شنبه 25 خرداد 1398-14:40

تابستان امسال،

«کتابان» چهارم برگزار می شود

فراخوان چهارمین جشنواره کتابان از 24 خرداد ماه شروع شده و جشنواره در چهار گروه سنی برگزار می شود. در هر گروه سنی 6 عنوان کتاب در نظر گرفته شده و متقاضیان شرکت در جشنواره می توانند به دلخواه، کتاب مورد نظر را انتخاب کنند. 17 مرداد آخرین مهلت دریافت آثار است و 23 تا 25 مرداد ماه داوری جشنواره انجام شده، هفتم شهریور ماه منتخبان جشنواره معرفی می شوند.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: با تغییر فضای کتابخوانی و ورود فضای مجازی، دست اندر کاران عرصه فرهنگی، با ایجاد شیوه های جدید کتابخوانی، سعی دارند خلا به وجود آمده در زمینه کتابخوانی را کاهش دهند.

"کتابان" جشنواره ای است که توسط فرهنگسرای نیریز برگزار می شود و متقاضیان شرکت در این جشنواره، دریافت خود از کتاب را نه در قالب محفوظات، بلکه در قالب نمایش، شعر، اثر هنری و دیگر موارد ارائه می کنند.

کتابان متفاوت با سایر جشنواره های کتابخوانی

دبیر چهارمین جشنواره کتابان گفت: فراخوان چهارمین جشنواره کتابان از 24 خرداد ماه شروع شده و جشنواره در چهار گروه سنی برگزار می شود.

محمد رستمی با بیان اینکه در هر گروه سنی 6 عنوان کتاب در نظر گرفته ایم و متقاضیان شرکت در جشنواره می توانند به دلخواه، کتاب مورد نظر را انتخاب کنند، اظهار کرد: متقاضیان پس از مطالعه کتاب، درک و دریافت خود از کتاب را در قالب های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی ارائه می دهند.

وی با اشاره به اینکه 17 مرداد آخرین مهلت دریافت آثار است، افزود: 23 تا 25 مرداد ماه داوری جشنواره انجام شده، هفتم شهریور ماه منتخبان جشنواره معرفی می شوند.

رستمی با بیان اینکه در دور نخست برگزاری جشنواره در سال 95 تعداد 160 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد، تصریح کرد: در دور دوم 250 اثر و دور سوم هم 370 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید و با توجه به اینکه جشنواره امسال به شکل استانی برگزار می شود پیش بینی می کنیم با رشد آثار مواجه باشیم.

وی با اشاره به اینکه کتابان جشنواره ای متفاوت با سایر جشنواره های کتابخوانی است، ادامه داد: این جشنواره از شکل حافظه محور فاصله گرفته و با درک، دریافت و خلاقیت همراه است.

دبیر چهارمین جشنواره کتابان خاطرنشان کرد: رویکرد جشنواره کتابان به این شکل است که از نظر محتوایی کتاب هایی انتخاب کنیم که با عالم خیال بچه ها ارتباط برقرار شود و کودکان در خیال خود، اثر هنری خلق کنند.

وی با بیان اینکه در نظر داریم دغدغه های زیست محیطی بچه ها را هم مورد سنجش قرار دهیم، اظهار کرد: به همین دلیل امسال در این زمینه هم ورود پیدا کردیم.

رستمی با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از 800 جلو کتاب بین متقاضیان توزیع کردیم، افزود: امسال 10 عنوان کتاب برای جشنواره در نظر گرفتیم.

وی گفت: برای جشنواره در زمینه ادبیات کهن، ادبیات پهلوانی، ادبیات جهانی، نمایشنامه و تاریخ و هنر ایران و محیط زیست کتاب هایی در نظر گرفتیم.

 سیاست وزارت ارشاد واگذاری امور به موسسات است

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در این زمینه اظهار کرد: جشنواره کتابان یکی از طرح هایی است که در حوزه ترویج کتابخوانی اجرایی می شود.

عباس زارع با بیان اینکه سیاست وزارت ارشاد، واگذاری فعالیت ها به موسسات فرهنگی و هنری است، افزود: جشنواره کتابان طرحی از فرهنگسرای نیریز است و با توجه به سیاست هایی که در زمینه گسترش فرهنگ مطالعه داریم، این طرح از سوی وزارت ارشاد مورد پذیرش قرار گرفت و وزارت ارشاد هم این طرح را در قالب جام باشگاه های کتاب و کتابخوانی برگزار می کند.

