شنبه 15 دی 1397-21:13

این نیمای مظلوم!

مراسم یاد بود نیما یوشیج به همت انجمن های ادبی و دوستداران میراث فرهنگی و با حضور روزنامه نگاران و خبرنگاران سایت ها و مجلات نشریات سراسر کشور با عنوان «پویش مردمی نجات خانه ی نیما» در دزاشیب تهران برگزار شد.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، شمیلا شهرابی: مراسم یاد بود پدر شعر نوی ایران در پنجاه ونهمین سال خاموشی این شاعر بزرگ کشورمان، به علت تاریکی زودهنگام و سردی هوا، نبود امکان پذیرایی درخور شان وشخصیت این شاعر گرانقدر و دوستدارانش در نهایت سادگی، بی ریا و به دور از حاشیه، 13 دی جلوی خانه نیما در تهران، خیلی زود و در زمانی خیلی کم برگزار شد.

سوال پیش آمده در این خصوص آن است که یک شاعر نامی ملی و میهنی و وطن دوست را چگونه می توان فراموش کرد؟ چرا از میراث فرهنگی به جا مانده ازاین هنرمند و ادیب نامی حمایت نمی شود و در کمال ناباوری سعی در نابود کردن یادگارهای با ارزش این شخصیت ملی و ماندگار را دارند؟

خانه نیما در پایتخت، واقع در دزاشیب، خیابان رمضانی، کوچه رهبری در همسایگی خانه سیمین دانشور وجلال ال احمد است که باسهل انگاری به یک مالک شخصی واگذار و هم اکنون محل تجمع معتادان و کارتن خواب ها شده است و دریک  کلام بدون توجه، به سمت نابودی وتخریب پیش می رود‌.

پنج شنبه گذشته مراسم سالروز خاموشی نیما یوشیج را درحالی برگزار کردیم که دوستداران و حامیان این اسطوره ادبیات کشورمان به جای حضور در خانه پدر شعر نو، در سرما و یخبندان، پشت درب خانه در کوچه شمع روشن و مراسم را برگزار کردند.

مراسم یاد بود نیما یوشیج به همت انجمن های ادبی و دوستداران میراث فرهنگی و با حضور روزنامه نگاران و خبرنگاران سایت ها و مجلات نشریات سراسر کشور با عنوان «پویش مردمی نجات خانه ی نیما» در دزاشیب تهران برگزار شد.

 باوجود سردی هوا و برف شدیدی که می بارید، دو تن از نیما دیدگان گرانقدر -آقایان داوودی و شکری- هم چنین مهدی جاویدپور روزنامه نگار و فعال رسانه ای، محمد عظیمی نیماشناس و نیماپژوه و شاهپور محمدی کارگردان و تهیه کننده سریال زندگی نیما و جمعی از شاعران، هنرمندان، دوستداران نیما و همسایگان سالهای دور و نزدیک خانه ی نیما  مردم هنردوست در این مراسم حضور یافتند.

این مراسم با افروختن شمع و تاکید بر خرید خانه نیما توسط سازمان میراث فرهنگی، شورای شهر و شهرداری تهران و شعرخوانی پایان پذیرفت!

واقعاً در شان این شاعر بزرگ و صاحب سبک نیست که در همسایگی دوشاعر و نویسنده نامی کشور، جلال ال احمد و سیمین دانشور باشد، اما نادیده گرفته شود.



*از مستند نیما حمایت نمی شود

محمد عظیمی -پژوهشگر و نیما شناس- در خصوص برگزاری این مراسم یاد بود، گفت: مراسم برای حمایت و نجات خانه نیما یوشج از ویرانی برگزار شد و از  مسئولان حفظ و نجات این میراث فرهنگی باارزش را خواستاریم. اکنون وقت آن رسیده که سازمان میراث فرهنگی اقدام اساسی و از میراث مادی و معنوی این شاعر به نام کشورمان حمایت کند.

شاهپور محمدی -کارگردان و مستندساز- نیز از زحماتی که طی سالیان طولانی برای ساخت مستند زندگی نیما متحمل شده، گفت و تاکید کرد: متاسفانه حمایت در خوری برای ساخت مجموعه مستند داستانی زندگی نیما که براساس پژوهشهای محمدعظیمی صورت می گیرد، ازطرف بخش های دولتی صورت نگرفته و تنها امیدوار به سرمایه گذاری بخش خصوصی هستیم.

وی افزود: این پروژه درسطح ملی  و با محوریت زندگی، اندیشه و آثار نیما ساخته می شود و به نوعی کتاب تصویری تاریخ ادبیات کشورمان محسوب می شود و شخصیتهای ادبی چهاردهه طلایی تاریخ ادبیات معاصرکشورمان نیز در کنار نیما معرفی می شوند.

محمدی تصریح کرد: مسئولان فرهنگی کشور و استان مازندران تا امروز هیچ کمک و حمایتی از این اثر ماندگار که برای شبکه نمایش خانگی تولید می شود، نکرده اند که جای تاسف دارد.