و سه تار ساز تخصصی او است. از سال 1383 در بابل آموزشگاه موسیقی «آفتاب نو» را راه اندازی کرده و اکنون در 12 کلاس این آموزشگاه، تمام سازهای ایرانی و خارجی به هنرجویان آموزش داده می شود. استادان و مدرسان از بابل و شهرهای مختلف استان و حتی کشور برای آموزش موسیقی به «آفتاب نو» می آیند.

این بانوی هنرمند تا کنون برنامه های موسیقیایی و پژوهشی زیادی را در بابل پایه گذاری و اجرا کرده است که تازه ترین آن کارگاه آواز و جواب آواز «سبحان مهدی پور» -هنرمند بابلی ساکن کرج- در 31 خردادماه بود و همین طور اجرای کنسرت محلی با حضور استادان خوشرو و اسحاقی که 15 تیر در سالن ارشاد بابل برگزار می شود.

 در پرونده کاری این آموزشگاه برگزاری کنسرت های شهداد روحانی و همایون شجریان در چند شهر مازندران و نیز برگزاری کنسرت موسیقی محلی با حضور استادان بنام مازندران از جمله خوشرو، اسحاقی، علیزاده(فیوج زاده) و طیبی دیده می شود.

سهرابیان درباره همین برنامه می گوید: ما پیشتر کنسرت چند استاد موسیقی محلی را در دانشکده فنی نوشیروانی به طور رایگان برگزار کردیم.

*چرا رایگان؟ بالاخره هزینه دارد این جور برنامه ها؟

-خواستیم مردم بابل با فضای اجراها آشنا شوند.

*می دانیم که بابلی ها کم برنامه موسیقی می بینند. استقبال چطور بود؟

-خیلی استقبال شد. حتی مجبور شدیم صندلی اضافه کنیم و ظرفیت سالن را هزارنفره کنیم.

*ولی این دوره و زمانه کم تر آموزشگاهی کار رایگان انجام می دهد، حتی اگر جنبه تبلیغاتی داشته باشد.

-ما از این دست برنامه ها زیاد داشتیم که رایگان بوده است. تلاش کرده ایم برای شهرمان حرکت های معنوی و رایگان هم داشته باشیم. کلاس های ریتم و سلفژ و تئوری موسیقی را هم به رایگان برگزار می کنیم، همین طور کارگاه های آموزشی و پژوهشی  ما برای تمام سازها رایگان است. در جشن ها و مراسم مختلف خیریه و فرهنگی بابل، گروه های موسیقی آموزشگاه ما حضور می یابند و بدون دریاف وجه برنامه اجرا می کنند.

*در این 14 سال فعالیت، هنرآموزهایی داشتید که در آموزشگاه شما ساز یاد گرفته باشند و حالا مدرس آفتاب نو باشند؟

-بله، داریم. شیوه کار ما این است که هنرجو بعد از یک سال اجازه دارد کنار استاد به کسانی که تازه آمده اند، آموزش دهد و بعد از آن می تواند مستقل هم آموزش دهد. ما برنامه ای هم داشتیم که 140 کودک و نوجوان با سازهای مختلف روی سن ساز زدند.

*آفتاب نو مجوز انتشار آثار صوتی هم دارد؟

-بله، حدود ده آلبوم در سبک های پاپ و سنتی را هم در دست تولید داریم که البته کمی زمان می برد تا منتشر شود.

*آواز سنتی را در آفتاب نو آقای اعتمادزاده  تدریس می کند،  به تازگی از ظرفیت های آقای مهدی پور هم بهره برده اید. اما در حوزه آواز بومی چطور؟

-مدتی استاد خوشرو به آموزشگاه می آمد و آواز مازندرانی تدریس می کرد. نقاره یا دسرکوتن و ساز دوتار هم آموزش می دهیم. چندی پیش هم برنامه پژوهش در ریتم با محوریت ساز نقاره را برگزار کردیم. استقبال از سازهایی مانند لله وا کم است و اگر هنرجو داشته باشیم، حتماً این کلاس ها را  ایجاد می کنیم. جذب شدن جوان ها به موسیقی بومی برای ما اهمیت دارد. باید برای بزرگان موسیقی مازندران جایگزین هایی پیدا کنیم و معتقدیم موسیقی بومی جزیی از تاریخ نوشته نشده ی ماست که باید برای آیندگان بماند.

*غیر از آموزش ساز و آواز در بخش ادبیات و ترانه سرایی هم فعالیتی داشته اید؟

-بله، از آغاز فعالیت ما در حوزه ادبیات کلاس هایی برگزار کردیم. ابتدا و از سال 83 کلاس شاهنامه پژوهی داشتیم که آقای طاهری تدریس می کرد.  از سال 85 حافظ شناسی را آغاز کردیم. از سال 91 هم کلاس های مولوی شناسی.

*و سخن آخرتان را از منظر یک بانوی هنرمند  که فعال اجتماعی و فرهنگی  است، بفرمایید.

-آموزشگاه را با پسرم که مهندس برق است و اهل موسیقی، اداره می کنیم. به نظر من نخستین وظیفه یک خانم حفظ آرامش محیط خانواده و همسر و بچه هاست، اما می تواند در کنار این وظایف، بیشتر تلاش کند و در فعالیت های اقتصادی یا هنری هم دیده شود. در ضمن از آقای جاودانی –مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران- هم سپاسگزاری می کنم که یکی از حامیان اصلی ما و فعالیت های آفتاب نو هستند.