وی با اشاره به اینکه مازندران در طرح های حوزه کتاب وزارت ارشاد اعم از جام باشگاه های کتاب، روستای دوستدار کتاب و دیگر موارد در سال گذشته رتبه نخست کسب کرد، گفت: ارشاد مازندران به دلیل موفقیت در این زمینه از سوی معاون اول رئیس جمهور هم مورد قدردانی قرار گرفت.

زارع با بیان اینکه در جشنواره کتابان، شرکت کنندگان دریافت خود از کتاب را در قالب های مختلف بیان می کنند که با خلاقیت همراه است، تصریح کرد: برگزاری جشنواره کتاب در قالب های جدید، مخاطبان بیشتری جذب می کند.
 
دریافت آثار کتابخوانی در قالب های مختلف فرهنگی و هنری

مدیرکل امور کتابخانه های عمومی مازندران در این زمینه گفت: جشنواره کتابان طی چند سال گذشته از طرف موسسه فرهنگی نیریز در استان شروع به فعالیت کرده است.

آرزو ولی پور با بیان اینکه نیریز یک‌ مجموعه فرهنگی با رویکرد مطالعاتی ست که عملکرد بسیار خوبی در حوزه کتابخوانی و مطالعه مفید دارد، اظهار کرد: از آنجایی که پیوند سمن ها و موسسات غیردولتی با دستگاههای دولتی و غیر دولتی می تواند در پیشبرد امور بسیار موثر باشد، اداره کل کتابخانه های مازندران در کنار فعالیتهای مختلف نهادی  با این موسسه فرهنگی هم دست یاری داد تا از ظرفیتهای مختلف در ترویج فرهنگ مطالعه و دوستی آحاد مردم جامعه با کتاب، حسن استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه جشنواره کتاب و کتابخوانی "کتابان"  با هدف گسترش فرهنگ کتابخوانی و همچنین کشف توانایی ها و خلاقیت های فردی کودک و نوجوان به منظور بالا بردن سطح مطالعه در گروه سنی کودک و نوجوان برگزار می شود، افزود: این جشنواره با رویکرد ارزیابی میزان درک و دریافت مخاطبان کتاب، در چهار گروه سنی ۷ تا ۹ سال، ۱۰ تا ۱۱ سال،  ۱۲ تا ۱۴ سال و ۱۵ تا ۱۷ سال به شکل سالانه برگزار می شود.

این مسئول با بیان اینکه تا سال‌های متمادی، معیار ارزیابی جشنواره‌ها و مسابقات کتابخوانی در سطوح مختلف بر این بود که برگزار کننده‌ها صرفا از بابت خوانده شدن کتاب توسط شرکت‌ کننده مطمئن شوند، تصریح کرد: اما آنچه در مطالعه اهمیت پیدا می‌کند نه همین روخوانی صرف بلکه دریافت و شهودی است که مخاطب پس از خواندن کتاب در خود احساس می‌کند.

ولی پور با اشاره به اینکه ایده‌ اولیه‌ جشنواره‌ کتابخوانی کتابان در سال 1394 به منظور ایجاد رویکردی تازه در زمینه‌ برگزاری جشنواره‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان در کارگروهی شامل کارشناسان و مربیان حوزه‌ کتاب و کتابخوانی کودکان و نوجوانان در فرهنگسرای نیریز مطرح شد، ادامه داد: در پی این همفکری‌ ها و رایزنی‌ ها مقرر شد کتاب‌ های مناسب این حوزه توسط اعضای کارگروه برای نخستین جشنواره معین شود.

 وی با بیان اینکه معیار کتابان در ارزیابی شرکت‌ کنندگان، درک و دریافت از کتاب مورد نظر است، خاطرنشان کرد: محک این ارزیابی هم در ۲ مرحله صورت می‌گیرد؛ به این شکل که در ابتدا شرکت‌ کننده با توجه به شناختی که از مهارت‌ ها و استعدادهای خود دارد تلاش می‌ کند آنچه از مطالعه‌ کتاب دریافت کرده است را در قالب انتخابی خود به معرض نمایش بگذارد؛ مقاله، داستان، شعر، نقاشی و تصویرسازی، پوستر، هنرهای نمایشی، فیلم و انیمیشن و هر قالب خلاقانه‌ای که قابلیت ارائه داشته باشد.

ولی پور یادآور شد: داوران در این مرحله سطح آثار را ارزیابی می‌کنند و برای آنها بیش از کیفیت خود اثر، درک و دریافتی مهم است که مخاطب در اثرش به نمایش گذاشته است از این رو کتابان  جشنواره ای متفاوت در زمینه ترویج فرهنگ مطالعه است.