دوشنبه 11 آذر 1398-14:58

مدیرکل بهزیستی مازندران:

۳۶ هزار معلول مازندرانی از بهزیستی مستمری می‌گیرند

جمال باقری: ۵۸ هزار و ۸۱۰ معلول شناسایی شده در مازندران داریم که ۳۶ هزار نفر از بهزیستی مستمری دریافت می‌کنند و نزدیک به ۳هزار نفر در مراکز روزانه و ۲هزار نفر درمراکز شبانه روزی بهزیستی تحت مراقبت هستند.


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: جمال باقری در نشست خبری اظهار کرد: قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، تکلیف را برای دستگاه‌های مختلف دولتی و شرکای اجتماعی فعال در حوزه معلولان، مشخص کرده و در برخی اصلاحیه‌های این قانون، بخش خصوصی هم دخیل است.

وی افزود: در زمینه جذب نیروی کار معلول هم معافیت‌هایی برای بیمه در نظر گرفته شده است.

مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: حق پرستاری معلولان ضایعه نخاعی بیش از ۲.۵ برابر افزایش یافته است.

این مسئول تصریح کرد: ۲۰درصد یارانه مراکز نگهداری شبانه روزی معلولان افزایش یافته است.

باقری ادامه داد: علاوه بر مستمری و یارانه، برای ۶۸۰۰ مددجوی بهزیستی کمک‌های معیشتی در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۵۸ هزار و ۸۱۰ معلول شناسایی شده در مازندران داریم که ۳۶ هزار نفر از بهزیستی مستمری دریافت می‌کنند و نزدیک به سه هزار نفر در مراکز روزانه و ۲هزار نفر درمراکز شبانه روزی بهزیستی تحت مراقبت هستند.

مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به اینکه جامعه و مسئولان باید نسبت به قانون حمایت از معلولان حساس شوند، خاطرنشان کرد: دسترسی آسان معلولان به مراکز اداری، درمانی، بازار و ... کمترین کاری است که باید انجام شود.

این مسئول اظهار کرد: امکان دسترسی معلولان به مراکز عمومی، مهیا نیست و مناسب، سازی هزینه مضاعفی به هیچ دستگاه، تحمیل نمی‌کند.

باقری افزود: ۱۶ هزار زن سرپرست خانوار در مازندران زیر پوشش بهزیستی هستند. همچنین ۲۰۰ فرزند بهزیستی در ۲۱ مرکز شبانه روزی نگهداری می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی مازندران در بخش دیگری از سخنان خود، درباره رعایت حقوق معلولان تصریح کرد: اگرچه بحث مناسب‌سازی معابر بارها تکرار شده اما نیازمند نهادینه سازی فرهنگی است.

این مسئول ادامه داد: بهزیستی سازمان عمرانی نیست، بسیاری از پروژه‌هایی که در کشور اجرا می‌شود بهزیستی دخالتی ندارد تا مناسب‌سازی انجام شود.

باقری خاطرنشان کرد: در مازندران ۶۰ درصد از دستگاه‌ها ورودی مناسبی برای ورود افراد دارند اما در ۲۰ درصد سرویس بهداشتی های استان مناسب‌سازی اجرا شده و در مجموع ۳۳ درصد یعنی یک سوم دستگاه‌ها شاخص‌های مناسب‌سازی را رعایت کرده‌اند.

وی در پایان گفت: ۴۱ نفر از معلولان در بهزیستی مشغول به کار هستند