يکشنبه 23 ارديبهشت 1386-0:0

فرعون ایرانی بود؟

يادداشتي از:محمود زارع - ساري


 نمي دانم اين اخبار و شايعات گاهگاهي راست است يا خير !؟ مثلا" مدتی پيش مي گفتند ايهود باراک صهيونيست ( با عرض پوزش از بابلی های محترم ) بابلی است! ...

مدتی قبل در يک کتابی خواندم که فرعون هم ايرانی بوده است! فرعون لقب سلاطين( عمالقه) است. چنان که کسری لقب پادشاهان فرس و قيصر لقب سلاطين روم.

خاقان لقب شاهان ترک و نجاشی لقب پادشاهان حبشه و تبع لقب سلاطين يمن است. نام فرعون معاصر حضرت موسی، وليد بن مصعب بن ريان است. زياده از ۴۰۰ سال عمر کرد. نوشته اند که قبلا عطاری بوده اهل اصفهان (خدا را شکر این یکی دیگه اهل بابل نبود!)

 بالاخره نادار شد و به شام رفت و از آن جا به مصر آمد و در مصر مشغول خربزه فروشی شد. تصادفا" همان ایام مرض وبای شدید در مصر اتفاق افتاد و این شخص از قبرستانی عبور می کرد. دید جنازه ها رادفن می کنند.

 به اطرافیان میت گفت من امین مقابر هستم و از هر میت پنج درم می گیرم . در این امر ۳ ماه متوالی دوام کرد تا مال هنگفتی جمع آورد. لاجرم روزی موقع دفن یک میت که از رجال بود به قرار معمول مطالبه پنج دینار کرد، مباشران میت اعتراض کردند که تو چکاره ای و او را به حضور پادشاه بردند .

 پادشاه پرسید قضیه چیست؟ و این چه حقوقی است که از مردم مطالبه می کنی ؟ فرعون جواب داد که من موقعی که به این شهر وارد شدم دیدم هرج و مرج در شهر حکم فرماست و هر کس هر چه دلش می خواهد عمل می کند. من هم این کار را کردم تا مرا به حضور شاه آورند . فعلا از این ممر مقداری مهم مال اندوخته ام و همه پول ها را در برابر پادشاه ریخت.

پادشاه او را والی گردانید در اندک وقتی به واسطه تدبیرهايش مملکت را به نظم در آورد . پس از مردن پادشاه او را به سلطنت اختیار کردند. واین مقدمه پادشاهی و فرعونی او شد!

حال تعجبم اين است كه چرا در ايران اين آقا كه هنوز فرعون نشده بود بهش ميدان ندادند كه هم مملكت آبادتري داشته باشيم و هم ايشان فرعون نشوند و دامان كليم الله را نگيرند و باقي ماجرا...!

مثل اين كه آن موقع ها هم شايسته گزيني؟!! در ديگر ممالك باب بوده! از ايراني جماعت هر كار كه بگي بر مي آد! 

 (mahmood.zare@gmail.com)