چهارشنبه 29 فروردين 1386-0:0

اعتراض هاي دانشجويي گسترده تر شد

 دانشجويان برخي دانشگاه هاي كشوربه بازداشت دانشجويان دانشگاه مازندران اعتراض كردند.(گزارش كامل)


 انجمن هاي اسلامي دانشگاه هاي كشور پیرامون حوادث دانشگاه مازندران بيانيه صادر كردند.در اين بيانيه آمده:

نظر به شکست برخوردهای گسترده سال گذشته ــ احضار به کمیته های انضباطی ستاره دار شدن فعالین دانشجویی انحلال و تعلیق انجمن های اسلامی و شوراهای صنفی و کانون های فرهنگی توقیف نشریات دانشجویی ــ این بار در سال ۸۶ دامنه ی برخوردها در دانشگاه ها گسترش یافته و مسئولین وزارت علوم با همکاری نهادهای امنیتی بر فشار خویش افزوده اند.

در این راستا و در ادامه ی برخوردهای غیر اصولی و اقتدارگرایانه با جنبش های دانشجویی ، فرهنگیان ، زنان و کارگران در ماههای اخیر ، ناباورانه از بازداشت غیرقانونی 15 تن از فعالین دانشجویی در دانشگاه مازندران مطلع شدیم.

 اخبار حاکی از تعرض ، هتک حرمت و ورود غیر قانونی نیروهای امنیتی و لباس شخصی به دانشگاه و ورود غیرقانونی به منازل دانشجویان و همچنین حمله ی عده ای از اعضای یک نهاد شبه نظامی به دفاتر انجمن اسلامی دانشکده های دانشگاه مازندران است.

انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاه های صادر کننده بیانیه حاضر این اعمال را در راستای تهدیدات اخیر مقامات ارشد امنیتی بر علیه جنبش زنان و دانشجویان ارزیابی کرده و ضمن اعلام همبستگی و پشتیبانی با دوستان دربند این اقدام را به شدت محکوم می نمایند.

همچنین از کلیه ی نهادهای مدنی ، سازمان ها و احزاب سیاسی و حقوقی ، عموم دانشجویان و ملت آزاده می خواهیم واکنشی مناسب به این اقدام شنیع از خود نشان دهند. بدیهی است سکوت جامعه ی دانشگاهی و ملت آزاده در مقابل چنین اعمالی ، حاصلی جز تنگ تر شدن طناب قدرت بر گردن جامعه ی فکری و فرهنگی ندارد.

بی شک مقصر اصلی این حادثه و حوادث مشابه در دانشگاه های دیگر مسئولین وزارت علوم می باشند و تنها با تغییر این افراد است که آرامش به دانشگاه باز خواهد گشت.
و نیز به برخی نهادهای اقتدارگرای حاکمیت هشدار می دهیم که اصرار بر ادامه ی این برخوردهای گسترده و غیرانسانی که در جهت تهدید و تحدید فضای دانشگاه ها و جامعه می باشد ، نه تنها منجر به اتحاد و انسجام ملی نخواهد شد بلکه با توجه به شرایط خطیر فعلی کشور منجر به دوری بیش از پیش جامعه و حاکمیت خواهد گردید.


در پایان دانشجویان دانشگاه های زیر خواهان موارد ذیل می باشند:

1- مشخص شدن وضعیت دانشجویان ربوده شده
2- آزادی فوری و بدون قید و شرط 15 فعال دانشگاه مازندران
3- شناسایی و دستگیری و محاکمه آمران و عاملان این واقعه بی شرمانه
4- تعهد رئیس دولت مبنی بر حفظ امنیت و صیانت از حریم مقدس دانشگاه

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه های:

۱- صنعتی شاهرود
۲- شیراز و علوم پزشکی
۳- سيستان و بلوچستان
۴- امور اقتصاد و دارايي
۵- تربيت معلم تهران
۶- شهركرد
۷- علوم پزشكي شهركرد
۸- زنجان
۹- شهيد باهنر كرمان
۱۰- علم و صنعت
۱۱- الزهرا
۱۲- علوم پزشكي كرمانشاه
۱۳- لرستان
۱۴- شهيد عباسپور
۱۵- شهيد رجايي
۱۶- علامه طباطبايي
۱۷- علوم پزشكي ايران
۱۸- تربيت معلم سبزوار
۱۹- فردوسي
۲۰- علوم پزشكي مشهد
۲۱- اميركبير
۲۲- ايلام
۲۳- صنعتي شريف
۲۴- بيرجند، كردستان
۲۵- همدان
۲۶- مازندران
۲۷- دانشگاه كشاورزي و منابع طبيعي ساري
۲۸- خواجه نصير
۲۹- صنعتي اصفهان
۳۰- گرگان
۳۱- اروميه
۳۲- محقق اردبيل
۳۳- اقتصاد زاهدان
۳۴- صنعتي سهند تبريز
۳۵- كاشان
۳۶- مجمع اسلامي دانشگاه سمنان


شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه‌هاي شيراز و علوم‌پزشكي نيزبا صدور بيانيه‌اي به بازداشت تعدادي از دانشجويان در مازندران اعتراض کرد. 
در اين بيانيه ابراز عقيده شده است:« در آغازين روزهاي بهار هديه نهادهاي بدون شناسنامه به دانشجويان اين سوال را در ذهن برمي‌انگيزد كه معلوم نيست براي خزان دانشگاه چه در سر دارند؟ اخيرا قرعه فال به نام دانشگاه مازندران افتاد.»
در ادامه اين بيانيه با اشاره به آنچه بازداشت 15 دانشجوي مازندراني توسط نيروهاي لباس شخصي خوانده شده، تاكيد شده است كه شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه‌هاي شيراز و علوم پزشكي ضمن محكوم كردن اين عمل هتك حرمت دانشگاه را به جامعه دانشگاهي كشور تسليت گفته و هم صدا با جامعه دانشجويي و روشنفكري خواستار آزادي فوري و بي قيد و شرط دانشجويان بازداشت شده است.

در همين راستا يك وبلاگ دانشجويي كه خبرهاي مربوط به دانشگاه مازندران را پخش مي كند،نوشت :فضای دانشگاه ، هر لحظه امنیتی تر می شود . تهدید شفاهی دانشجویان ادامه دارد . یکی از دانشجویان که توسط نیروهای امنیتی چند ساعت ربوده شده بود ، ( در صورت ادامه فعالیت خود ) به مرگ تهدید شده است .

پريشب نیروهای ناشناس با یورش به خانه ی یکی از دانشجویان ( که در هنگام این یورش در خانه نبوده است ) تمامی خانه را مورد تفتیش قرار داده و با به هم زدن وسایل زندگی او و جستجوی صفحه به صفحه ی کتابهای شخصی وی ، محل را ترک کرده بودند.

جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند تبریز  نيز در حمایت از «بیژن صباغ» و سایر دانشجویان بازداشت شده دانشگاه مازندران دست به تحصن و اعتصاب غذای نمادین زدند. این دانشجویان در همبستگی با دانشجویان مازندران صبح ديروز(28/1/85) تا ساعت 16 در اعتصاب غذای نمادین بودند.

 در این حرکت اعتراض آمیز نمادین، پلاکاردهایی به چشم می خورد که در آن دانشجویان دانشگاه سهند خواستار آزادی دانشجویان بازداشت شده و ربوده شده ی دانشگاه مازندران شده اند. دانشجویان یکی از پیامهای مهم خود را طی پلاکاردی چنین نوشته اند: «کسانی که باد می کارند، طوفان درو می کنند!»

گفتني است از 15 نفر دانشجوی بازداشت شده در دانشگاه مازندران 9 نفر آزاد و مابقی هنوز در بازداشت بسر میبرند.اسامی دانشجویان بازداشتی بدین شرح است:
بیزن صباغ
علی تقی پور
عامید مشرف زاده
ضیا نبوی
مهدی شریف الدین نصب
سعید یعقوب نژاد