جمعه 19 بهمن 1397-14:57

24 بهمن ماه در تالار سوره حوزه هنری،

جشنواره موسیقی فجر، به وقت مازندران کوک می شود

سرپرست گروه زندگی مازندران: در برنامه 45 دقیقه ای این گروه در جشنواره امسال موسیقی فجر، قرار است 9 قطعه از موسیقی مازندران از جمله هلی هلی، لیلا باریکلا، حدیقه جان، آمی دتر جان، در زَنده، پروانه جان، بانو بانو جان و سوتِ یار و یک قطعه ترکیبی از چند ملودی مازندرانی به نام «لیلی نامه» برای مخاطبان و داوران اجرا شود.


   مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، علی حسن نژاد، کارگردان و سرپرست گروه موسیقی زندگی: گروه موسیقی زندگی مازندران در سی و چهارمین جشنواره ی بین المللی موسیقی فجر برنامه ای آیینی- موسیقیایی اجرا می کند.

این برنامه شاد با رقص های بومی و با همراهی 26 هنرمند مازندرانی، 24 بهمن ماه، ساعت 19 در تالار سوره حوزه هنری کشور اجرا می شود و هر 400 بلیت این اجرا توسط علاقه مندان خریداری شد.

در این برنامه 45 دقیقه ای قرار است 9 قطعه از موسیقی مازندران از جمله هلی هلی، لیلا باریکلا، حدیقه جان، آمی دتر جان، در زَنده، پروانه جان، بانو بانو جان و سوتِ یار -از قطعات ساخته شده استاد احمد محسن‌پور- و یک قطعه ترکیبی از چند ملودی مازندرانی به نام «لیلی نامه» برای مخاطبان و داوران اجرا شود.

طبق برنامه ریزی، هم موسیقی و هم بخشی از آیین های بومی و رقص های محلی استان را اجرا می کنیم. ما در سال های اخیر در رویدادها و جشنواره های مختلف، شکلی ترکیبی از اجرای موسیقی و بازنمایی رقص ها و آیین ها را توسط گروه زندگی ارائه دادیم که مورد توجه قرار گرفت که همین شیوه اجرا را در جشنواره موسیقی فجر برای ارائه و شناساندن بخشی از فرهنگ مازندران را انتخاب کردیم.

یکی از بخش های برنامه گروه، اجرای رقص دُهل است که اجرایی ترکیبی است. این رقص، ترکیبی از ملودی های موسیقی مازندران و حرکات نمایشی برگرفته از حرکت های بومی و محلی است که در گروه زندگی مازندران طراحی شده و نخستین بار در جشنواره امسال موسیقی فجر اجرا می شود. رقص دُهُل زایشی تلفیقی از حرکات نمایشی بومی با محوریت موسیقی مازندرانی است.

علاوه بر این، رقص محلی بینج سما (رقص برنج) که برگرفته از رسوم شالیکاری است، اجرا می شود.

هم چنین رقص لوچو و رقص چوب که یک رقص تلفیقی و ترکیبی از چوب بازی و رقص محلی چکه سماست نیز اجرا خواهد شد.

یکی دیگر از بخش های برنامه، اجرای رقص مجسمه است که با حرکاتی از فعالیت های کشاورزان مازندران انجام می شود.

علاوه بر این رقص ها، قصد داریم رسم سرتراشان را که در زبان محلی «سرتاشی» گفته می شود، هم اجرا کنیم.

سرتاشی یک بخش از عروسی بومی در مناطقی کوهستانی مازندران است که صبح روز عروسی برای داماد با حضور بستگان و دوستان او انجام می شد.



همه این برنامه ها به صورت ترکیبی طراحی و اجرا می شوند. کارگردانی و طراحی برنامه به شکلی است که مخاطب در تمام دقایق اجرا، با شکل های جدید و متفاوتی از اجرای موسیقی و آیین ها مواجه شود و سراسر برنامه برایش تازگی دارد.

تلاش شده در این گروه 26 نفره استعدادهای نوجوان و جوان موسیقی مازندران امکان بیشتری برای ارائه توانمندی های خود داشته باشند. در 17 سالی که از تشکیل این گروه می گذرد، یکی از اهداف ما آشنا کردن نسل جدید، به ویژه فرزندان مازندرانی های ساکن شهرها با آداب و رسوم و فرهنگ بومی مازندران بوده است.

احیا، معرفی و آموزش سازهای بومی را هم از دیگر اهداف ماست. در این سال ها کودکان و نوجوانان زیادی سازهای بومی مازندران را فرا گرفتند و در گروه هم 11 تن از اعضای متولد دهه 70 و 11 تن دیگر هم متولد دهه 80 هستند.

خردسال ترین عضو گروه زندگی مازندران فقط 10 سال سن دارد که همراه با این گروه روی صحنه جشنواره موسیقی فجر حاضر می شود.

هنرمندان کم سن و سال این گروه امسال در جشنواره موسیقی جوان 12 جایزه کسب کردند. این گروه همچنین در سه دوره جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان لیلم، جوایز زیادی را کسب کرده است.

آرمان فلاح ‌پور نوجوان مازندرانی که در سی‌ و چهارمین جشنواره موسیقی فجر به عنوان خواننده همراه گروه است چندی پیش در دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با اجرایش مورد توجه برخی چهره های شاخص موسیقی ایران قرار گرفت.


باید گفت: ما نخستین گروهی هستیم که آموزش لگن نوازی را آغاز کردیم. خانم «جهان حیدری» از نوازندگان چیره دست لگن در مازندران، از همین گروه، سال گذشته در فستیوال جهانی موسیقی چایکوفسکی که به اجرا و معرفی موسیقی نواحی مختلف دنیا اختصاص دارد، لگن نوازی و این بخش از فرهنگ موسیقایی مازندران را در سطح بین الملل معرفی کرد.

قرار است در نمایش رقص کار و زندگی کهن مازندرانی در جشنواره فجر محمود بتیار با (دوتار)، مجید بتیار(دایره، دهل، دف) ، حسام بتیار (کمانچه)، سجاد پاریاو فلاح (آواز، دِ سَر کوتِن ، دُهل) ، محمدرضا کاظمی، یونس قریشی، هستی حسن نژاد، نگین غفوری و یلدا طاهری (دِ سَر کوتن)، نورالله یوسفی و محمد الیاسی (لَـلِه وا و سرنا) ، مهدی کارگر و آرمان فلاح پور (آواز)، ساغر حسینیان (هم خوان)، سورنا حمیدی زاده و همایون حسینی (تنبک) و زهرا فضلی، نوشین رحیمی، فاطمه مصطفی پور، آیدا طاهری، نیایش حسن نژاد و فائزه ذبیحی با (دف) هنرنمایی کنند.

همچنین حسینعلی رمضانی، سجاد حسنی، اکبر حسنی، امیرحسین دستدار و امیرمحمد خورشیدی هم آیین های بومی مازندران و رقص های محلی را اجرا می کنند.