چهارشنبه 9 آبان 1397-7:49

نمایش «لوتوس» در جشنواره «جیلاوا»

فیلم «لوتوس» به کارگردانی محمدرضا وطن‌دوست، فیلم ساز ساروی، در ششمین حضور بین‌المللی خود، در بخش رقابتی بیست و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند «جیلاوا» جمهوری چــــک به نمایش درآمد.


مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: مستند داستانی «لوتوس» نماینده سینمای ایران در بیست و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند «جیلاوا» جمهوری چــــک است که از روز سوم آبان‌ماه ۹۷ آغاز شد و تا ۸ آبان ادامه داشت.

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، اولین نمایش «لوتوس» در این جشنواره معتبر، ساعت ۱۹:۳۰ روز ۷ آبان در Dukla Cinema است.
جشنواره بین‌المللی فیلم مستند «جیلاوا» يكی از بزرگترين رویدادهای نمايش فيلم‌های مستند خلاقانه در اروپای مرکزی و شرقی است. این جشنواره با رويكرد هنری خود، نگاهی متفاوت به مسائل مختلف جهان دارد و همواره به دنبال فيلم‌هايی جسورانه و خلاقانه است.

جشنواره «جیلاوا» مؤسس و عضو اتحاديه جشنواره‌های مستند اروپا از سال ۲۰۰۸ به بعد است و از سال ۲۰۰۹ به بعد، با همكاری جشنواره معتبر كارلوويواری، كمپ استعدادهای مستند را با مشارکت انستيتو مستند اروپای شرقی برگزار كرده است.

پیش از این «لوتوس» در بخش رقابتی جشنواره‌ مستند «شفیلد» انگلستان، جشنواره‌ بین‌المللی فیلم «سروینو» ایتالیا، جشنواره فیلم «لوس‌آنجلس» آمریکا، جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» اقليم کردستان عراق و در بخش نمایش ویژه (the Poly: Documentaries) انجمن رویال پلی‌تکنیک کورنوال «فالموث» انگلستان به نمایش درآمده است.

این فیلم در اولین نمایش ملی خود نیز در سه بخش رقابتی یازدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» حضور داشت و جایزه ویژه‌ی هیات داوران برای بهترین فیلم در بخش مسابقه بین‌الملل این جشنواره را دریافت کرد. در دهمین جشن مستقل سینمای مستند هم کاندیدای بهترین فیلم و بهترین کارگردانی بود و تندیس شایستگی بهترین فیلم مستند کوتاه را دریافت کرد و همچنین کاندیدای بهترین کارگردانی در بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران نیز بود.

در این مستند داستانی، زندگی پیرزنی را می‌بینیم که ۱۲ سال در انتظار مجوز ورود به جزیره‌ای نشسته است تا به دیدار تنها ساکن آن برود.

عوامل تولید مستند «لوتوس» عبارتند از: نویسنده، فیلمبردار، تدوینگر و کارگردان: محمدرضا وطن‌دوست؛ دستیار کارگردان و تصویر: علی طالبی؛ صدابردار و طراح صدا: حسن مهدوی؛ تدوین صدا: شاهین خاکپور؛ گوینده متن: ربابه بخشی‌درمی؛ موسیقی: محمدرضا اسحاقی؛ تصویر هوایی: محمود حق‌بیان؛ هماهنگی رنگ تصاویر: علیرضا احمدی؛ امور فنی تصویر: سروش امیرآبادی؛ دستیار تدوین: علی وفایی، نورالله فتاحی؛ مدیر تدارکات: سعدالله ولایتی؛ مدیر تولید: محسن پویانفر؛ دستیار تهیه: سارا معیری؛ تهیه‌کننده: محمدرضا وطن‌دوست؛ تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی؛ با حمایت شهرداری ساری و مشارکت حوزه هنری مازندران؛ مجری طرح: موسسه فرهنگی و هنری «خانه فیلم وطن‌دوست»

محمدرضا وطن‌دوست نویسنده، کارگردان، تهیه‌کننده و مدرس سینماست که با فیلم سینمایی «وقتی لیموها زرد شدند»، فیلم مستند تجربی «ننا»، «تشنا»، «در دامان سرخ کوه»، «ذوالجناح، روز پنجاه هزار سال» و «لوتوس» برنده بیش از ۶۰ جایزه ملی و بین‌المللی شده است. او به عنوان هیات داوری، انتخاب و شورای سیاست‌گذاری در جشنواره‌های متعددی حضور داشته است و تاکنون حدود ۳۰ ورک‌شاپ ملی و بین‌المللی در زمینه سینمای مستند و تجربی، سینمای خلاق داستانی و هنرهای جدید برگزار کرده است. وی مدرس نویسندگی و کارگردانی در کارگاه آموزشی جشنواره بین‌المللی آوانکای پرتغال ۲۰۱۱ و مدرس کارگردانی، مستندسازی و خلاقیت در مراکز آموزش صداوسیمای ایران نیز بوده است.

*مطلب مرتبط:

«لوتوس»؛ روایتی متفاوت از پیامدهای جنگ